اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بازرگانی کردستان:

ورود کالاهای قاچاق بسترساز افزایش نرخ بیکاری است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بازرگانی استان کردستان گفت: کالاهای قاچاق بسترساز جلوگیری از توسعه و افزایش نرخ بیکاری است.

ورود کالاهای قاچاق بسترساز افزایش نرخ بیکاری است
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، پیمان اسراری سه‌شنبه‌شب در همایش آسیب‌شناسی بیکاری و اشتغال کاذب در کردستان که با حضور اساتید دانشگاه‌های استان و صاحب‌نظران حوزه‌های اجرایی و انتظامی در دانشگاه آزاد واحد سنندج برگزار شد، اظهار داشت: 33.4 درصد شاغلان را در کشور مربوط به بخش کشاورزی، 31.8 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن و 44.8 درصد آن مربوط به بخش خدمات است.
اسراری افزود: این به آن معنا است که استفاده از افراد واجد کار در فعالیت‌های اقتصادی از کل ظرفیت‌های منابع انسانی تنها 39.5 درصد در اقتصاد مشارکت دارند.
به گفته رئیس سازمان بازرگانی کردستان، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 در کشور را 21.6 درصد و نرخ  بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله 15.1 درصد است.
اسراری افزود: با رشد چهار درصدی جمعیت که از دهه 60 در کشور آغاز شده و ساختار بازار کار ما را تشکیل می‌دهد برای کاهش نرخ بیکاری هر سال باید یک‌میلیون و 250 هزار شغل ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه چند عامل مهم موجب افزایش نرخ بیکاری شده است، خاطرنشان کرد: رشد بالای جمعیت، رشد اقتصادی پایین و عدم توجه به طرح‌های کارآفرینی از جمله عوامل افزایش نرخ بیکاری در کشور است.
رئیس سازمان بازرگانی کردستان با اشاره به اینکه رشد هشت درصدی سالانه کشور در زمینه اقتصادی، زمینه‌ای برای کاهش نرخ بیکاری است، افزود: اگر در کشور بتوانیم به رشد 9.5 درصدی برسیم نرخ بیکاری به زیر 10 درصد می‌رسد.
وی عملکرد نامطلوب نظام آموزشی و عدم تربیت نیروهای ماهر، عدم توفیق در بخش خصوصی‌سازی، وجود قوانین دست و پا گیر دولت برای فعالیت‌های اقتصادی و ضعف ساختاری بازار کار را از دیگر عوامل افزایش نرخ بیکاری در کشور برشمرد.
به گفته وی، کمبود سرمایه و پایین بودن بهره‌وری نیروی کار در کشور از دیگر عواملی است که موجب افزایش نرخ بیکاری در کشور شده است.
اسراری با بیان اینکه بیکاری که در سطح جهان و کشور اتفاق افتاده در کردستان نیز بیگانه نیست، افزود: بحث بیکاری در این استان مرزی ابعاد گسترده‌‌تری دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در کردستان سالیان سال است که نرخ دو رقمی بیکاری را تجربه می‌کنیم و باید برای کاهش این نرخ کار اساسی صورت بگیرد.
به گفته رئیس سازمان بازرگانی کردستان، برای کاهش نرخ بیکاری در کردستان علاوه بر بحث ضعف ساختاری، به بحث فردی آن نیز باید به صورت اساسی توجه شود.
وی افزود: برای این مهم باید در بخش‌های مولد همچون کشاورزی، صنعت خدمات ورود پیدا کنیم و با تربیت و شناسایی نیروهای خلاق و کارآفرین بستر مناسب را برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال فراهم کنیم.
وی در ادامه به موضوع مرزها و فرصت و یا تهدید بودن آنان برای استان اشاره کرد و گفت: در بحث ایجاد اشتغال مرزها می تواند فرصت و ظرفیت بسیار ارزشمندی باشند که باید مورد توجه قرار گیرند.
به گفته اسراری، بازارچه‌های هم می‌تواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید، مهم آن است که ما از چه زاویه‌ای به آن نگاه کنیم.

*‌ بازارچه‌های مرزی اهرم ایجاد اشتغال است

وی از بازارچه‌های مرزی به عنوان یکی از اهرم‌‌های مهم در ایجاد اشتغال نام برد و افزود: می‌توانیم با تقویت زیرساخت‌های مرزی فرصت‌های اشتغال زیادی را در استان به وجود آوریم تا جایی ‌که ساماندهی مرز سیران بند بانه موجب ایجاد 5 هزار فرصت شغلی جدید می‌شود.
رئیس سازمان بازرگانی کردستان ورود کالاهای قاچاق از طریق مرزها به داخل کشور را از تهدیدات مرز دانست و ادامه داد: هر 7 هزار دلار واردات قاچاق یک فرصت شغلی را از کشور می‌گیرد و این در حالی است که ماهانه بالای 100 تا 200 میلیون دلار کالای قاچاق از طریق مرزها به کشور وارد می‌شود.
وی در پایان اصلاح ساختار اقتصادی کشور و استان با محوریت قرار دادن مسئله بیکاری، ساماندهی بازارچه‌های مرزی و شناسایی و به کارگیری کارآفرینان و تشویق و ترغیب سرمایه‌گزاران داخلی و خارجی را بهترین راهکار برای کاهش نرخ بیکاری در استان برشمرد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول