اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

حاجی‌بابایی در پاسخ به سوال خباز:

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پاسخگوی مصوبه خود باشد

خبرگزاری فارس: وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای خلاف مبانی دینی داشته است، بنده در برابر این موضوع نباید پاسخ دهم و بهتر است خودشان پاسخگو باشند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پاسخگوی مصوبه خود باشد
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سؤال ملی محمدرضا خباز نماینده کاشمر در مجلس از حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش امروز در صحن علنی پارلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این سؤال پیش از این در کمیسیون آموزش و تحقیقات پارلمان بررسی شده بود اما به دلیل عدم اقناع نماینده سؤال کننده از پاسخ‌های وزیر، برای رسیدگی بیشتر به صحن علنی ارائه شده است.

خلاصه سؤال بدین شرح است: علت عدم اجرای برنامه کاری ارائه شده در هنگام رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به جنابعالی چیست؟

حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش که در این جلسه حضور یافته بود، به ارائه توضیحاتی پیرامون سؤال مطرح شده پرداخت و اظهار داشت: یکی از موارد بسیار مهم تعیین نقشه راه برای آموزش و پرورش است که رهبر معظم انقلاب هم روی این موضوع تاکید کردند تا اقداماتی که بر اساس این نقشه راه انجام می‌شود، مشخص باشد.

وی افزود: 5 سال در وزارت آموزش و پرورش برای این نقشه راه کار مطالعاتی انجام شده است و حدود 7 ماه نیز پس از بررسی سند تحول در تعلیم و تربیت، آنرا در شورای عالی فرهنگی به تصویب رساندیم و حدود دو هفته پیش این سند در شورای عالی انقلاب به تصویب رسید.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: فلسفه تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین، طی 20 جلسه در شورای عالی فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برای ابلاغ ارسال شد و حدود یک سال هم در کمیسیون‌ها و در مجمع تشخیص مصلحت این سند را مورد رسیدگی قرار دادیم.

به گفته وی، در نقشه جامع علمی کشور جایگاه آموزش و پرورش را مشخص کردیم و امروز می‌توانم بگویم که هر آنچه را که می‌توان برای آموزش و پرورش بیان کرد را در سند تحول بنیادین این وزارتخانه آورده‌ایم.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه حدود 70 کار تحولی در آموزش و پرورش شکل گرفته است، تصریح کرد: بنده زمانی که می‌خواستم از مجلس برای حضور در وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد بگیرم، حدود 30 مورد برنامه را به نمایندگان اعلام کردم که می‌خواهم انجام دهم که امروز به جرئت می‌توانم بگویم که هر 30 مورد در حال اجرا و پیشروی در آموزش و پرورش است.

وی تحول در کتب درسی ظرف 6 سال و تغییر تمامی کتب درسی و نیز تغییر روش‌های تدریس در آموزش و پرورش را از برنامه‌های دیگر این وزارتخانه برای تحول در آموزش و پرورش دانست و گفت: در ناحیه کتب درسی و برنامه‌ها و روش‌های تدریس کاشت شروع شده و اقدامات انجام پذیرفته است و باید به سمت خلاقیت، شکوفایی و نوآوری دانش‌آموزان پیش رویم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: روش‌های تدریس و کتب درسی همه باید بر اساس ساختاری باشد که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آورده شده است.

وی ادامه داد: روزی که بنده به وزارت آموزش و پرورش آمدم، حدود 4 هزار و 700 نفر در ستاد آموزش و پرورش مشغول فعالیت بودند اما امروز تعداد این افراد به هزار و 500 نفر هم نمی‌رسد و ما در وزارت آموزش و پرورش در حال حرکت به سمت اصلاح ساختار هستیم؛ هم‌اکنون 2 اداره کل در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است که می‌تواند شاخص‌های تعلیم و تربیت را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد.

حاجی‌بابایی در ادامه سخنانش یادآور شد: ارزیابی و نظارت در آموزش و پرورش در مرکزی به نام مرکز سنجش آموزش و پرورش انجام می‌شود که در تمام ادارات کل شکل گرفته است؛ زمانی که بنده به آموزش و پرورش آمدم، تعداد مدارسی که دارای فناوری بود، هزار و 600 مدرسه بود اما این رقم امروز در حال رسیدن به 20 هزار مدرسه است وانشاءالله تا حدود 3 سال آینده تمام مدارس بزرگ کشور را به فناوری‌های جدید مجهز می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز دیگر شیوه‌های سنتی در آموزش و پرورش پاسخگو نیست، گفت: روش‌های تدریس جدید با روش‌های علمی باید در آموزش و پرورش اجرا شود چرا که تدریس با روش‌های علمی تاثیر بسیار بالایی دارد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: در حال حاضر شبکه مجازی قرآن در برخی از مدارس کشور راه‌اندازی شده است که به صورت زنده به دانش‌آموزان آموزش قرآن می‌دهد و باید بگویم که ما ساختار وزارت آموزش و پرورش را در تمام کشور تغییر داده‌ایم و این اصلاح ساختار تا دورترین روستاهای کشور نیز انجام پذیرفته است.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: سال گذشته حدود 10 هزار مدرسه قرآن در مدارس سراسر کشور ایجاد شد.

در ادامه این جلسه محمدرضا خباز نماینده کاشمر به ارائه توضیحاتی پیرامون سؤالش در بخش اول فرصتی که در اختیار داشت، پرداخت و گفت: بنده ضمن تشکر از اظهارات آقای حاجی‌بابایی، باید بگویم که بنده 30 سال معلم بودم و با همه بخش‌های آموزش و پرورش ‌آشنا هستم و منکر زحمات و خدمات آقای حاجی‌بابایی در این وزارتخانه هم نیستم.

وی افزود: آقای وزیر هنگام صحبت کردن از موضوع اصلی خارج شد و سؤال بنده که در 8 بند آمده است این است که تدوین برنامه‌ها باید ما را به سوی کاربردی شدن ببرد اما امروز شاهد آن هستیم که از بُعد عملی کاری در دبیرستان‌ها و مدارس راهنمایی کشور انجام نشده است. در حالی که رهبر معظم انقلاب همواره روی کاربردی شدن علم اصرار داشتند.

خباز ادامه داد: هم‌اکنون درس حرفه و فن را به حداقل رسانده‌اید بر این اساس این چه کاربردی شدن است؟! فشرده کردن کلاس‌های درسی عملا کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را رو به تعطیلی می‌برد و در خصوص وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش هم باید بگویم که استخدام تنها 40 هزار نیروی انسانی و معلمین خرید خدمت در این وزارتخانه نشان داد که عزمی جدی در آموزش و پرورش برای انتخاب اصلح وجود ندارد و همچنان آن عقده‌ها برای این افراد وجود دارد و معلمان شرکتی به کرات مقابل مجلس تجمع می‌کنند.

نماینده کاشمر در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر کسی که فوق لیسانس معماری دارد، بهداشت درس می‌دهد و کسی که دبیر شیمی است را شما به مدارس استثنایی فرستاده‌اید و کسی که رشته ریاضی خوانده، در مدارس ابتدایی مشغول تدریس است و خود او می‌گوید که نمی‌تواند این کار را انجام دهد، سؤال بنده این است که این موضوع چه لطمه بزرگی به دانش‌آموزان کشور وارد می‌کند؟ اگر بخواهیم آموزش و پرورش را اصلاح کنیم باید برنامه‌ طراحی شده را کارشناسی‌تر پیش ببریم.

خباز اضافه کرد: قرار شد وزارت آموزش و پرورش روزهای پنجشنبه را در مدارس کشور تعطیل کند و نیم ساعت در 5 روز هفته به خاطر تعطیلی روزهای پنجشنبه به ساعات آموزشی دانش‌آموزان اضافه شود اما بهتر است شما دستور دهید تا بروند از مدارس بازدید کنند، مشاهده می‌کنید که همه مدارس ساعت 12 تعطیل می‌شوند، در سایر کشورها که روزهای پنجشنبه تعطیل است، دانش‌آموزان تا ساعت 15 یا 16 در آموزشگاه می‌مانند و تکالیفشان را انجام می‌دهند و برای استراحت به منزل می‌روند.

وی با بیان اینکه از عصر روز چهارشنبه تا صبح روز شنبه دانش‌آموزان 68 ساعت از کلاس و درس دور هستند، گفت: معلمان از این موضوع ناراحتند اما مدیران و معاونان به خاطر تعطیلی روزهای پنجشنبه خوشحال هستند.

خباز تاکید کرد که باید به اعتقادات و ارزش‌های انقلابی و اسلامی برای رشد دانش‌آموزان توجه شود اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

در ادامه این جلسه حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش به بیان توضیحات دیگری پیرامون سؤال مطرح شده پرداخت و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که همه اعضایش منسوب مقام معظم رهبری هستند، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را امضاء کرده‌اند که این سند در حضور رئیس مجلس و رؤسای قوای کشور امضا شده است. بنابراین اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای خلاف مبانی دینی داشته است، بنده در برابر این موضوع نباید پاسخ دهم و بهتر است پاسخ این سؤالتان را از خود شورا بپرسید.

وی با بیان اینکه بنده توقع نداشتم آقای خباز چنین فرمایشاتی داشته باشد، تصریح کرد: بهتر است بررسی کنید میزان تجهیزاتی که به مدارس داده شده چقدر بوده است؛ از بین 700 هزار نفر شرکت‌کننده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، 40 هزار نفر پذیرفته شده‌اند که 15 هزار نفر آنان معلم ورزش، 12 هزار نفر دبیر هنرستان‌ها و 18 هزار نفر از فرزندان شهدا و جانبازان هستند. بنابراین بهتر است اینگونه راجع به معلمین اظهارنظر نداشته باشید.

محمدرضا خباز نماینده کاشمر نیز در بیان توضیحاتی در خصوص سؤالش گفت: بنده توهینی به معلمان کشور نکردم و حرفی نزدم و بنده 30 سال معلم بودم و امیدوارم تابوتم از کلاس درس بیرون آورده شود.

وی افزود: عرض بنده این است که بهتر است وزیر آموزش و پرورش به گزارشاتی که به او ارائه می‌شود اکتفا نکند بلکه باید بگویم که بنده به معلمان ایراد ندارم بلکه به نظارت ایراد دارم.

خباز ادامه داد: ما چگونه به خودمان اجازه می‌دهیم که سرمایه‌های آینده کشور اینگونه لطمه بخورند و افرادی که می‌خواهند با میز بازی کنند، به شما آمار غیر واقعی دهند و شما هم دلتان را به همان آمارها خوش می‌کنید.

به گفته وی بنده می‌گویم که نظارت داشته باشید و باید بدانید که دانش‌آموزان امروز ما در آینده‌ای نه چندان دور نخبگان این کشور خواهند بود.

این نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه بنده به معلمان ایرادی ندارم و خودم معلم هستم، تصریح کرد:‌ انتظار ما این بود وزیری که از درون خود مجلس بلند شده، در امر آموزش و پرورش فقط به گزارشات ارائه شده اکتفا نکند.

خباز در خاتمه گفت: ‌فرمایشات آقای وزیر قانع کننده نبود و اگر آقای حاجی‌بابایی تصمیم دارند که نظارت را قوی‌تر کنند تا شرایط بهتری بوجود بیاید، بنده اعلام می‌کنم که از پاسخ‌های وی قانع شدم اما اگر قرار باشد وضعیت فعلی را ادامه دهند، این ره که تو می‌روی اشتباه است.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول