اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی:

تاریخ 200 هزار ساله محوطه پارینه سنگی مراغه احیا می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی از ثبت محوطه پارینه سنگی روستای ورجوی مراغه در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: تاریخ 200 هزار ساله این تپه احیا می‌شود.

تاریخ  200 هزار ساله محوطه پارینه سنگی مراغه احیا می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی در حاشیه بازدید از محوطه‌های تاریخی و پروژه‌های عمرانی شهرستان مراغه اظهار داشت: شواهد سطحی به دست آمده از سطح این اثر بیانگر وجود استقرارهایی مربوط به دوران پارینه سنگی میانه در این مکان است.
وی با اشاره به اینکه از وجه تسمیه این محوطه اطلاع دقیقی در دست نیست، گفت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و کشف ابزار سنگی و مقایسه آن با آثار به دست آمده در مثلث تبریز، مراغه، میانه می‌توان آن را به دوران پارینه سنگی میانه یعنی حدود 200 هزار تا 40 هزار سال پیش نسبت داد. 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه این محوطه در حال حاضر به صورت مرتع عمومی و بخشی از بستر رودخانه است، گفت: محوطه ورجوی در ضلع جنوب و جنوب‌شرقی روستایی به همین نام واقع شده و آثار سنگی مربوط به دوران پارینه سنگی در بستر و حاشیه رودخانه تا امتداد کوه گردداغی گسترده شده است.
محمدی اضافه کرد: این محوطه ارزشمند در برگیرنده آثار سنگی از جنس سنگ آتش زنه است که در لایه‌های گراول و شن در دیواره حاشیه رودخانه کشف شدند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: بخشی از شواهد استقراری محوطه بر اثر برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ورجوی و طغیان‌های فصلی و همچنین برداشت معادن در کوه گرد داغی دچار تخریب شده است.
محمدی یادآور شد: پیشینه پژوهش‌های پارینه سنگی در شمال‌غرب ایران به پیش از نیم سده قبل باز می‌گردد و تا پیش از کشفیات ورجوی، شواهد این دوران تنها منحصر به یافته‌های غار تمتمه در غرب دریاچه ارومیه بود.
وی تصریح کرد: طبق ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می‌شود.
محوطه پارینه سنگی در دهستان قره ناز و جنوب و جنوب شرقی روستای ورجوی شهرستان مراغه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1450 متر است.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول