اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از واردات قانونی تخم مرغ از ترکیه اتفاق افتاد؛

تخم‌مرغ‌های عربستانی میهمان سفره‌های مردم هرمزگان

خبرگزاری فارس: همزمان با افزایش قیمت تخم مرغ و پس از واردات این ماده غذایی گران قیمت از مبادی قانونی و مرزهای شمال غربی، مردم شرق هرمزگان شاهد عرضه تخم‌ مرغ‌های وارداتی قاچاقی هستند که تولید کشور عربستان است.

تخم‌مرغ‌های عربستانی میهمان سفره‌های مردم هرمزگان
به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، مردم در روزهای اخیر با افزایش قابل توجه قیمت تخم‌مرغ مواجه هستند. علت اصلی این افزایش که متاثر از قیمت کشوری این کالا نیز است شیوع بیماری در مرغداری‌ها عنوان شده است.
مقرر شده بود با افزایش واردات، این سیر صعودی قیمت متوقف شود، اما به نظر می‌آید این اقدام‌ها آنچنان که باید تاثیری در قیمت نداشته و تنظیم بازار تخم‌مرغ با واردات نیز محقق نشده است.
با رشد قابل توجه قیمت تخم‌مرغ در جدیدترین خبر، نرخ این محصول به ازای هر شانه تخم مرغ در بازار میناب بالغ بر 8 هزار تومان است که به دست مشتری می‌رسد.
اکثر مسئولان مرتبط با موضوع در میناب عمده دلیل این گرانی را پایین بودن تولید نسبت به میزان تقاضا اعلام کرده‌اند و گفته‌اند این موضوع قیمت‌ها را به میزان چشمگیری افزایش داده است.
اخبار منتشر شده در جراید و رسانه‌ها مبین این است که مسئولان، کاهش تولید در کنار افزایش تقاضا را عامل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ اعلام کرده‌اند.

*جزئیات قیمت و فروش تخم مرغ در اسکله‌های شرقی
این امر باعث شده تا عده‌ای در شرق کشور و شهرستان‌هایی همانند سیریک و میناب با سوء استفاده‌ از شرایط، دست به وارد کردن تخم‌مرغ به صورت قاچاق از کشورهای همسایه و به‌طور مصداقی از بندر خصب در امارات متحده بزنند.
تحقیقات و جستجو در شهر میناب بیانگر این است، عده‌ای که بازار فروش تخم‌مرغ و به دنبال آن تقاضای مردم را مناسب دیده‌اند اقدام به وارد کردن تخم مرغ قاچاق از بندر خصب کرده‌اند.
اکنون تخم‌مرغی که از خصب به‌صورت قاچاق وارد بازار میناب می‌شود با قیمت هر کارتن 41 هزار تومان به دست مغازه‌داران و با قیمت تخم‌مرغ معمولی بازار به دست مشتری در این شهر می‌رسد.
تحقیق‌ها نشان دهنده آن است که واردکنندگان تخم‌مرغ از بندر خصب بابت هر کارتن تخم‌مرغ در این بندر 36 هزار تومان پرداخت می‌کنند.
مسیر قاچاق این محصول پس از بارگیری در بندر خصب از بنادر تیاب، کلاهی، کرگان و بندزرک به شهر میناب است و معمولا قاچاقچیان با قایق مسیر از این مناطق تا بندر خصب و بالعکس را شش ساعته طی می‌کنند.
قایق‌ها معمولا برای قاچاق کالا از بندر خصب در هوای طوفانی حرکت می‌کنند ولی برای آوردن تخم‌مرغ به لحاظ جلوگیری از شکسته شدن آن، هوای تقریبا ملایم را ترجیح می‌دهند.
هر قایق به طور میانگین 60 کارتن تخم مرغ را از بندر خصب به مناطق یادشده وارد می‌کند.
گفته‌های برخی از افراد مطلع حاکی از آن است که تخم‌مرغ‌های قاچاق بخشی از عربستان به خصب و از آنجا از مسیر مذکور وارد ایران و میناب می‌شود.
برخی از کسانی که این محصول قاچاق را مصرف کرده‌اند از کیفیت و مزه آن ناراضی هستند که این خود احتمال این که تخم مرغ‌ها به جهت دوری از سیستم نظارتی بهداشت، از نظر بهداشتی دارای مشکل بوده و موجب به خطر افتادن سلامتی مردم شود نیز به وجود آورده است.
آنچه خبرنگار فارس در تحقیقات میدانی خود مشاهده کرده نقش تاریخ تولید و انقضا با جوهر سبز رنگ روی تخم‌مرغ‌های قاچاق تنها مشخصه و تفاوت ظاهری آن نسبت با سایر تخم مرغ‌های موجود در بازار است.
بندر خصب در کشور امارات قرار دارد و کالاهایی نظیر لاستیک خودرو، تلویزیون و وسایل برقی، آبمیوه، لوازم آرایشی، پتو، لامپ، سیگار و مشروبات الکلی از آن به بنادر میناب و سیریک قاچاق می‌شود.
=========
علی ذاکری
=========
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول