اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

طرح قرآن‌پژوهی در مدارس ابتدایی اجرا می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: از سال تحصیلی جدید طرح قرآن‌پژوهی در مدارس ابتدایی عملیاتی و اجرایی می‌شود.

طرح قرآن‌پژوهی در مدارس ابتدایی اجرا می‌شود
فاطمه قربان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما معتقدیم در کنار روان‌خوانی و روخوانی قرآن کریم دانش‌آموزان ابتدایی باید مطالعه عمیق و مطابق به فهم خود از قرآن کریم داشته باشند چرا که تربیت قرآنی امروز مورد نیاز جامعه ما است.
وی رویکرد آموزش و پرورش را در مقطع ابتدایی رویکرد قرآنی توصیف کرد و افزود: نگاه ما در مقطع ابتدایی به تعلیم و تربیت در کنار قرآن‌آموزی کسب مهارت‌های زندگی با محوریت قرآن است تا زندگی سعادتمندی را برای نسل آینده رقم بزنیم.
قربان با بیان این‌که با اتکا به این اصل مهم می‌توان تربیتی شایسته و با پشتوانه‌ای موفق برقرار کرد، ادامه داد: آموزش و پرورش امروز در مقاطع مختلف تحصیلی سیاست‌گذاری خاصی را با محوریت قرآن که برنامه‌ریزی کرده و آنها را اجرایی می‌کند.
این مسئول در پاسخ به سوالی در مورد تغییر ساختار نظام ابتدایی براساس تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: ساختار شش، سه، سه در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شده و ما منتظر ابلاغ دستورالعمل‌های اجرای آن هستیم که اگر این دستورالعمل و شیوه‌های اجرایی آن ابلاغ شود، معاونت آموزش ابتدایی قادر می‌باشد نظام جدید آموزش ابتدایی را که شش ساله می‌باشد، عملیاتی کند.
وی در مورد ارزیابی وزارت آموزش و پرورش از ارزشیابی کیفی و توصیفی خاطر نشان کرد: ما اجرای این طرح را از سال 82 به طور آزمایشی در مقطع ابتدایی شروع کردیم.
به گزارش فارس، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: نزدیک به یک دهه است که این طرح در کشور اجرایی می‌شود به طوری که ما امسال 30 درصد پایه چهارم ابتدایی را زیر پوشش طرح ارزیابی توصیفی، کیفی بردیم.
وی گفت: هم اکنون در پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی ارزشیابی کیفی، توصیفی اجرا می‌شود و قرار است تا پایان سال 92 در تمام مقاطع ابتدایی این طرح به صورت کامل اجرایی و عملیاتی شود.
قربان در ادامه افزود: ما همه ساله بررسی‌ها و پژوهش‌هایی را براساس اجرای این طرح انجام می‌دهیم به طوری که این ارزشیابی‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد دانش‌آموزان، والدین و معلمان از اجرای این طرح رضایت دارند.
وی تنها مشکل اجرای کامل این طرح را بی‌اطلاعی برخی از خانواده‌ها و تبیین نشدن دقیق و درست این طرح کارآمد توصیف کرد و اظهار داشت: در این زمینه امیدواریم رسانه‌ها و مسئولان تبیین و روشنگری دقیقی را داشته باشند.
قربان در ادامه سخنان خود با بیان این‌که هیچ‌گونه کمبود نیروی انسانی و معلم در مقطع ابتدایی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: ما سال گذشته با جذب 15 هزار نفر معلم ورزش و مربی بهداشت تلاش کردیم تا برخی از کمبودهای خود را در این مقطع برطرف کنیم.
وی خاطر نشان کرد: برای اولین بار از سال تحصیلی جدید در مدارس ابتدایی شاهد حضور مشاوران هستیم که به ازای هر 20 دانش‌آموز مشاوران یک ساعت برنامه اجرا می‌کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد تجمیع مدارس دارای دانش‌آموز اندک نیز اضافه کرد: ما در مقطع ابتدایی هیچ‌گونه تجمیع و یا جابه‌جایی دانش‌آموز در روستاهای همجوار را نخواهیم داشت و حتی اگر یک دانش‌آموز در روستایی داشته باشیم معلم اعزام کرده و تحصیل او را وظیفه خود می‌دانیم.
وی ادامه داد: ما حق احداث مدارس شبانه‌روزی و یا تجمیع چند مدرسه روستایی در یک منطقه را در مقطع ابتدایی مدنظر نداریم چرا که معتقدیم دانش‌آموز ابتدایی به دلیل نیاز شدید به خانواده باید در کنار خانواده و شهر و دیار خود تحصیل کند.
قربان به نتایج مفید تعطیلی روزهای پنجشنبه اشاره کرد و گفت: این تعطیلی برای دانش‌آموزان ثمرات بسیاری داشته به طوری که از این تعطیلی و ایام جمعه توانسته‌اند برای جبران کارهای عقب‌مانده تحصیلی، پرورشی و همچنین پرداختن به کارهای ورزشی و تفریحی استفاده کنند.
وی افزود: تعطیلی پنجشنبه‌ها برای اولیا نیز ثمربخش بوده چرا که دانش‌آموزان در کنار والدین خود می‌توانند فرصت تربیت و آموزش بهتر داشته باشند.
قربان به ثمره این تعطیلی برای معلمان نیز با شرکت در کلاس‌های بازآموزی و دانش‌افزایی فرصت می‌یابند تا بر توانمندی‌ها و مهارت‌های خود بیفزایند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول