اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه خبر داد:

6 میلیون تن هدف تولید فولاد مبارکه تا پایان امسال

خبرگزاری فارس: مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه به چشم‌انداز تولید در سال جاری اشاره کرد و گفت: قصد داریم در سال جاری به تولیدی بیش از شش میلیون تن در این مجتمع دست یابیم.

6 میلیون تن هدف تولید فولاد مبارکه تا پایان امسال
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدمسعود سمیعی‌نژاد شامگاه گذشته پس از بازدید یک روزه خبرنگاران استان‌های اصفهان، تهران و هرمزگان و برخی از رسانه‌های خارجی فعال در ایران در جمع این افراد بیان داشت: مجتمع فولاد مبارکه هدف‌های تولید را براساس برنامه در سال جهاد اقتصادی در شش ماه نخست سال جاری انجام داده است.
وی با بیان اینکه در شش ماه نخست سال گذشته تولید این مجتمع عظیم فولادی 2 میلیون و 700 هزار تن محصول بوده است، اظهار داشت: این در حالی است که میزان مذکور در شش ماه نخست سال جاری به بیش از سه میلیون تن افزایش یافته است.
مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه همچنین به تحریم‌های موجود علیه ایران اشاره کرد و گفت: این تحریم‌ها بازگوکننده یک فرصت برای محققان و متخصصان داخلی به منظور رشد و دست‌یابی به بومی‌سازی بسیاری از محصولات وارداتی در قبل شده است.
وی مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه با اشاره به اینکه در شش ماه نخست سال گذشته تولید این مجتمع عظیم فولادی 2 میلیون و 700هزار تن محصول بوده است، گفت: این در حالی است که میزان مذکور در شش ماه نخست سال جاری به بیش از سه میلیون تن افزایش یافته است.
سمیعی‌نژاد ادامه داد: در شش ماه نخست سال جاری به 11درصد رشد نسبت به فروش از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل دست یافتیم.
وی به جبهه‌های توسعه‌ای در فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: این طرح‌های توسعه‌ای شامل طرح فولادهرمزگان، فولاد صبا و فولاد مبارکه است که افزایش تولید را برای این شرکت به همراه دارد.
مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه با اشاره به اینکه در راستای سیاست‌های کشور و تولیدکننده باید به تولید 42میلیون تن فولاد خام در کشور دست یابیم، تاکید کرد: در این زمینه نیز در شرکت فولاد مبارکه تولید را از 5.4میلیون تن به 12میلیون تن فولاد خام افزایش می‌دهیم.  
وی گفت: بیشتر برنامه‌ریزی‌های مربوطه شرکت به ویژه بحث اتوماسیون توسط متخصصان داخلی و فعالان این مجتمع فولادی انجام می‌شود.

* متخصصان فولاد مبارکه بهترین‌ طراحان خاورمیانه هستند
سمیعی‌نژاد با تاکید بر اینکه بحث محیط زیست همواره برای فولاد مبارکه مورد اهمیت بوده است، تصریح کرد: در همین راستا بیش از 18میلیارد تومان تاکنون برای طرح‌های محیط زیست هزینه شده است و تا پایان سال 60میلیارد تومان دیگر برای تکمیل طرح‌های زیست محیطی در نظر گرفته‌ایم.
وی تاکید کرد: فولاد مبارکه با اجرایی کردن طرح‌های زیست محیطی از گروه‌های صنعتی آلاینده خارج شده است.
این مدیر فولادی بومی‌سازی را برای شرکت خود بسیار دارای اهمیت دانست و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 85درصد از قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه توسط متخصصان داخلی تولید می‌شود.
وی به تامین 90درصدی مواد اولیه مورد نیاز که در داخل کشور تولید می‌شود، اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه نداریم.
سمیعی‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر بیش از 2 میلیارد قرارداد با انواع دانشگاه‌ها برای تحقیقات این مجتمع فولادی داریم تا بتوانیم آنها را در کشور پیاده کنیم.
وی همچنین به کرامت نیروی انسانی که از اولویت‌های این مجتمع فولادی است اشاره کرد و گفت: استفاده از افراد متخصص و افزایش بهره‌وری را در نظر داریم و در حال حاضر 21هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این مجتمع فولادی همکاری دارند.
مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه در مورد هدفمندی یارانه‌ها بیان کرد: شرکت فولاد مبارکه از دو سال گذشته با توجه به سیاست‌های وزارت صنایع و معادن که به شرکت‌های بزرگ ابلاغ شده بود بیش از 200 پروژه بهره‌وری و استفاده از انرژی‌های مجدد در فولاد مبارکه تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه در تمام سیستم‌های از بحث بهره‌وری انرژی در حد استاندارد هستیم و امید داریم با تکمیل بقیه این پروژه‌ها به نیازهای فولاد مبارکه دست یابیم.
سمیعی‌نژاد با اشاره به اینکه زمانی که دولت در یک مزایده فولاد هرمزگان را برای خرید گذاشت دغدغه بر سر این مسئله بود که چه کسی خریدار این کارخانه است، گفت: فولاد مبارکه با تجربه 20ساله در زمینه تولید انواع شمش‌ها بیشترین تخصص در فولاد مبارکه بود که این شرکت را خریداری کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت فولاد هرمزگان 1.6میلیون تن انواع اسلب که در خاورمیانه تک است، بیان کرد: با توجه به ظرفیت خوب در استان هرمزگان در راستای صادرات فولاد کشور با توجه به اهداف برنامه پنجم که بیش از 42 میلیون تن فولاد خام است بیش از 20 میلیون را باید صادر کنیم و از موفقیت‌های فولاد هرمزگان این است که در کنار آب‌های آزاد می‌تواند به مقوله صادرات فولاد بپردازد.
این مدیر فولادی گفت: فولاد مبارکه زمانی که توسط ایتالیایی‌ها ساخته شد بیش از پنج سال برای رسیدن به تولید زمان برد و در حال حاضر حضور متخصصان با تجربه فولاد مبارکه سبب شد که ظرف مدت دو ماه تولید را در فولاد هرمزگان آغاز کنند و هر روز افزایش تولید را در این شرکت داریم و قصد داریم افزایش تولید را در این کارخانه به 3 میلیون تن می‌رسانیم و بیش از 10هزار شغل غیر مستقیم در استان هرمزگان از بابت خدمات به فولاد هرمزگان ایجاد می‌شود.
وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران روزنامه الامارات که تحریم‌های علیه ایران را برای تولیدات این کارخانه موثر می‌دانست و تاکید داشت که تحریم‌ها بر تولید کارخانه فولاد مبارکه تاثیر دارد، بیان کرد: تحریم‌ها در این سال‌ها نه تنها هیچ تاثیر منفی نداشته بلکه همه آن مثبت بوده و این شجاعت را به متخصصان ما داده است که امروز شاهد این باشیم که متخصصان داخلی امروز به خود اعتماد دارند.
سمیعی‌نژاد تاکید کرد: اگر در چند ماه گذشته تولید فولاد کشور را ملاحظه کنیم ظرفیت‌ سازی‌هایی خوبی در تولید فولاد کشور و صنعت سیمان کشور انجام گرفت امروز در حال جواب‌دهی و بازگویی است و روز به روز تولید در حال افزایش بوده و تجربیات و همت و تخصص نیروی‌های داخلی فزونی می‌یابد.
وی با  اشاره به اینکه امروزه مشاهده می‌کنیم که در کارخانه‌های فولادی در منطقه خاورمیانه متخصصان ایرانی صاحبنظر هستند و از طراحان مطرح این کارخانه‌های فولادی محسوب می‌شوند، تاکید کرد: علاوه بر اینکه از تخصص فعالان و متخصصان در داخل کشور استفاده می‌کنیم این را به کشورهای دیگر که مایل هستند از تجربیات متخصصان ایرانی استفاده کنند، قرار می‌دهیم.

* بزرگ‌ترین مدول دنیا در فولاد مبارکه ساخته شد
این مدیر فولادی با افتخار به ساخته‌های این کارخانه توسط متخصصان داخلی گفت: امروز توسعه‌ها را مشاهده می‌کنیم برای نخستین بار یک مدول 1.5 میلیون تنی در احیا که در دنیا بزرگ‌ترین مدول در حال حاضر است را تولید کرده‌ایم و در اسفند ماه سال جاری این مدول راه‌اندازی می‌شود.
وی ادامه داد: فولاد مبارکه طراحی شده از ورود سنگ آهن کنستانتره، تولید گندله، آهن اسفنجی و در نهایت شمش فولادی و ارزش شرکت فولاد مبارکه در ارزش افزوده‌ای که در شمش است و طراحی و سودآوری شرکت بر اساس تولید بیش از 300 نوع محصول مورد سفارش کارخانه‌ها و صنایع پایین دستی را تولید می‌کند.

* ظرفیت تولید فولاد را به 11میلیون تن می‌رسانیم
سمیعی‌نژاد در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد اجرایی نشدن طرح شهید خرازی با توجه به اینکه کلنگ راه‌‌اندازی آن در دولت سازندگی زده شده است، گفت: این طرح در حال انجام است و براساس سیاست برنامه سوم توسعه دولت باید 13میلیون تن تولید فولاد خام داشت ولی در دولت نهم، حدود 7 میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه کردیم و در دولت دهم نیز تاکنون بیش از 2.5 میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه کرده‌ایم و لی چون از برنامه سوم در دولت هشتم عقب افتادیم در زمینه فولادی به طبع این عقب‌افتادگی در دولت‌های بعدی تاثیرگذار بوده است.
وی با اشاره به اینکه مدیران شرکت فولاد مبارکه بیش از چهار سال نتوانستند که طرح‌های توسعه‌ای را افزایش دهند و در حال حاضر این قراردادهای توسعه‌ای امضا شده و از ظرفیت 4.6 میلیون تن شهریور امسال به 5.4 میلیون تن ظرفیت تولید دست یافته‌ایم و تمام قراردادهای این افزایش‌ها ابتدای امسال انجام شده است.
این مدیر فولادی گفت: بر طبق برنامه‌‌های انجام شده ظرفیت این مجتمع فولادی را به 11 میلیون تن می‌رسانیم.
 
* شرکت فولاد هرمزگان مستقل است

وی در مورد وضعیت شرکت فولاد هرمزگان اضافه کرد: شرکت فولاد هرمزگان یک شرکت مستقل بوده که دارای اعضای هیات مدیره و مدیرعامل است که اکنون هر گونه سود و زیان این شرکت متوجه خود شرکت است.
سمیعی‌نژاد بیان کرد: بیشتر سرمایهگذاری‌ها از طریق تسهیلات بانکی صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود که با سرمایهگذاری‌های صورت گرفته، امسال 100 هزار تن فولاد هرمزگان تولید داشته باشد که بر اساس برنامه توسعه قصد رسیدن به 300 هزار تن محصول را داریم.
مدیرعامل فولاد مبارکه در مورد وضعیت صادرات این شرکت گفت: برحسب نیاز صادرات و بیشتر تولیدات برای مصرف داخلی تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: اکنون محصولات این شرکت به 40 کشور صادر می‌شود، اما ترجیح داده می‌شود به جای صادرات، محصولات را به صنایع پایین دستی فروخته و آنها صادر کنند.
سمیعی‌نژاد با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه تنها شرکت فولادساز منطقه است که حرف اول را می‌زند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری مواد اولیه تولید داخل انجام و در حال مذاکره هستیم که یک شرکت مستقل با سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، تولید مواد اولیه فولاد را برعهده بگیرد.

* 1200 صنعت پایین دستی محصولات فولاد مبارکه را خریداری می‌کنند
وی با بیان اینکه یک هزار و 200 صنعت پایین دستی مشتری صنایع فولاد مبارکه هستند، افزود: این شرکت بیشتر نیاز داخلی را تامین می‌کند، اما تا کنون چندین کشور درخواست نمایندگی کرده‌اند که در صورت کاهش نیاز داخلی از این ظرفیت استفاده می‌کتیم.
این مدیر در ادامه به ایجاد اشتغال در این شرکت اشاره کرد و گفت: سال گذشته با لیست تامین اجتماعی 4 هزار و 800 نفر به صورت نیروی تمام وقت وارد سیستم شدند که در این راستا نیز برای 10 هزار نفر در کارگاه‌های بیرونی اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.
وی همچنین به کمبود آب در اصفهان اشاره کرد و افزود: ما باید با سرمایه‌گذاری در ظرفیت سایر استان‌ها سبب انتقال صنعت و نیز شکوفایی آن شویم که اصفهان در برنامه چشم‌انداز به سهم 42 درصدی این هدف‌گذاری در کشور دست می‌یابد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول