اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آذربایجان شرقی آماده اجرای طرح سرشماری نفوس و مسکن 90؛

قطار توسعه در ایستگاه سرشماری

خبرگزاری فارس: امروزه یکی از عمده‌ترین راه‌های اطلاعات پایه‌ای، سرشماری عمومی نفوس و مسکن است که در اکثر کشورهای جهان مرسوم بوده و بر اساس آن اطلاعات وسیعی در اختیار برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

قطار توسعه در ایستگاه سرشماری
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تولید آمار و کاربرد موثر اطلاعات حاصل، یکی از بارزترین و محوری‌ترین شاخصه  توسعه کشورها محسوب می‌شود که به عنوان اساسی‌ترین پیش نیاز برنامه‌ریزی مطرح بوده و آمار صحیح و به روز در جامعه ، به همراه استخراج و بکارگیری اطلاعات مفید از داده‌ها و تجربیات، بی‌تردید زمینه را برای برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و توسعه بخش‌های مختلف کشور و توزیع عادلانه منابع فراهم آورده و آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی رقم می‌زند.
 امید است به یاری خداوند متعال و همکاری تمام صاحب نظران، مدیران اجرایی و تک تک دست اندرکاران امر، ... بتوانیم با اجرای دقیق و  مناسب هفتمین دوره سرشماری نفوس و مسکن، برنامه‌ریزی جامع و کلان کشور عزیزمان ایران اسلامی تحقق یافته و تدوین بهتر نقشه توسعه تبریز و آذربایجان فراهم آید.
 
تاریخچه سرشماری عمومی نفوس و مسکن
سرشماری عمومی و نفوس و مسکن1390 از دوم تا بیست و دوم آبان ماه سال جاری در سراسر کشور اجرا خواهد شد سرشماری عمومی نفوس و مسکن یکی از عمده‌ترین راه‌های شناخت کشور‌ها و ویژگی‌های جمعیت آنهاست. تعداد جمعیت از دیرباز مورد توجه انسان بوده است و در ادوار گوناگون به روش‌های مختلف مورد سنجش قرار گرفته است. سابقه‌ سرشماری جمعیت در جهان به 3800 سال قبل از میلاد بر می‌گردد و ابتدا در سطحی بسیار محدود نیازهای اطلاعاتی بشر را تامین می‌کرده است.
مطالعه اسناد و مدارک تاریخی نشان می‌دهد، کشور‌های مصر، چین و بابل به ترتیب حدود سال‌های 2500، 3000 و 3800 قبل از میلاد به سرشماری نفوس اقدام نموده‌اند. در این سرشماری‌ها عموما اطلاعاتی نظیر جنس، سن، شغل و مالکیت افراد جمع‌آوری شده است.
نخستین سرشماری جهان، به روش نوین در سال 1794 در کشور سوئد انجام شده است و بعد از آن کشور‌های دیگر نیز به شمارش افراد جامعه‌ خود به روش مذکور پرداختند.
امروزه لفظ سرشماری نفوس و مسکن معنای دقیق‌تری پیدا کرده است و «به مجموعه‌ی فعالیت‌ها و خدماتی اطلاق می‌شود که شامل طراحی، برنامه‌ریزی، گردآوری، کد‌گذاری، طبقه‌بندی، ارزشیابی، اصلاح و تجزیه و تحلیل و نهایتا چاپ و انتشار اطلاعات آماری از جمعیت و مسکن می‌باشد» و مطابق توصیه‌های سازمان ملل متحد در اکثر کشور‌های جهان در فصل‌های‌ زمانی معمولا 10 سال یک‌بار از قرن 20 به بعد رایج شده است.
در راستای تغییر اهداف سرشماری‌های نفوس و مسکن مراحل مختلف آن از برنامه‌ریزی و طراحی گرفته تا اطلاع‌رسانی و انتشار نتایج نیز متحول شده است.
در امپراطوری ایران‌باستان سرشماری‌های عمومی جمعیت برای دریافت مالیات سرانه و تعیین شماره‌ مردان قادر به جنگ انجام می‌شده است. از آن تاریخ تاکنون در دوره‌های مختلف سرشماری‌های جمعیت با اهداف گوناگون انجام شده است که از سابقه‌ی آنها، داستان‌های جالبی در اسناد تاریخی برجای مانده است. این روایت‌ها، برای فنی‌ترین گروه‌های علمی نیز جالب توجه خواهد بود.
 
 
* اهمیت اجرای سرشماری نفوس و مسکن 1390
 
- مقام معظم رهبری: توصیه می‌کنم به سؤالات آمارگیران، پاسخ‌های صحیح و دقیق بدهند تا دولت با اتکا به آن، بتواند برنامه‌ریزی بهتری انجام دهد و اولویت‌ها را در حل مسائل مختلف کشور رعایت کند. پایه برنامه‌ریزی کشور، آمار است که با سرشماری به دست می‌آید. هر چه سرشماری دقیق‌تر و صحیح تر باشد، برنامه‌ها صحیح‌تر و درست‌تر خواهد بود، بنابراین مردم در امر سرشماری کمک کنند.
 
طرح سرشماری بر اساس رعایت استانداردهای علمی و جهانی صورت می‌گیرد
عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران با بیان فرآیند اجرای طرح سرشماری، اظهار داشت: جلسات سرشماری نفوس و مسکن از ابتدای سال 89 تا کنون برگزار شده و مراحل کار نیز تعریف شده است. وی بعضی از فعالیت‌های کلان سرشماری از آغاز تا پایان را شامل مطالعه‌های اولیه، برنامه‌ریزی، سازماندهی منابع نیروی انسانی، طراحی، تبلیغات، آموزش، اجرا، نظارت و استخراج عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: مرکز آمار ایران به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان تولید کننده آمار رسمی کشور، همیشه بر این نکته تاکید کرده است که فعالیت‌های آماری و استفاده از تعاریف متفاوت و بعضاً نادرست مفاهیم آماری، می‌تواند موجب اختلال در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور شود.
عادل‌آذر افزود: در همین راستا، ارائه استانداردهای آماری برای نظام آماری کشور از ضروریات و ابزارهای اصلی هماهنگی در تولید آمار کشور است. به کارگیری استانداردها نه تنها باعث افزایش کیفیت آمارهای تولیدی می‌شود بلکه با جلوگیری از دوباره کاری‌ها، موجب صرفه‌جویی در هزینه و وقت صرف شده برای جمع‌آوری اطلاعات و کاهش بار پاسخگویی خواهد شد.
وی کاهش فاصله سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور از 10 سال به پنج سال را، با وجود هزینه‌هایی که برای دولت دارد، به خاطر نتایج و خروجی‌‌های آن حائز اهمیت خواند و افزایش اعتماد عمومی، تولید سرمایه اجتماعی و تولید اطلاعات به موقع و به روز کشور را از ویژگی‌های این خروجی‌ها ذکر کرد.
وی یادآور شد: بررسی وضعیت حوزه سلامت، آموزش و پرورش، آموزش عالی و مشاغل جدید از موارد اضافه شده به طرح سرشماری نفوس و مسکن این دوره است.
رئیس مرکز آمار ایران ابراز داشت: در این سرشماری 55 هزار مامور آمارگیر فعالیت می‌کنند که با احتساب عوامل پشتیبانی به 14 هزار نفر می‌رسد.
وی گفت: سرشماری هفتمین سرشماری نفوس و مسکن در کشور از تاریخ دوم آبان تا 22 آبان ماه سال‌جاری برگزار می‌شود و در این 20 روز ماموران با لباس فرم مشخص به در منازل مراجعه و نسبت به جمع‌آوری اطلاعات اقدام می‌کنند.
وی ادامه داد: پشتیبانان آمارگیری در هر شهر و استانی، استانداران، فرمانداران و بخشداران و بخصوص مردم هستند.
وی همچنین از تمام الکترونیک شدن سرشماری در سال 1395 خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح، امسال یکی از استان‌ها به صورت پایلوت، همه عملیات سرشماری به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.
عادل آذر تصریح کرد: نتایج طرح سرشماری نفوس و مسکن سال 90 در اردیبهشت ماه 1391 اعلام خواهد شد.
 
مهم‌ترین هدف طرح سرشماری، ایجاد بانک اطلاعاتی و آماری غنی است
احمد علیرضا بیگی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان مهم‌ترین اهداف و نتایج سرشماری نفوس و مسکن، اظهار داشت: اجرای سرشماری عمومی، بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین طرح آماری کشور محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: به منظور برنامه‌ریزی، نظارت، کنترل و ارزیابی خدمات و فعالیت‌های ملی و منطقه‌ای باید با تدارک سرشماری، علاوه بر ایجاد مقدمات، امکانات اجرا را برای برگزاری این امر بسیج کنیم و در این راستا باید گام‌های موثری برای ارتقا و گسترش فرهنگ آماری جامعه برداریم‌.
وی خاطرنشان کرد: با دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق، کامل و به هنگام، برای توسعه و پیشرفت استان تلاش کنیم.
بیگی افزود: اعتلا و سازندگی کشور عزیزمان، در آستانه برداشتن گامی بلند در سال جهاد اقتصادی است که جز با مشارکت قوی و تاثیرگذار مردم، حاصل نمی‌شود.
بیگی تصریح کرد: همه فرمانداران و مدیران اداری و دستگاه‌های دولتی باید با احساس مسئولیت و تلاش مجدانه در انجام وظایف کاری در خصوص اجرای مناسب سرشماری، اهتمام کنند.
 
آذربایجان‌شرقی 911 هزار خانوار دارد
وی افزود: از کل جمعیت 20 میلیون و 951 هزار و 957 خانوار کشوری، بالغ بر 911 هزار و 924 خانوار در استان آذربایجان شرقی ساکن هستند که از این تعداد 636 هزار و 707 خانوار، معادل 70 درصد جمعیت شهری و 275 هزار و 217 خانوار، جمعیت روستایی هستند. (براساس سرشماری سال 85)
استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: آذربایجان شرقی از جمله استان‌های پیشگام در تشکیل ستاد سرشماری نفوس و مسکن بوده و با تشکیل نشست‌های کارشناسی و برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با وظایف گروه‌های کاری، برنامه‌ریزی مطلوبی انجام داده است.
استاندار آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد، با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب از سوی متصدیان روابط عمومی و تبلیغات و همکاری تنگاتنگ با رسانه‌های استان، مردم از آمادگی لازم برای شرکت در سرشماری برخوردار شده و با دقت، سرعت و کیفیت لازم، این ماموریت ملی، در خور شان و جایگاه زیبنده آذربایجان، به نحو احسن انجام پذیرد.
بیگی افزود: برای انجام برنامه‌ریزی‌های مطلوب در سطوح جغرافیایی مختلف، لازم است تمام اطلاعات مورد نیاز برای استان‌های کشور، شهرستان‌های دور و نزدیک، نقاط کم برخوردار و محروم، در دست باشد تا به دلیل طیف وسیع اطلاعات گردآوری شده هم نیازها و کمبودها استخراج شود و هم مسئولان در تمام سطوح، برای برنامه‌ریزی، به این منبع با ارزش رجوع کنند.
وی خطاب به دست اندرکاران استانی سرشماری نفوس و مسکن، اظهار امیدواری کرد، تا برگزاری سرشماری عمومی نفوس و مسکن 90 در استان آذربایجان شرقی و شهرستان تبریز با ضریب اطمینان بالا اجرا شود، چرا که پیشرفت و خدمتگزاری بهتر، از مسیر دسترسی به آمارهای دقیق، متقن و با ضریب صحت بالا حاصل می‌شود‌.
 
حضور آگاهانه و همکاری مردم، موفقیت طرح را تضمین می‌کند
محمود چمنی فرماندار شهرستان تبریز نیز در خصوص طرح سرشماری نفوس و مسکن اظهار داشت: شهرستان تبریز آماده اجرای مطلوب هفتمین دوره سرشماری نفوس و مسکن 90 است.
وی با بیان اینکه برنامه‌های دولت و مجلس مبتنی بر علم و آمار است، گفت: اطلاعات طرح سرشماری نفوس و مسکن، منبع اصلی برنامه‌ریزی آینده کشور است و تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله کشور و پیشرفت تعالی جامعه در گروه همکاری مردم و دقت عمل مسئولان امر در تهیه اطلاعات و آمار است.
چمنی با اشاره به فرمان اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن توسط رئیس جمهور گفت: تمام ادارات و سازمان‌ها بر اساس برنامه‌های ارسال شده، موظف به تامین امکانات برای اجرای هر چه بهتر طرح هستند.
وی با اشاره به ضرورت دقت در دریافت آمار سرشماری، گفت: این سرشماری ماموریتی از طرف نظام مقدس اسلامی است و تمام سازمان‌ها باید در اجرای دقیق آن همکاری کنند.
فرماندار تبریز ادامه داد: اجرای طرح عظیم و ملی سرشماری، نیازمند اطلاع رسانی جامع و همگانی به مردم است و باید متصدیان امر روابط عمومی و تبلیغات سرشماری در این امر اهتمام نموده و لازم است، این اقدامات در تمام مراکز و ادارات به ویژه در مدارس، برای دبیران و دانش آموزان صورت پذیرد.
وی افزود: در شهرستان تبریز در فرصت اعلام شده، بالغ بر 3 هزار و 200 نفر به عنوان آمارگیر در سامانه طرح ثبت نام کرده اند و از این تعداد حدود 2 هزار و 240 نفر بعد از آموزش‌های لازم و گذراندن مرحله آزمون، کار جمع‌آوری اطلاعات را بر عهده خواهند داشت.
فرماندار تبریز تصریح کرد: طراحی، برنامه‌ریزی، گردآوری، کد گذاری، طبقه‌بندی، ارزشیابی، اصلاح، تجزیه و تحلیل داده‌های کمی و کیفی و انتشار اطلاعات آماری و در نهایت به کارگیری اطلاعات آماری در تصمیم‌گیری‌ها، گستردگی ابعاد دایره اطلاعاتی سرشماری را نمایان می‌سازد.
 
در تبریز 423 هزار خانوار ساکن هستند
وی خاطر نشان کرد: از کل جمعیت 911 هزار و 924 خانوار استان آذربایجان شرقی، بالغ بر 423 هزار و 917 خانوار، در شهرستان تبریز ساکن هستند که از این تعداد 391 هزار و 860 خانوار معادل 91.7 درصد، جمعیت شهری و حدود 32 هزار و 57 خانوار، جمعیت روستایی هستند.
فرماندار تبریز همچنین از برگزاری دوره‌های توجیهی و آموزشی ویژه مدیران ادارات، دهداری‌ها، روسای شوراها، بهورزها و روسای نواحی آموزش و پرورش و .... خبر داد و افزود: شوراهای اسلامی و دهداری‌ها باید با همکاری تنگاتنگ با ماموران سرشماری و ارائه آمار و اطلاعات درست، دست‌اندرکاران امر را در تحقق اهداف همه جانبه نظام برای پیشرفت و توسعه مناطق روستایی، یاری کنند.
وی اظهار امیدواری کرد، تا با احساس مسئولیت بیشتر مجریان و پاسخگویان، در حد امکان از بروز « انواع بی‌پاسخی» پیشگیری کرد.
چمنی افزود: شهرستان تبریز آماده اجرای مناسب طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن است و انشاء الله جلوه‌ای از حضور هوشمندانه و مشارکت مردم در اجرای آن رقم خواهد خورد.
 
بازخورد طرح عظیم ملی، منافع ملی بسیاری را در پی دارد
بیت‌الله عبداللهی مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات و قائم مقام مدیر اجرای سرشماری استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: هر اندازه مردم نسبت به این طرح مهم، بیشتر آگاهی پیدا کنند، همکاری بهتر و مناسب‌تری را با مجریان برگزاری این طرح خواهند داشت.
وی خاطر نشان کرد: آخرین سرشماری نفوس و مسکن، مربوط به سال 1385 بود که در آن جمعیت ایران حدود 70 میلیون نفر تعیین شد.
عبداللهی افزود: در ایران بنابر ماده چهار قانون مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر 10 سال یک بار با فرمان رئیس جمهور اجرا می‌شود که البته جدیداً این قانون به پنج سال تغییر یافته است.
وی ادامه داد: برای سرشماری نفوس و مسکن از مدت‌ها قبل نسبت به اصلاح نقشه‌ها اقدام شده است و اقدامات اولیه و مقدمات آن اعم از تهیه نقشه‌های شهری و روستایی و اعمال تقسیمات کشوری در استان انجام شده است.
عبداللهی افزود: افراد مسئول در آمارگیری دارای کاور مخصوص، کارت شناسایی معتبر و فرم‌های ویژه اطلاعات خانوار هستند.
وی با بیان اهمیت گروه روابط عمومی و تبلیغات ستاد سرشماری، اظهار داشت: روابط عمومی‌ها علاوه بر اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مخاطبان، در جلب اعتماد و مشارکت هموطنان نقش مهمی دارند.
وی افزود: روابط عمومی‌ها دارای کارکرد خاص هستند و در واقع عنصری اساسی و حیاتی در مجموعه‌های کاری مختلف محسوب شده و می‌توانند با توانایی‌های هنرمندانه خود، در اجرای طرح سرشماری نیز با بسترسازی، اعتماد سازی، برجسته‌سازی و فرهنگ‌سازی مناسب، گام‌های موثر بردارند.
وی موضوعات مورد سؤال در مراجعه آمارگیران را، اطلاعات عمومی خانوارها، شامل  تعداد خانواده، میزان تحصیلات، کد ملی، سطح آموزش عالی و اطلاعات جغرافیایی و اشتغال، برخورداری از مزایای بهداشتی و درمانی و در نهایت استخراج میزان توسعه یافتگی شهری و روستایی در قالب 70 قلم اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: بزرگ‌ترین کمک در امر آمارگیری، ارائه مدارک لازم شامل شناسنامه و کارت ملی هنگام مراجعه آمارگیران به منازل است.
عبداللهی تاکید کرد: از نظر نحوه برخورد اجتماعی، باید دقت کنیم تمام مسائل اخلاقی و رفتاری توسط آمارگیران به طور جدی رعایت شود.
وی بر لزوم مشارکت دستگاه‌های اجرایی در اجرای مطلوب طرح تاکید کرد و گفت: مسئولان دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تمام امکانات از جمله محل برگزاری کلاس‌های آموزشی و تامین خودروهای مورد نیاز در راستای اجرای این طرح را فراهم کنند.
 
همکاری مردم در ارائه اطلاعات صحیح و دقیق نتیجه بخش باشد
اکبر مددی معاون فرماندار تبریز و قائم مقام سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 شهرستان تبریز نیز با بیان جزئیات اجرای طرح سرشماری اظهار داشت: دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق، مستلزم شناخت کافی مردم و پاسخگویان سئوالات محتوای طرح‌های آماری است که اطلاع از کاربرد و نتایج آمار می‌تواند برای ایجاد رفاه و توسعه برای جامعه و همکاری مردم در ارائه اطلاعات صحیح و دقیق نتیجه بخش باشد.
وی افزود: کار آمارگیری در شهرستان تبریز توسط  دو هزار و 250 نفر از عوامل اجرایی، شامل ماموران سرشماری شهری و روستایی، بازبین، معاون فنی و آموزشی، کارشناس بازبین فنی و اجرایی و نیروهای ستادی ، به همراه 103 راننده ، کار جمع ‌آوری اطلاعات را بر عهده خواهند داشت.
مددی همچنین از برگزاری 70 کلاس آموزشی برای رده‌های مختلف اجرایی خبر داد.
معاون فرماندار تبریز همچنین از اجرای برنامه زمانبندی کلاس‌های آموزشی ویژه ماموران سرشماری در هشت مرکز آموزشی شهرستان تبریز، اظهار رضایت کرد و گفت: افرادی که تحت آموزش قرار می‌گیرند باید نمره حد نصاب را برای همکاری در طرح سرشماری کسب کنند.
 
 
دهیاران زمینه لازم را برای همکاری و مشارکت همگانی مردم فراهم کنند
ایوب دهقان بخشدار مرکزی تبریز اظهار داشت: باید دهیاران در روستاها، زمینه لازم را برای همکاری و مشارکت همگانی مردم فراهم کنند.
وی با اشاره به ظرفیت بالای موجود در روستاها اشاره کرد و گفت: می‌توان از طریق سرشماری، ظرفیت و قابلیت‌های روستایی را شناسایی کرد و با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق برای برخورداری روستاییان گام برداشت.
  
هر دقیقه تاخیر در ارائه اطلاعات 3 روز روند کار را با تاخیر مواجه می‌کند
حیدر فتح‌زاده مسئول روابط عمومی و تبلیغات سرشماری عمومی و نفوس آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: هدف از سرشماری، تامین اطلاعات در سطوح مختلف جغرافیایی و آگاهی از ویژگی‌های جمعیت است.
وی افزود: یکی از تصمیمات و اقدامات بسیار مهم و اساسی که برای نخستین بار در اجرای برنامه‌های تبلیغات سرشماری 90 منظور شده است در نظر گرفتن رده متصدی روابط عمومی و تبلیغات سرشماری در شهرستان‌ها است که این امر، روند آگاه‌سازی و همکاری مردم را بهبود بخشیده و اثر هم افزایی بسیاری در گسترش و تحکیم پیام‌های تبلیغی و اطلاع رسانی سرشماری دارد.
وی با اشاره به اینکه هر یک دقیقه تاخیر در ارائه اطلاعات از سوی مردم به ماموران، سه روز روند کار را به تاخیر می‌اندازد، گفت: شهروندان مدارک مورد نیاز سرشماری نفوس و مسکن را در دسترس قرار دهند تا ماموران معطل نشوند.
فتح‌زاده خواستار مشارکت اهل قلم، رسانه‌ها و مطبوعات استانی در راستای ارائه آگاهی‌های لازم و ایجاد فضای مناسب در امر تحقق اهداف سرشماری شد.
وی از برگزاری مسابقات نقاشی، روزنامه دیواری و انشا ویژه دانش‌آموزان مدارس در موضوع‌های نقش و اهمیت سرشماری و نقش مردم در اجرای هر چه بهتر آن خبر داد و افزود: در پایان ماموریت سرشماری یک نفر از متصدیان روابط عمومی و تبلیغات و یک نفر از ماموران سرشماری نمونه، معرفی و تجلیل به عمل خواهد آمد.
مسئول روابط عمومی و تبلیغات سرشماری استان، همچنین از اجرای مراسم زنگ سرشماری در دوم آبان ماه سال جاری،  همزمان با آغاز سرشماری، در مدارس استان خبر داد.
 
-     تقویم سرشماری ایران در یک نگاه
1297-    تاسیس اداره ثبت احوال کشور به منظور ثبت وقایع چهارگانه ( تولد، فوت، ازدواج و طلاق)
1303- مسئولیت جمع‌آوری و مرکزیت بخشیدن به آمارهای مورد نیاز بر عهده وزارت داخله گذاشته شد.
1307- اداره ثبت احوال کشور به " اداره کل آمار و ثبت احوال" تغییر نام داد.
1312- تنظیم نظام نامه شوای عالی احصائیه ( مسئولیت هماهنگی در تولید آمار)
1314- شورای عالی احصائیه به شورای عالی آمار تغییر نام یافت
1318- تصویب اولین قانون سرشماری در مجلس شورای ملی وقت
1318- اجرای سرشماری در تهران
1319و 1320 – اجرای سرشماری در 32 شهر کشور
1331- تشکیل سازمان همکاری آمار عمومی ( برای اولین بار سازمانی به طور خاص تشکیل یافت که وظیفه جمع آوری آمار را بر عهده داشت)
1334- تشکیل اداره کل آمار عمومی
1335- برگزاری اولین سرشماری عمومی نفوس در کشور
1339- برگزاری آمارگیری کشاورزی
1342- آمارگیری نمونه ای نفوس و سرشماری صنعتی و آمارگیری بودجه خانوار
1344 - تاسیس مرکز آمار ایران ( نظام مند شدن سرشماری نفوس)
1345- اولین فعالیت آماری مرکز آمار ایران با انجام دومین سرشماری عمومی نفوس و مسکن
1355- سومین سرشماری عمومی نفوس و مسکن
1365- چهارمین سرشماری عمومی و اولین سرشماری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران
1370- برگزاری سرشماری جمعیت
1375- پنجمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور
1379- تصویب نظام آماری کشور ( ادغام سازمان برنامه و بودجه کشور با سازمان امور اداری و استخدامی)
1385- ششمین سرشماری عمومی
1390 – برگزاری هفتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن و چهارمین سرشماری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

جواد آهنگری از آذربایجان شرقی

انتهای
پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول