اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

فضای سبز قم همچنان آب شرب می‌نوشد

خبرگزاری فارس: در حالی که زمان تفکیک 85 درصدی شبکه آبیاری فضای سبز شهری از شبکه آب شرب پایان شهریور ماه اعلام شده بود، اما تاکنون این مهم محقق نشده است.

فضای سبز قم همچنان آب شرب می‌نوشد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ‌استمرار خشکسالی در استان، افزایش دمای هوا و کاهش شدید منابع تامین آب، بحث جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب را در سال‌های اخیر به شدت در استان مورد توجه مسئولان امر قرار داده است.
در یک سال اخیر نیز که استان با کمبود جدی آب مواجه بوده استاندار قم بر روی این مسئله تاکید جدی داشته است و دستگاه‌های مسئول به ویژه شهرداری و شرکت آب و فاضلاب را مکلف به جداسازی شبکه آب شرب از شبکه آبیاری فضای سبز کرده و همواره پیگیر این موضوع بوده است.
به ویژه از ابتدای سال جاری که آب شیرین سرشاخه‌های دز با هزینه‌های هنگفت و از فاصله 300 کیلومتری به قم منتقل شد استاندار قم در بیشتر جلسات هدفمندی یارانه‌ها و جلسات شورای اداری استان موضوع کمبود آب، صرفه‌جویی در مصرف و جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب را مورد توجه قرار داده و خواستار تسریع در جداسازی شده است.
بر اساس آماری که همواره ارائه شده است حدود 10 درصد آب شبکه شرب قم که با هزینه‌های بالا تامین و توزیع می‌شود به پای فضای سبز شهری می‌رود در حالی که می‌توان آبیاری فضای سبز را با استفاده از آب خام‌ نیز انجام داد.
با جلسات متعدد و پیگیری‌های صورت گرفته قرار بر این بود که شهرداری قم تا پایان شهریور ماه امسال 85 درصد وابستگی فضای سبز شهری را به شبکه آب شرب کاهش دهد.
از سوی دیگر عدم آبیاری صحیح فضای سبز شهری نیز بر مصرف بالای آب فضای سبز افزوده و هدر رفت آب در این مصارف را افزایش داده است به گونه‌ای که در اکثر نقاط شهر هنگام آبیاری فضای سبز مقادیر زیادی آب به داخل خیابان‌ها و معابر سرازیر می‌شود و کسی نیست که به داد این آب بی‌زبان و با ارزش برسد.
این امر تا حدی است که برخی از مردم دلسوز این موضوع را در تماس با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند و ضمن یادآوری کمبود آب، ‌این گونه رفتار را مغایر با توصیه‌های مسئولان بر صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کردند.
البته ناگفته نماند در برخی از نقاط شهر روش‌های نوین در آبیاری فضای سبز به کار گرفته شده است که تاثیر بسزایی در کاهش میزان مصرف و هدر رفت آب دارد اما متاسفانه بارها مشاهده شده است در همین شیوه‌های نوین نیز زمان آبیاری بیش از حد است و باز هم هدر رفت را به دنبال دارد.
با این تفاسیر ضرورت جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب بیش از پیش احساس می‌شود که شهرداری طی ماه‌های اخیر پروژه‌هایی را در همین راستا به اجرا رسانده است اما با توجه به اینکه شهریور ماه گذشت و به روزهای پایانی مهر رسیده‌ایم تفکیک 85 درصدی که مورد تاکید استاندار قم نیز بوده است محقق نشده و هنوز فضای سبز شهر قم آب شرب می‌نوشد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول