اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین خبر داد:

نهال‌کاری در 120 هکتار اراضی بیابانی بوئین زهرا

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: در 120 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان بوئین زهرا عملیات نهال‌کاری انجام شد.

نهال‌کاری در 120 هکتار اراضی بیابانی بوئین زهرا
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان قزوین، هاشم گودرزوند چگینی بیان کرد: در 120 هکتار از اراضی بیابانی منطقه دوقوزلو و فتح آباد از توابع شهرستان بوئین زهرا عملیات نهال‌کاری انجام شد.
وی ادامه داد: این میزان از اراضی بیابانی با استفاده از گونه‌های قره داغ و آترپیلکس به منظور مقابله با بیابان‌زایی در استان نهال‌کاری انجام شده است.
دیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین اضافه کرد: این پروژه توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و با مشارکت و همکاری نیروهای بسیج سازندگی اجرا شده است.
وی خاطر نشان کرد: در عرصه مورد نظر آبیاری صورت گرفته و در حال حاضر نهال‌ها از رشد و شادابی مناسبی برخوردار هستند که برای نهال‌کاری در منطقه بیابانی شهرستان بوئین زهرا بیشتر از گونه تاغ که سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه است، استفاده شده است .
گودرزوند چگینی یادآور شد: اجرای این پروژه علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و تهدید اراضی کشاورزی در تثبیت شن‌های روان، مقابله با پدیده شوم بیابا‌ن‌زایی، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، تقویت سفره‌های آبی منطقه و ایجاد منظر زیبا نیز تأثیرگذار است.
وی اعلام کرد: گرم شدن زیاد منطقه بر اثر تابش خورشید، جریان‌های سرد، شخم زدن نامناسب اراضی، تخریب جنگل‌ها، بهره‌برداری بیش از حد از خاک و پوشش گیاهی و چرای بی‌رویه دا‌م‌ها از جمله علل ایجاد بیابان‌ها است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین به عوارض گوناگون بیابان‌زایی اشاره کرد و گفت: تهدید حاصلخیزی خاک، مدفون شدن آبادی‌ها در زیر توده‌های شن و ماسه، بالا آمدن بستر رودها بر اثر ورود ماسه‌ها، پر شدن کانال‌های آبرسانی و آلوده شدن محیط زیست از جمله عوارض ناشی از بیابان‌زایی است.
وی تأکید کرد: در حال حاضر برای مبارزه با بیان‌زایی علاوه بر عملیات نهال‌کاری برای احیای مناطق بیابانی و تثبیت ماسه‌های روان اقداماتی از قبیل بذرپاشی، جمع‌آوری بذر، مالچ پاشی، قرق، ایجاد مانع و دیگر اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود.
انتهای پیام/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول