اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نهاد نوپای انتظامی برای برخورد با جرائم مدرن

پلیس «فتا» به جنگ مجرمان اینترنتی می آید

خبرگزاری فارس: فیشینگ (کلاهبرداری اینترنتی) و جعل، سرقت اینترنتی، هک و نفوذ، جرائم سازمان یافته رایانه‌ای، پورنوگرافی (موارد سوء اخلاقی) و تجاوز به حریم خصوصی افراد از جمله مهمترین جرائم حوزه فضای مجازی است.

پلیس «فتا» به جنگ مجرمان اینترنتی می آید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: پلیس فتا، پرده ارتباط مقابله با جرائم مدرن و سنتی است
 محمد حدادی اظهار داشت: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (پلیس فتا) یک پلیس نوپا بوده که بنا به ضرورت‌‌های جامعه امروزی و استفاده فراگیر از شبکه اینترنت در عرصه پیشرفت جوامع بشری، تهدیدات و آسیب‌های ناشی از آن در زیر‌مجموعه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در سال 89 در مرکز و به تبع آن در اوایل سال 90 در مرکز استان‌ها‌، منجمله استان آذربایجان‌شرقی آغاز به فعالیت کرده است.
وی گفت: با توجه به اینکه آحاد جامعه آشنایی کافی به فضای مجازی نداشته، آسیب‌پذیری در این حوزه به مراتب از فضای حقیقی بیشتر بوده و خطرات جبران ناپذیری را در جامعه گریبانگیر خواهد کرد.
حدادی در تشریح مهم‌ترین جرائم حوزه فضای مجازی و اینترنتی اظهار داشت: فیشینگ (کلاهبرداری اینترنتی) و جعل، سرقت اینترنتی، هک و نفوذ، جرائم سازمان یافته رایانه‌ای، پرنوگرافی (موارد سوء اخلاقی) و تجاوز به حریم خصوصی افراد را می‌توان نام برد. 
وی اهداف پلیس فتا را صیانت از هویت ملی و دینی و ارزش‌های اسلامی و انسانی جامعه، حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع در جامعه، حفظ و صیانت از اموال، منافع، اسرار و اقتدار ملی عنوان کرد.
این مقام انتظامی ادامه داد: برای تحقق اهداف مذکور پلیس فتا ماموریت ساماندهی، برنامه‌ریزی، اجراء، هماهنگی، هدایت ستادی و عملیاتی، کنترل و ارزیابی فعالیت‌های تشخیص و پیشگیری، بررسی فنی ادله جرم، اشراف و مقابله و مبارزه با جرائم و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی انتظامی به منظور تامین امنیت فضای تولید و تبادل در کشور و استان پهناورمان را عهده‌دار ‌است.
وی به منظور اطلاع هم استانی‌های عزیز و گرامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر روند رسیدگی به پرونده‌های جرائم رایانه‌ای و اینترنتی بدین صورت بوده که پس از وقوع جرم‌، تشخص بزه دیده با تنظیم شکوائیه‌ای به مراجع ‌قضایی مراجعه و پس از ثبت دستورات قضایی، مرجوعه به این پلیس واقع در تبریز،‌ بلوار 29 بهمن، جنب معاونت تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان، ساختمان پلیس فتا مراجعه و توسط کارشناسان این پلیس موضوع بررسی و بعد انجام تحقیقات فنی و تخصصی، پرونده تکمیل و به مراجع قضایی مربوطه ارسال می‌شود.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان شرقی اظهار داشت: با توجه به اینکه در فضای مجازی محدودیت مکانی وجود ندارد، اما با انجام بررسی‌های کارشناسانه، چنانچه مجرم یا مجرمان در حوزه استحفاظی مورد شناسایی واقع شوند با هماهنگی قضایی دستگیر و اگر در حوزه سایر استان‌ها باشند، هماهنگی قضایی لازم معمول می‌شود و اگر احیانا مربوط به خارج از کشور باشد به پلیس اینترپل ارجاع و از آن طریق مورد پیگیری واقع می‌شود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول