اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با راه اندازی قطار بندرعباس ـ آلماتی؛

کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد متصل می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل راه‌آهن ایران گفت: راه‌اندازی قطار بر نامه‌‌ای در مسیر کریدور بندرعباس آلماتی زمینه اتصال کشوهای محصور در خشکی (بیسک) و آسیای میانه را به آب‌های آزاد از طریق ریل فراهم می‌‌کند.

کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد متصل می‌شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس عبدالعلی صاحب‌محمدی دقایقی پیش در حاشیه مراسم افتتاح قطار باری بندرعباس ـ آلماتی با اشاره به موقعیت جغرافیایی اقتصادی ایران اظهار داشت: امروز فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی و مسیرهای ترانزیتی و توسعه حمل و نقل ترانزیت یکی از پرسودترین تجارت‌های دنیا به شمار می‌رود و طبیعتا کشورهایی که در مسیرهای ترانزیتی قرار می‌گیرند می‌توانند بیشترین بهره را از این تجارت ببرند.
وی با اشاره به برخی از اقدامات راه‌آهن ایران برای فعال‌سازی کریدورها و رفع گسستگی ریلی ادامه داد: ساخت محور قزوین ـ رشت آستارا در شمال کشور در راستای تکمیل کریدور شمال ـ جنوب، ساخت محور سنگان ـ هرات و ارتباط ریلی با افغانستان و ادامه مسیر به تاجیکستان ـ قرقیزستان به چین در راستای تکمیل کریدور شرق به غرب و ساخت محور اراک ـ کرمانشاه ـ خسروی برای اتصال با عراق و امتداد آن به سوریه و دریای مدیترانه برای کریدور غرب از جمله اقدامات راه‌آهن طی سال‌های اخیر است.
وی افزود: ‌ایجاد محور گرگان ـ اینچه‌برون به طول 90 کیلومتر برای برقراری کریدور شمال ـ جنوب در شرق دریای خزر و ارتباط ریلی با ترکمنستان و قزاقستان از دیگر اقدامات است.
معاون وزیر راه همچنین از برنامه‌ای شدن 50 درصد از قطارهای باری در سیستم ریلی کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: مسیرهای اسلام‌آباد ـ تهران ـ استانبول و بندرعباس به سرخس از آن جمله‌ مسیرها هستند که حرکت‌ قطارها‌ در آن برنامه‌ای شده است که امروز قطار برنامه‌ای بندرعباس ـ آلماتی نیز در زمره قطارهای برنامه‌ای قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: راه‌اندازی این قطار امکان اتصال کشورهای محصور در خشکی را به آب‌های آزاد از طریق مسیر ریلی فراهم می‌کند. 
صاحب‌محمدی تصریح کرد:‌ کریدور بندرعباس ـ آلمانی در واقع یکی از مهمترین کریدورهای بین‌المللی در راستای اتصال کشورهای حوزه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا به آسیای مرکزی است که از بندرعباس آغاز و با عبور ترکمنستان و ازبکستان به سمت قزاقستان امتداد می‌باید.
وی تصریح کرد: طول این کریدور برابر با 3 هزار و 756 کیلومتر است که هزار و 600 کیلومتر آن در خاک ایران قرار دارد.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در واقع مجموعه پیمایش کیلومتر یاد شده از بندرعباس تا آلماتی توسط قطار 149 ساعت و 32 دقیقه یعنی کمتر از 6 روز به طول می‌انجامد که در نوع خود زمان بسیار مناسبی است.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول