اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آذربایجان‌شرقی؛

حوادث غیرمترقبه 25 درصد محصولات باغی را از بین می‌برد

خبرگزاری فارس: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: 20 تا 25 درصد محصولات باغی استان در اثر حوادث غیرمترقبه از بین‌ می‌برد.

حوادث غیرمترقبه 25 درصد محصولات باغی را از بین می‌برد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری ظهر امروز در حاشیه بازدید از باغات و جمع باغداران استان آذربایجان‌شرقی افزود: با توجه به ظرفیت بالای محصولات باغی و با زیرکشت داشتن بیش از 30 گونه مختلف میوه باغی و کسب رتبه اول تا پنجم در تولید 19 گونه محصولات باغی کشور، عنوان قطب باغبانی کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه سطح زیرکشت باغات کشور در سال 57، از 600 هزار هکتار به 2 میلیون و  600 هزار هکتار افزایش یافته است، گفت: سطح زیرکشت باغات آذربایجان‌شرقی نیز از اوایل دهه 70 شمسی از 60 هزار هکتار به 110 هزار هکتار در سال 90 بالغ شده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان از نظر سطح زیرکشت باغات در کشور رتبه هفتم ولی از نظر تولید به طور متوسط رتبه پنجم کشوری را داراست، افزود: این آمار نشان می‌دهد که به طور متوسط، عملکرد در واحد سطح آذربایجان‌شرقی از عملکرد در واحد سطح کشور بیشتر است.
 
تولید 17 میلیون تن محصول باغی در کشور
اسکندری با بیان اینکه کشورمان با 2 میلیون و 600 هزار هکتار سطح زیرکشت باغات، 17 میلیون تن محصول باغی تولید می‌کند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران رتبه هشتم تولیدات باغی دنیا را از آن خود ساخته است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در صورت عادی و عدم وجود عوارض و حوادث غیرمترقبه همچون سیل، سرما، خشکسالی و تگرگ، سالانه بیش از یک میلیون و 300 هزار تن محصولات باغی از باغات استان به دست می‌آید، ادامه داد: به طور طبیعی در سال‌های مختلف، عوارضی مانند سرمای شدید زمستانه، سرمای دیررس بهاره، تگرگ همچنین سیل و خشکسالی به طور متوسط به 20 تا 25 درصد محصولات باغی خسارت وارد می سازد که با این حساب پیش‌بینی می‌شود بیش از 900 هزار تن محصول از باغات بارور استان به دست آید.
 
رتبه نخست تولید زردآلوی کشور
وی با بیان اینکه رتبه اول تولید زردآلوی کشور با 11 هزار هکتار سطح زیرکشت، 70هزار تن محصول و 20 درصد تولید کشور از آن آذربایجان‌شرقی است، ادامه داد: در تولید زالزالک با 47 هکتار  و شفتالو با 200 هکتار رتبه اول کشور، در تولید سیب با سطح زیرکشت 39 هزار هکتار و تولید سالانه 450 هزار تن، بادام با سطح زیرکشت 8 هزار هکتار، آلو و گوجه با 4 هزار هکتار، توت با 500 هکتار، سماق با 385 هکتار، ذغال‌اخته با 250 هکتار، آلبالو با یک‌هزار و 800 هکتار، سنجد با 540 هکتار و شلیل با 45 هکتار سطح زیرکشت رتبه دوم کشور را آذربایجان‌شرقی از آن خود ساخته است.
اسکندری با بیان اینکه در تولید انگور با سطح زیرکشت 24 هزار هکتار و گلابی با یک‌هزار و 900 هکتار رتبه سوم کشور را کسب کرده‌ایم، ادامه داد: آذربایجان‌شرقی همچنین با یک‌هزار و 400 هکتار سطح زیرکشت گیلاس، 45 هکتار فندق،910 هکتار گل‌محمدی و 2 هزار و 500 هکتار هلو رتبه پنجم تولید را در اختیار دارد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول