اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

در گفتگوی فارس با جانشین ستاد انتخابات کشور مطرح شد

جزئیات جدید از فرآیند رایانه ای شدن انتخابات مجلس

خبرگزاری فارس: جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری 95 درصد از فرایند انتخابات مجلس نهم به صورت رایانه‌ای گفت که استعلام از مراجع چهارگانه و ارسال اسناد به شورای نگهبان جزو فرایند انتخابات رایانه‌ای است.

جزئیات جدید از فرآیند رایانه ای شدن انتخابات مجلس
حسینعلی نوری جانشین ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار حوزه دولت فارس به تشریح نحوه برگزاری 95 درصدی فرایند انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صورت رایانه‌ای و نیز جزئیات انجام 10 درصد از اخذ رای حوزه‌های انتخابیه به صورت الکترونیکی در این دوره از انتخابات پرداخت.

* فرایند انتخابات رایانه‌ای از چه زمانی کلید خورد؟

وی در ابتدای گفت‌وگوی خود با اشاره به ضرورت برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای یادآور شد: باتوجه به سرعت پیشرفت‌ها و نوآوری‌هایی که در کشور ما در بخش‌های مختلف صورت گرفته و اینکه هماند سایر عرصه‌ها در پروسه انتخابات هم جمهوری اسلامی ایران بتواند خود را به شاخص‌های جهانی نزیک‌تر کند، از سنوات گذشته ورود به موضوع رایانه‌ای کردن انتخابات در دستور کار قرار گرفت.

* آنالیز کشورهای پیشرو در زمینه برگزاری رایانه‌ای انتخابات

نوری با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران ویژگی خاصی در پروسه برگزاری انتخابات وجود دارد، به این ویژگی اشاره و خاطرنشان کرد: در معقوله نظارت بر روند انتخابات، کمتر کشوری نظام‌ انتخاباتی با این شیوه و دقت نظر دارد از این رو در این زمینه مطالعات فراوانی صورت گرفت و کشورهای پیشرو در امر برگزاری انتخابات دیجیتال، آنالیز و در یک پروسه‌ زمان‌بر فرایندهای مختلف انتخابات در سیستم جامع رایانه انتخابات طراحی و چینش شد.

وی متذکر شد: یکی از این فرایندها، فرایند اخذ تمام اتومات رای یا به تعبیری دیگر فرایند اخذ رای به صورت رایانه از مردم است که در دوره های گذشته تا حدودی، بخش‌هایی از آن در سیستم کاری به صورت رایانه ای برگزار شد اما در این فرایند که مختص روز اخذ رای است، توفیقی آنچنانی نداشته‌ایم.

جانشین ستاد انتخابات کشور در ادامه به فرایند اخذ رای به صورت رایانه‌ای حداکثر در 10 درصد حوزه‌های انتخابیه اشاره و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در این مرحله از انتخابات این فرایند (اخذ رای رایانه‌ای) که حلقه گمشده تکمیل فرایندهای انتخابات یا به تعبیری 100 درصد برگزارکردن رایانه‌ای انتخابات است را اجرایی کنیم که این مهم را البته قدم به قدم با هماهنگی کامل با مجموعه نظارت و شورای نگهبان دنبال می‌کنیم.
 
* سرعت عمل را فدای صحت نمی‌کنیم/ دقت در طراحی نرم‌افزار انتخابات رایانه‌ای

وی تاکید کرد که البته در این زمینه دقت زیادی می‌شود تا سرعت عمل، فدای صحت نشود و نوآوری و بکارگیری از سیستم های نوین خدای نکرده موجب مخدوش شدن جایگاه قانونی قوانین انتخاباتی نگردد. در این زمینه هم مباحثی که قانون گذار برای برگزای و مجریان در نظر گرفته باید لحاظ شود و هم نقش نظارتی که قانونگذار برای دستگاهای نظارتی در نظر گرفته باید دیده شود از این رو مجموعه که در این حوزه طراحی و سپس ساخته شد، جمیع این ضرورت‌ها در آن دیده شده است و طبیعتا این طرح مشابه هر طرح بزرگ ملی دیگری مطلبد به صورت آزمایشی و نمونه در یک فاز محدودی تست و اجرا شود.

* تلاش برای برگزاری 100 درصد رایانه‌ای انتخابات دوره‌های بعد با تکیه بر تجربه این دوره

مدیر کل دفتر انتخابات وزارت کشور در ادامه با تاکید بر اینکه ما تا قبل از برگزای انتخابات، قطعا تست هایی را در حوزه نرم افزار رایانه‌ای انتخابات خواهیم داشت، به فارس گفت: در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اینگونه نخواهد بود که در همه حوزه‌های انتخابیه مهم این طرح (اخذ رای رایانه‌ای) اجرایی شود بلکه تنها در، درصدی از حوزه‌های انتخابیه که با شورای نگهبان به توافق برسیم، برگزاری انتخابات تمام اتومات خواهد بود تا اجرای موفق این طرح مقدمه برای برگزاری 100 درصدی انتخابات به صورت رایانه‌ای در ادوار بعدی باشیم.

* تفاوت فرایند انتخابات رایانه‌ای با مرحله اخذ رای  الکترونیکی 

وی در بخش دیگر گفت‌وگوی خود به تفاوت فرایند انتخابات به صورت رایانه با مرحله اخذ رای به صورت الکترونیکی، پرداخت و یادآور شد: ما در برگزاری انتخابات نزیک 25 فرایند داریم مثلا مرحله ثبت نام از نظر ما یک فرایند است و یا مراحل استعلام، تعیین هیات‌های اجرایی، تائید اعضای هیات های اجرایی (معتمدین) از سوی شورای نگهبان، رسیدگی به اعلام صلاحیت و یا رد صلاحیت کاندیدها، و حتی مرحله شکایت و غیره همه جزو به تنهایی فرایند حساب می‌شوند. البته یکی از این فرایند‌ها، فرایند اخذ رای است که در این دوره تلاش داریم که در 10 درصد حوزه‌های انتخابیه تماماً این فرایند الکترونیکی شود.

* استعلام از مراجع چهارگانه و ارسال اسناد به شورای نگهبان رایانه‌ای می‌شود

نوری اضافه کرد: اینکه می‌گویم 95 درصد از فرایند انتخابات رایانه‌ای برگزار می‌شود، منظور این است که  اکثر این فرایند‌ها رایانه‌ای می‌شود، مثلا در دوره‌ گذشته ارسال اسناد ما به شورای نگهبان و استعلام ثبت نام کنندگان از مراجع چهارگانه دستی بود که در این دوره تلاش شده است که سیستماتیک انجام شود یا حتی در دوره‌های قبل برای ثبت نام داوطلب باید شخصاً مراجعه و پرسش‌نامه را پُر می‌کرد که در این دوره تمهیداتی اندیشیده شده که می تواند از طریق اینترنت ثبت نام کنند و مستندات خود را به حوزه ‌انتخابیه خود بدهد.

* تلاش برای استفاده از فناوری در احراز هویت همه اتباع ایرانی در انتخابات آتی

وی افزود: منظور از 95 درصد رایانه‌ای برگزار کردن انتخابات یعنی همه این موارد. در مراحل مختلف تدبیر کرده‌ایم که کارها از طریق سیستم انجام شود البته تعاملات ما با دستگاه نظارتی و مراجع چهارگانه و حتی در روز اخذ رای برای احراز هویت که بر اساس "دیتا بیس" ثبت احوال که بانک جامع و مرجع ما برای برای احراز هویت همه اتباع ایرانی است، بر اساس این فناوری صورت می‌پذیرد.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول