اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

گندم با سفارش مصرف‌کنندگان کشت می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از برنامه‌ریزی برای کشت گندم در استان به صورت سفارشی برای واحدهای مصرف کننده خبر داد.

گندم با سفارش مصرف‌کنندگان کشت می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان ظهر امروز در جلسه ارتقای کیفیت گندم و آرد و نان اظهار داشت: این سازمان به تبع نقش و جایگاه مدیریتی خود، تلاش می‌کند شرایط را برای تولید گندم با کیفیت از طریق اصلاح بذر، آموزش کشاورزان و اصلاح ساختارهای تولیدی مناسب در استان فراهم آورد، اما برای کشت سفارشی گندم برنامه‌ریزی کرده و با ایجاد اتاق ارتقای کیفیت گندم و آرد در سازمان، در پی تحقق آن است.
وی با بیان اینکه تولید گندم می‌تواند بر اساس تقاضای کارخانجات آرد سازی صورت گیرد، گفت: نتایج حاصله از آزمایش‌های پژوهشکده غله و نان وابسته به وزارت بازرگانی و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی، بیانگر افزایش قابل توجه کیفیت گندم تولیدی استان در سال‌های اخیر  است.
محمدیان با بیان اینکه گندم تولیدی آذربایجان‌شرقی در مقایسه با سایر استان‌های کشور از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، گفت: با افزایش کیفیت گندم تولیدی، درصد ضایعات نان کاهش یافته و با این کار از ورود گندم از استان‌های دیگر برای مصرف اصنافی همچون قنادان جلوگیری به عمل می‌آید.
وی با قدردانی از تلاش کشاورزان، کارشناسان، محققان، برنامه‌ریزان و مدیران بخش کشاورزی برای افزایش سطح کیفی و کمی گندم تولیدی استان در سال‌های اخیر اظهار داشت: تهیه بذور اصلاح شده، مراقبت‌های زراعی و تغذیه مناسب گیاهی به عنوان عوامل موثر در این موفقیت به شمار می‌روند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی به افزایش سطح مبارزه با علف هرز در اراضی گندم استان اشاره کرد و افزود: مجموعه اقدام‌های انجام شده سبب افزایش پروتئین گندم تولیدی از‪ 10.5 ‪  درصد، رقم تحسین 11.5 برانگیزی محسوب می‌شود.
وی خودکفایی در تامین گندم مورد نیاز را از افتخارات بزرگ بخش کشاورزی در سال‌های اخیر نام برد و اظهار داشت: افزایش تولید گندم حاصل بالا رفتن عملکرد محصول بوده و برداشت گندم کشور در اواخر دهه ۶۰ حدود دو تن در هکتار بود که این میزان به بیش از 3.8 تن در سال‌های اخیر رسیده است.
محمدیان از اراده حاکم در سازمان برای افزایش کیفیت گندم تولیدی با معرفی ارقام متعدد آبی و دیم سازگار با شرایط آب و هوایی استان از سوی مراکز تحقیقاتی خبر داد و با بیان اینکه در طول هفت سال گذشته برای افزایش کیفیت گندم تولیدی، قدم‌های مثبتی در سازمان جهادکشاورزی استان برداشته شده است، افزود: انجام عملیات بهزراعی در مزارع گندم از دیگر اقداماتی است که برای افزایش کیفیت و کمیت گندم تولیدی انجام می‌شود و براساس آزمایش‌هایی که توسط وزارت جهادکشاورزی و بازرگانی انجام شده است، کیفیت گندم‌های تولیدی به سمت خوب شدن رفته است.
وی با بیان اینکه در تدوین نقشه راه کیفیت گندم، آرد و نان شش هدف اساسی شامل بهبود کیفیت، فناوری کارخانه‌های آرد، ارتقای کمی و کیفی مراکز حمل و نقل، اصلاح فرآیند تولید و خرید گندم، استانداردسازی و بهبود نهاده‌های کشاورزی و توسعه اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی دنبال می‌شود، افزود: این چرخه از مزرعه آغاز و  به مشتری ختم می‌شود و هر یک از مجموعه‌هایی که در این چرخه حاضر هستند نقش موثری در کیفیت نان دارند.
محمدیان با بیان این که نمی‌توان ارتقای کیفیت را به تنهایی از یک سازمان خواستار شد، افزود: هر یک از این اجزا در چرخه تولید نان باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا بتوانیم به اهداف تعیین شده در ارتقای کیفیت گندم، آرد و نان و در نهایت رضایت مشتری دست یابیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه اظهار داشت: استانداردسازی، بهبود نهاده‌های کشاورزی، تولید هدفمند گندم کشور و بهبود فرآیند تولید گندم از برنامه‌هایی است که به عنوان اهداف نقشه راه در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد، از سال‌جاری خرید گندم از گندمکاران بر مبنای کیفیت گندم تولیدی انجام پذیرد و شرکت غله و کارخانجات آرد آیتم‌های کیفیت را در پرداخت بهای گندم لحاظ کنند که در این صورت تولید گندم تقاضامند شده و گندم‌کار برای بهره‌مندی و کسب درآمد بیشترمحصول خود را بر اساس سفارش خریدار تولید خواهد کرد.
محمدیان با بیان اینکه ارتقای کیفیت گندم یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش کیفیت نان است، افزود: کشاورزان در زمان ثبت نام در سامانه www.shenasnameh.maj.ir باید اطلاعاتی مانند میزان تولید، میزان برداشت، سطح زیر کشت و ارقامی را که برای کشت گندم استفاده کرده‌‌اند و همچنین زمان عرضه گندم به مراکز خرید را در آن وارد کنند و با این سامانه ما می‌توانیم اطلاعات جامعی را از تولیدکنندگان گندم به دست آورده و در خصوص تولید و عرضه گندم با در نظر گرفتن کمیت و کیفیت محصول برنامه‌ریزی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات اساسی برای ارتقای کیفیت گندم ایجاد تغییر و اصلاح در نوع واریته‌هاست تا رقمی که برای کشت این محصول انتخاب می‌شود بر اساس نوع مصرفی باشد که برای آن در نظر گرفته می‌شود.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول