اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از ابتدای امسال؛

۶۱ محموله وارداتی غیراستاندارد از خوزستان مرجوع شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۶۱ محموله وارداتی به دلیل نداشتن استانداردهای لازم مرجوع شده‌اند.

۶۱ محموله وارداتی غیراستاندارد از خوزستان مرجوع شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، رضا دهدشتی‌زاده، ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار داشت: در سال جاری ۳ هزار و ۶۲۴ گواهینامه انطباق با استاندارد برای محموله‌ها صادر شده که ۶۱ محموله از ابتدای امسال مرجوع شده است.
وی افزود: در شش ماهه نخست امسال ۶۰ استاندارد معادل دو برابر تمام استان‌های دیگر در خوزستان تدوین شده و حدود ۱۵۰ استاندارد نیز در برنامه تدوین در سال جاری است.
دهدشتی‌زاده ادامه داد: در سال گذشته ۱۳۰ استاندارد تدوین شده و هدف گذاری تدوین ۲۰۰ استاندارد تا پایان امسال است.
وی در رابطه با تدوین استاندارد‌ها اظهار داشت: در زمینه وسایل برقی یک هزار و ۷۸۰ استاندارد ملی، در زمینه مواد غذایی2 هزار و ۷۸۰ استاندارد ملی، در زمینه وسایل پزشکی ۷۴۳ استاندارد ملی، در زمینه مصالح ساختمانی یک هزار و ۱۵ استاندارد تدوین شده است.
دهدشتی‌زاده وضعیت ایران را در استاندارد خوب ارزیابی کرد و گفت: ایران رتبه ۳۰ را در بین ۱۶۸ کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد دارد که برای افق ۱۴۰۴ ارتقا به رتبه ۲۰ در دستور کار است.
به گفته وی، در ایران جمعا ۱۷ هزار استاندارد ملی تدوین شده است و سازمان بین المللی استاندارد ۱۶ هزار استاندارد (ISO) تدوین شده دارد.
وی توضیح داد: کیفیت یک مقوله نسبی است و با نیازهای مشتری باید افزایش یابد؛ در یک مقطع زمانی کالایی با کیفیت ضعیف یا متوسط خریداری می‌شد اما امروز نیاز و ذائقه مردم ارتقا یافته که استاندارد‌ها باید متناسب با آن تغییر کند.
دهدشتی‌زاده افزود: نظارت بر اجرای استاندارد‌ها در جاهایی که قانون الزام ایجاد کرده صورت می‌گیرد، اما در مواردی که استاندارد‌ها اختیاری است باید مردم را آگاه کرد تا مزیت استفاده از استاندارد‌ها را متوجه شوند.

*لزوم توجه به بازرسی آسانسورها
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان تصریح کرد: در خوزستان با مشکل کفییت آسانسور‌ها روبه رو هستیم و بعضی از آن‌ها بازرسی اولیه ندارند زیرا که پیش از شمول استاندارد نصب شده‌اند.
وی افزود: مراجعه‌ای برای بازرسی تعمیر و نگهداری آسانسور‌ها نمی‌شود و این مشکل حتی در بعضی از دستگاه‌های مهم دولتی وجود دارد.
دهدشتی‌زاده با بیان اینکه از نصب برخی آسانسور‌ها بیش از ۱۰ سال می‌گذرد، تاکید کرد: آسانسور‌ها نیاز به بازدید دوره‌ای دارند و استاندارد آمادگی دارد با همکاری شرکت‌های بازرسی نسبت به انجام بازرسی دوره‌ای و اعلام نواقص اقدام کند.
وی افزود: مردم در صورت مشاهده چنین آسانسورهایی باید به بازرسان اداره کل استاندارد اطلاع دهند.
این مقام مسئول اظهار داشت: در حال حاضر آماری از آسانسورهای نصب شده در استان وجود ندارد چرا که پیش از سال ۸۸ نصب آسانسور در جایی ثبت نمی‌شد اما از سال گذشته برای بیش از یک هزار آسانسور گواهینامه صادر شده است.
وی گفت: خلاءهای قانونی در این زمینه وجوددارد به طور مثال از نظر ما نمایندگی قابل قبول نیست اما از نظر قانونی قابل قبول است.
دهدشتی‌زاده همچنین در مورد بازرسی شهربازی‌ها اظهار داشت: در شش ماهه نخست امسال ۱۲ شهر استان بازرسی شد و ۳۳۹ وسیله بازی مورد آزمون قرار گرفته و بر این اساس ۲۳ وسیله بازی توقیف و شش وسیله رفع عیب شده‌اند.
به گفته وی، ۱۳ وسیله بازی در حالت بحرانی و خطرناک قرار داشتند.

*توقیف ۵ میلیون آجر رسی
مدیرکل استاندارد با اشاره به اینکه در سال گذشته از ۱۳۵ واحد تولید مصالح بازدید و ۳۷۵ مورد نمونه برداری شده است، اظهار داشت: ۹۷ واحد تولیدی دارای نشان استاندارد هستند و شش پروانه جدید نیز صادر شده است.
وی تصریح کرد: در این مدت ۲۱ مورد اقدام حقوقی علیه واحدهای متخلف صورت گرفته است.
دهدشتی‌زاده افزود: در شش ماهه نخست امسال ۵ میلیون قالب آجر رسی، ۶ هزار تیرچه سقفی، ۷۰ مترمکعب بلوک مادر، دو واحد تولید بتن، یک واحد کاشی و موزائیک توقیف شده‌اند.
دهدشتی‌زاده با بیان اینکه مصالح ساختمانی مبحث عمده‌ای است که در استان از سوی شورای فنی استانداری به استاندارد واگذار شده است اظهار داشت: بتن غیراستاندارد در استان تولید می‌شود اما مشکل ما فرهنگ عمومی است که باعث می‌شود مردم به دلیل قیمت کمتر از محصولاتی که فاقد نشان استاندارد هستند استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: طرح اجرای ساخت و ساز توسط مجریان ذیصلاح در برنامه استان است که در این طرح تامین مواد، اجرای تخصصی و پاسخگویی هدف است که نتیجه آن ارتقای کیفیت ساخت و ساز خواهد بود.
به گفته وی، باید مردم بدانند که در همگام خرید و ساخت به جای توجه به قیمت به سلامت توجه کنند.
دهدشتی‌زاده در ادامه گفت: روز ۲۵ مهر ماه از پنج تولیدکننده بر‌تر استان که فعالیت شاخص داشتند تقدیر می‌شود که شامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران، پارسه بلوک، شرکت نفت پاسارگاد، پگاه خوزستان، شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی هستند.
وی استمرار پروانه کاربرد، نداشتن نواقص عمده، استمرار و حفظ ویژگی‌های کیفی محصول، گواهینامه‌های سیستم مدیریت، مدارک و مستندات در مورد مصرف بهینه انرژی، تایید صلاحیت آزمایشگاه، میزان فعالیت‌های آموزش واحد استمرار حضور و آموزش مسئولان کنترل کیفیت، ارتقای سطح تکنولوژی و چگونگی روش‌های ساخت نتایج کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی را شاخص تعیین واحدهای نمونه عنوان کرد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول