اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان برنامه پنجم توسعه صورت می‌گیرد؛

صدور کارت هوشمند ملی برای اصفهانی‌ها

خبرگزاری فارس: مدیرکل سازمان ثبت احوال استان اصفهان گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه برای همه افراد کارت هوشمند ملی چند منظوره صادر می‌شود.

صدور کارت هوشمند ملی برای اصفهانی‌ها
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمود علی‌پور شامگاه یکشنبه در نخستین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دستگاه‌های حاکمیت وظیفه خدمات هویتی را با ثبت ولادت و صدور شناسنامه دارند، اظهار داشت: شناسنامه دو کارکرد مهم ایفا می‌کند که یکی از موارد آن به رسمیت شناختن تبعه ایرانی و جداسازی از اتباع خارجی و دیگری مشخص شدن و جداسازی  هویت افراد با شناسنامه است چرا که با شناسنامه هویت افراد نیز جدا سازی می‌شود.
وی بابیان اینکه با ورود کودکان به مدرسه و ادامه  تحصیلات استفاده از شناسنامه و دفاع از حقوق در محاکم امکان پذیر و لازم می‌شود، افزود: شناسنامه پل ارتباطی بین افراد جامعه و دولت است.
مدیرکل سازمان ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه ثبت احوال در سال 1297 در کشور آغاز به کار کرد، گفت: از زمان آغاز به کار این سازمان تاکنون 105 میلیون اسناد هویتی در سراسر کشور صادر و نگهداری می‌شود.
وی به اقدامات پس از پیروزی انقلاب در راستای خدمات خرد و کلان به مردم توسط ثبت احوال اشاره کرد و گفت: این پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور را توسعه و کنترل می‌کند.
علی‌پور در ادامه به شکل‌گیری پایگاه اطلاعات جمعیتی اشاره کرد و افزود: در اوایل دهه 70 اختصاص شماره ملی به هر یک از افراد جامعه صورت و هر یک از افراد یک شماره انحصاری 10 رقمی را به خود اختصاص دادند که هیچ فردی در این زمینه دو شماره نداشته است.
وی به دسترسی هویت یک فرد و جستجوی تمام اطلاعات فردی در گذشته پرداخت و بیان کرد: با صدور این کارت به تمامی اطلاعات می‌توانیم دسترسی پیدا کنیم که ورود به آن فقط از طریق بانک اطلاعاتی سامان داده شده و کد ملی است.
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی مکلف شدند بانک‌های اطلاعاتی خود را با شماره ملی افراد شناسایی کنند، ادامه داد: آغاز صدور کارت شناسایی ملی در سال 80 در ادارات صورت گرفت.
 
*آغاز صدور شناسنامه ملی الکترونیک از سال 90

وی با بیان اینکه برای نخستین بار شناسنامه صادر شده به روش سنتی و دستی در سال 90 منسوخ و شناسنامه الکترونیکی صادر شده است، خاطرنشان کرد: صدور شناسنامه الکترونیکی از سال 84 برای نوزادان و سال 90 برای بزرگسالان آغاز شده است.
علی‌پور در مورد مشخصات این شناسنامه‌ها افزود: این شناسنامه‌ها به‌صورت رسم‌الخط یکنواخت الکترونیکی با اسکن عکس و مشخصات کامل درج سریال شناسنامه در همه صفحات است که همین امر سبب شده که ضریب امنیت شناسنامه‌ها بالا و سوء استفاده و جعل آن کمتر و خسارات جبران‌ناپذیر به حداقل برسد.
وی با تاکید بر اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه و در ماده 46، سازمان طی این سال‌ها برنامه کارت هوشمند ملی برای همه مردم را باید صادر کند، افزود: کارت شناسایی ملی بر اساس پایگاه اطلاعات جمعیتی صادر می‌شود و هویت فیزیکی مردم، اطلاعات هویتی از فرزند و همسر مدنظر قرار گرفته است.
مدیرکل سازمان ثبت احوال استان اصفهان به امضاء دیجیتال اشاره کرد و گفت: با ایجاد امضاء الکترونیکی از راه دور به بانک اطلاعاتی متصل و افراد خود را معرفی و خدمتی را گرفته و امضا می‌کنند.
وی اضافه کرد: امضاء الکترونیکی قابل انکار نیست و این قابلیت را دارد که افراد خدمات را از راه دور بدون مشکلات حل و حضور فیزیکی را کاهش می‌دهد.
 
*کارت هوشمند زمینه ورود به دولت الکترونیک
علی‌پور کارت هوشمند را زمینه ورود به دولت الکترونیک دانست و افزود: این کارت چندمنظوره و برای ارائه خدماتی از جمله کارت نظام سلامت، حضور در انتخابات، کیف پول خرد و یا هدفمندی یارانه‌ها باشد که بستگی به استفاده دولت دارد.
وی آغاز صدور کارت هوشمند را از استان قم دانست و بیان کرد: این کار از اواخر سال 89 و اوایل سال 90 به صورت کامل در سطح این استان صادر می‌شود.
مدیرکل سازمان ثبت احوال استان اصفهان همچنین از صدور کارت هوشمند ملی در استان  اصفهان بعد از استان قم خبر داد.
وی با بیان اینکه این سازمان وظیفه دیگری بر عهده گرفته است، ادامه داد: ثبت تغییر نشانی از جمله مواردی است که با توجه به مهاجرت‌ها با بخشنامه از سوی رئیس جمهور به استان‌ها ابلاغ شده است که ارائه خدمات را بر اساس کدپستی پشت کارت ملی انجام دهند.
علی‌پور با تاکید به اینکه فقط کدپستی پشت کارت معتبر است، افزود: در صورت تغییر شماره کدپستی فرد باید با مراجعه به ثبت و یا مراکز مجاز به عملیات تغییر ثبت نشانی اقدام کند.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول