اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بیانیه پایانی بیستمین اجلاس نماز تاکید شد؛

ایجاد شورای عالی سیاستگذاری مساجد به ریاست نماینده رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری فارس: در بیانیه پایانی بیستمین اجلاس سراسری نماز در بوشهر بر ایجاد شورای عالی سیاست گذاری مساجد در کشور به ریاست نماینده مقام معظم رهبری تاکید شد.

ایجاد شورای عالی سیاستگذاری مساجد به ریاست نماینده رهبر معظم انقلاب
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، در این بیانیه که در 10 بند تنظیم شده آمده است: با عنایت به اینکه اداره مسجد از شئون ولایت فقیه و رهبری است شایسته است شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی نسبت به ایجاد شورای عالی سیاست گذاری مساجد با ریاست نماینده مقام معظم رهبری اقدام کند.
در این بیانیه آمده است: این شورا ضمن اجتناب از دولتی کردن مساجد نسبت به چاره اندیشی برای حل مشکلات مدیریتی هم در مسجد و هم بر مسجد و فراهم آوردن امکانات برای اقامه نماز در مساجد با سهولت همت گمارد به نحوی که کودکان و نوجوانان و دیگر اقشار جامعه با اشتیاق به مساجد راه یابند و با ذکر الهی مانوس شوند.
در این بیانیه از مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه خواسته شده، کارگروه‌هایی را برای نظارت بر اجرای مقررات و قوانین مرتبط با نماز و مسجد و توسعه اخلاق و معنویت تشکیل دهند تا با گزارشگری و بازرسی از نهادهای ذیربط از پیشرفت امور و اجرای مصوبات کسب اطمینان کنند و کاستی‌ها را از میان بردارند.
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: با توجه به وجود تعدادی از مساجد که از نعمت روحانی برخوردار نیستند از حوزه‌های علمیه که ستون‌های با رفعت شریعت هستند درخواست می‌شود که بیش از پیش در تعلیم و تربیت طلاب و فضلای توانمند و مردم دار اهتمام ورزند و با عنایت به سنگر بودن مساجد از خالی ماندن این سنگرها ممانعت به عمل آورند و مردم، دولت و مجلس شورای اسلامی نیز با حمایت همه جانبه از حوزه‌های علمیه زمینه‌های تحقق این امر مهم را فراهم آورند.
در این بیانیه از  وزارتخانه‌های آموزش و پرورش وعلوم و تحقیقات و فناوری خواسته شده تا در راه تحکیم ارتباط نوجوانان و جوانان با مساجد برنامه ریزی کنند و بر دامنه پیوند مسجد و مدرسه و دانشگاه بیافزایند و با بازآفرینی علوم انسانی و اصلاح نظام آموزشی براساس جهان بینی الهی و یکتا پرستی از گرایش به سکولاریسم و اومانیسم در محیط‌های آموزشی ممانعت کنند.
این بیانیه می‌افزاید: با توجه به نقش عظیم و اساسی حوزه‌های علمیه در تامین امام جماعت که محور حیات معنوی مساجد است باید این نقش مهم مورد توجه بیشتر قرار گیرد و دستگاه‌های مختلف در کمک به رفع کمبودهای نیروی انسانی حوزه‌های علمیه را به نحو مطلوب کمک و پشتیبانی کنند ، ستاد نماز نیز در کار داوری دستگاه‌ها به این مهم توجه خاص معمول دارد.
در این بیانیه آمده است: دولت و قوه مقننه با بهره وری از ماده 163قانون برنامه سوم و مواد 106و 107ماده 65 برنامه پنجم توسعه نسبت به تدوین قانون جامع الاطرافی برای گسترش فرهنگ نماز، رشد معنوی و اخلاقی جامعه، اعتلای مساجد و بسط فرهنگ اسلامی تدوین و تصویب کنند و با پیش بینی و تنظیم امکانات و اعتبارات کارآمد زمینه تحول معنوی در جامعه را فراهم آورند.
این بیانیه می‌افزاید: صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های فرهنگی و هنری و صاحب نظران این حوزه در تولید آثار فرهنگی و هنری، آفرینش فیلم‌ها، سریال‌ها، تئاترها و نمایشنامه‌ها، انتشار کتب و نشریات و نرم افزارها به جهان بینی توحیدی و ارزش‌های دینی توجه دو چندان معمول دارند و از صرف امکانات بیت المال و اعتبارات ملی در مسیر اندیشه فرهنگی و هنری غرب گرایان ممانعت به عمل آورند.
این بیانیه تاکید کرده است: کارگروهی صاحب نظر زیر نظر ستاد اقامه نماز سایر پیشنهادات و راهکارهای اجلاس بیستم را پیگیری کند.
در این بیانیه تاکید شده است: مرکز آمار ایران در سرشماری آتی اطلاعات جامعی درباره مساجد از نظر کمی و کیفی بصورت علمی و متفق جمع آوری کند و ضمن تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافته‌ها راهکارهایی را برای ترسیم سیمای مساجد ایران در افق سند چشم انداز پیشنهاد کند تا دولت و مجلس شورای اسلامی با استفاده از این اطلاعات در طرح آمایش سرزمین و متناسب با الگوی توسعه و پیشرفت کشور برای احداث مساجد جدید با معماری اسلامی مکان یابی دقیقی به عمل آورند و مسجد در جامعه شهری عامل پیوند خانه های مردم با همدیگر تجلی کند.
در پایان این بیانیه آمده است: با عنایت به نقش تاریخی مساجد در بیداری اسلامی تدوین و تنظیم تعریف مناسبی از مساجد و استانداردهای آموزشی، عبادی و اجتماعی آن اهمیت دارد و شایسته است گروهی از متفکران اسلامی در تعریف استانداردهای مسجد اعم از فضای عبادی، کتابخانه، هیئت های مذهبی، ساز و کارهای بهداشتی، روحانی، هیئت امنا، خادم، ساعات فعالیت، برنامه‌ها و مراسم و نقش‌های اجتماعی آن مطالعاتی را انجام دهند و شاخص‌هایی را برای مساجد اسوه پیشنهاد کنند.
انتهای پیام/ز10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول