اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

مطالعه 9 معماری روستایی در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از مطالعه 9 معماری روستایی در موزه میراث روستایی این استان خبر داد.

مطالعه 9 معماری روستایی در گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از ماسوله، امید عزیزی عصر امروز در دومین کارگاه و نشست منطقه‌ای آموزش و ترویج بسته‌بندی محصولات صنایع دستی گیلان با تبریک میلاد امام رضا (ع) اظهار داشت: صنایع دستی عرصه رقابتی است و برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای آن طراحی شده است.
وی با بیان اینکه برای کاربردی کردن صنایع دستی، بازاریابی و کیفیت محصولات صنایع دستی برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است، افزود: گیلان یکی از استان‌های شمالی ایران است و برای حفظ آثار ملی و بومی خود تلاش می‌کند.
عزیزی به 2 هزار و 300 اثر تاریخی و فرهنگی در گیلان اشاره کرد و گفت: 954 اثر تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، طبیعت دلپذیر این استان را مجموعه‌ای بی‌بدیل از مواهب خدادادی، حاصل آمیزش دریای نیلگون خزر، جلگه‌ها و کوهپایه‌های جنگلی با گستره سبز شالیزارهای برنج و مخمل سبزبوته‌های چای توصیف کرد.
وی ادامه داد: سیمای میراث فرهنگی گیلان به عنوان مامن اقوام آریایی از بزرگ‌ترین گاهواره تمدن و فرهنگ هزاران ساله بشری است.
عزیزی با اشاره به جاذبه‌های طبیعی حفاظت شده گیلان در پارک‌های جنگلی، چشم‌اندازهای بکر و زیبای مناطق ییلاقی ساحلی، جنگلی، کوهستانی شهرستان‌های تالش، لاهیجان و رودسر، تصریح کرد: در بحث معماری و گردشگری 9 مطالعه روستایی در موزه میراث روستایی گیلان انجام شده و در حال حاضر 6 معماری اجرایی شده و 3 معماری دیگر در حال اجراست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، گونه‌های گیاهی منحصر به‌فرد سوسن چلچراغ و زربین، چشمه‌های طبیعی، معدنی و آبشارهای زیبای ایجاد شده در مسیر رودخانه‌ها، غارهای طبیعی متعدد، بقاع متبرکه و بارگاه ملکوتی آقا سید جلال‌الدین اشرف (ع) را جاذبه‌های دیدنی این استان معرفی کرد.
وی مقبره‌های آقا سیدیمین، امیر سلطان، آقا سید حسن و آرامگاه دکتر معین از مفاخر ادبی ایران در آستانه اشرفیه را از جمله مناطق دیدنی گیلان نامید و خاطرنشان کرد: آثار تاریخی ارزشمندی مانند میل امام، قلعه و برج گرماور، شاه‌نشین گورج، خانه‌های تاریخی خاندان صوفی و بقاع متبرکه باباجان دره دارای جاذبه‌های گردشگری منحصر به‌فردی هستند.
عزیزی، سر تربت در املش، محوطه‌های باستانی تول و مجموعه بناهای مریان و آق‌اولر و همچنین بنای کاخ سردار امجد، قلعه زرین کول و گورستان باستانی رفیه‌رود را از دیگر جاذبه‌های تاریخی گیلان عنوان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه اشیا و آثار بسیاری به وسیله اجتماعات باستانی در طول دوران‌های پیش از تاریخ و در دوران‌های تاریخی در غارهای تپه‌های باستانی یا ابنیه تاریخی استان به‌جا مانده است، بیان داشت: بشر علاقه، ذوق و استعداد ویژه‌ای برای تولید اشیای ظریف و زیبا داشته و بنا به اقتضا، امکان و تسهیلات موجود در هر زمان اثر و نمونه‌ای به‌جا گذاشته است.
وی خطه سرسبز شمال کشور در کرانه نیلگون خزر را محصور بین دیواره‌های سفیدپوش البرز نامید و ابراز داشت: گیلان اقلیمی متفاوت از دیگر نقاط کشور دارد.
عزیزی اذعان داشت: در کاوش‌های دامنه‌های غربی البرز به طرف دریای خزر و کلورز مجموعه‌های متنوعی از اشیای سفالین به دست آمده است که با عنوان املش شناخته می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به تاثیر جریان‌های هنری در طول زمان در این استان اشاره کرد و افزود: گیلان با برخورداری از مواهب طبیعی و ویژگی‌های فرهنگی خود امکان رشد استعدادهای بی‌شماری را رقم زده است.
وی فعالیت زنان و مردان در زمین‌های کشاورزی گیلان و انجام فعالیت‌های جانبی در زمینه ساخت انواع تولیدات صنایع دستی را از ماندگارترین تصاویر ثبت شده در ذهن هر محقق، مسافر و رهگذر خواند و تصریح کرد: ره‌آورد سفر از گیلان آثار چوبی هنرمندان و صنعتگرانی است که سالیان دراز قطعات چوبی را با دستان پر توان و با ذوق خود شکل داده‌اند.
عزیزی با بیان اینکه دست‌بافته‌های زنان و مردان در شرق و غرب گیلان مانند چادرشب و دست‌بافته‌های پشمی سینه به سینه حفظ شده است، اظهار داشت: سادگی زندگی در گذشته و عدم وجود امکانات و تولیدات ماشینی امروز موجب پایین آمدن سطح انتظار و نیاز مردم در گذشته بوده، به طوری که پاسخگوی نیازمندی‌های زندگی بوده است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، دستان توانمند زنان و مردان در ساختن سفال سقف، طراحی و تزیین پارچه‌های ماهوت با نخ‌های الوان ابریشمی، دست‌بافته‌های حصیری آبکنار و تولیدات چوبی در رشت از گذشته نقش مهمی در بار فرهنگی و هنری استان به عهده داشته است.
وی نبود بازار دائمی و مناسب برای تولید را سبب تغییر شغل و تعطیلی کارگاه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: هزینه‌های بالای مواد اولیه، عدم تامین نیازهای صنعتگران و بار هزینه‌های تولید در بالا رفتن قیمت کالا تاثیر بسیاری داشته است.
عزیزی واردات صنایع دستی از کشورهایی مانند هند، چین، پاکستان و دیگر کشورها را از مشکلات اساسی بر سر راه تولید صنعتگران عنوان کرد و اذعان داشت: عدم توجه به بازار هدف و یافتن راهکارهای مناسب به منظور بالا بردن سطح فروش و نیز عدم تنوع در تولید از دیگر مشکلات موجود در حیطه تولید صنایع دستی در کشور و استان است.
لیلا بردبار در این کارگاه آموزشی به دلیل استفاده از مواد بومی، قیمت و طراحی مناسب و استفاده از مواد سبز گیلان در بسته‌بندی محصول رشتی‌دوزی مقام برتر  را کسب کرد.
علی زمانی از گیلان و محمود حیدری به طور مشترک دوم شدند و حسن رحمانی از استان قزوین به دلیل بسته‌بندی مناسب محصولات چوبی مقام سوم را کسب کرد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول