اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد مرکز تخصصی مهدویت:

روابط موجود در جامعه ما مطابق با فرهنگ انتظار نیست

خبرگزاری فارس: یک استاد مرکز تخصصی مهدویت گفت: روابط موجود در جامعه ما مطابق با فرهنگ انتظار نیست چون در جامعه منتظر بین افراد احترام متقابل حکمفرماست.

روابط موجود در جامعه ما مطابق با فرهنگ انتظار نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام همایون صدوقی پیش از ظهر امروز در جلسه توجیهی طرح آخرین منجی در مجتمع فرهنگی مریم، اظهار داشت: هر مکتبی که مدعی است برای زندگی بشر برنامه‌ای دارد برای خود آرمانشهری دارد و ما نیز امروز نیاز داریم تا این آرمان شهر را پیدا کنیم.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از آرمانشهر می‌شود به این معنی است که دست یافتنی است ولی یک مانع وجود دارد و آن اینکه ما در عصر غیبت زندگی می‌کنیم و ظرفیت ما در این عصر محدود و متکی به علم بسیار اندکی است که بشر در زمان غیبت دارد.
استاد مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: در جامعه مهدوی ظرفیت و فهم مردم به اندازه‌ای زیاد شده که رشد فوق‌العاده در فهم بشر رخ می‌دهد و بشر به زندگی نگاه جدیدی می‌کند.
وی تاکید کرد: با استعدادی که در زمان غیبت وجود دارد نمی‌توان به آن جامعه آرمانی زمان ظهور رسید زیرا کسی می‌تواند آن جامعه را تاسیس کند که آزادی و آگاهی بی‌انتهایی داشته باشد.
صدوقی اظهار داشت: در عصر غیبت می‌توان یک جامعه آرمانی حد واسط ایجاد کرد که اسم آن جامعه را جامعه منتظر می‌توان نامید.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایجاد شده تا همان جامعه منتظر را به وجود بیاورد؛ در واقع هدف غایی انقلاب اسلامی زمینه‌سازی برای ظهور است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خصوصیات جامعه منتظر گفت: در جامعه منتظر باید افراد جامعه دارای فرهنگ انتظار باشند و روابط بر اساس این فرهنگ شکل گرفته باشد.
وی تصریح کرد: روابط موجود در جامعه ما مطابق با فرهنگ انتظار نیست چون در جامعه منتظر بین افراد احترام متقابل حکمفرماست و بالندگی و شور و نشاط در آن جامعه موج می‌زند.
صدوقی با بیان اینکه معنای عصر غیبت به طور کامل منطبق بر معنای عصر انتظار نیست، گفت: همه انسان‌های موجود در عصر غیبت ظرفیت منتظر بودن را ندارند.
وی بیان داشت: هدف انقلاب این است که اولا جامعه منتظر را بسازد ثانیا برای جامعه آرمانی نیروی انسانی تربیت کند و وظیفه امروز ما این است که در خانه و مدرسه و جامعه بافت ذهنی مخاطبان خود را به سمت آن جامعه منتظر ببریم.
این استاد حوزه با بیان اینکه باید از مدرسه یک جامعه منتظر کوچک بسازیم گفت: این جامعه منتظر اگر تشکیل شود وظایفی دارد که یکی از آنها تقویت خود از لحاظ مبانی و اصول و دیگری مساعد کردن زمینه برای تربیت نیروهای کارآمد است.
وی با تاکید بر ضرورت تحول در علوم انسانی افزود: این علوم انسانی که در غرب تدوین شده ظرفیت کوچکی دارد و نمی‌تواند ما را به مقاصدی که مدنظرمان است برساند.
صدوقی ادامه داد: طبق علوم انسانی غربی همین که جامعه‌ای آرام باشد و هنجارها در آن رعایت شوند، هرچند این هنجارها غلط باشند، آن جامعه ایده آل است و اگر کسی بخواهد این آرامش را به هم بزند علوم انسانی وارد عمل می‌شود تا او را متوقف کند.
وی خاطرنشان کرد: چشمه علم انسانی غربی ممکن است برای یک لحظه ما را سیراب کند اما قطعا از عمر ما خواهد کاست.
استاد مرکز تخصصی مهدویت با اشتباه خواندن نظرات روانشناسان غربی در مورد تربیت گفت: تربیت در واقع ایجاد زمینه مناسب برای رشد فطرت الهی انسان است اما روانشناسی غربی قلمرو زندگی انسان را از تولد تا مرگ می‌داند در حالی که اسلام قلمرو زندگی انسان را از قبل از تولد تا پس از مرگ می‌داند.
وی خاطرنشان کرد: منتظر کسی است که بر اساس اسلام ناب، ضمن تلاش در راستای ارتقای ظرفیت خود بتواند در مقابل فتنه‌های زمانه و آلودگی‌های اخلاقی بایستد. علت اینکه نسل جوان به فتنه‌ها دچار می‌شود این است که معیاری در برابر فتنه‌ها ندارد.
صدوقی در پایان تاکید کرد: مربی باید حرف مخالف و غلط دانش‌آموز را بشنود و با برخوردی دلسوزانه آرام آرام او را نسبت به اشتباهش آگاه کند، برخورد سلبی در امر تربیت به جایی نمی‌رسد و مربی باید نگاه پدرانه نسبت به اشتباهات دانش‌آموز داشته باشد.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول