اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شورای شهر قم:

منوریل قم تحت تاثیر تفکرات سیاسی قرار نگیرد

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شورای شهر قم نسبت به اعمال تفکرات سیاسی در پروژه عظیم منوریل قم هشدار داد.

منوریل قم تحت تاثیر تفکرات سیاسی قرار نگیرد
عباس ذاکریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، اظهار داشت: روند شکل‌گیری پروژه منوریل به این شکل بود که در سال 87 بین کلانشهرها در مجلس بودجه‌ای برای قطار شهری در نظر گرفته نشد ولی با رایزنی‌هایی که شهرداری با ستاد تبصره 13 آن زمان در دولت داشت بودجه‌ای برای بخش منوریل اختصاص داده شد تا پروژه منوریل در قم اجرایی شود.
وی در ادامه افزود: تشریفات مناقصه منوریل برگزار شد و دو شرکت کیسون (KISON) و مپنا (MAPNA) به عنوان برنده این مناقصه معرفی شدند تا با مشارکت یکدیگر پروژه عظیم منوریل را عملیاتی و اجرایی کنند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شورای شهر قم با اشاره به موضوع نحوه عبور منوریل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) بیان داشت: قبل از مطرح شدن چگونگی عبور منوریل از مقابل حرم مطهر کار به خوبی پیش می‌رفت اما با طرح این موضوع، مواردی مطرح شد که به تصمیم‌گیری و نظرات کارشناسی بیشتری احتیاج داشت.
ذاکریان تصریح کرد: همزمان با عملیاتی شدن پروژه منوریل کارهای خرید واگن‌های قطار آن پیگیری شد که با چند شرکت خارجی مذاکراتی صورت گرفت اما به دلیل مسئله تحریم که از سوی اروپا و آمریکا صورت گرفته بود بعضی از شرکت‌ها حاضر به قرارداد برای ساخت و فروش واگن‌ها نشدند اما بالاخره بعد از مذاکرات طولانی قرارداد ساخت قطارها نیز بسته شد و در حال طراحی است.
وی با بیان اینکه در جلسه شورای سازمان قطار شهری که در مورد قطعه روبه‌روی حرم مطهر برگزار شد، مقرر شد عبور منوریل از روبه‌روی حرم باید به گونه‌ای باشد که دید گنبد مخدوش نشود و مانع توسعه حرم مطهر نیز نباشد، گفت: این پروژه همچنین نباید به فضای قدسی حرم خدشه‌ای وارد کند.
عضو شورای شهر قم با اشاره به الگویی که شورای سازمان قطار شهری برای عبور منوریل از مقابل حرم پیشنهاد داده بود، اظهار داشت: الگوی پیشنهادی شورا عبور منوریل از زیرزمین بود.
وی افزود: این پیشنهاد به این صورت بود که پروژه قبل از میدان مطهری با یک انحراف مختصری با یک تونل به زیر خیابان امام موسی صدر رفته و بعد از پل حجتیه دوباره با یک انحراف به سمت رودخانه از تونل خارج می‌شود و در رودخانه ادامه پیدا می‌کرد.
ذاکریان تصریح کرد: اگر الگوی مورد نظر اجرایی می‌شد و با توجه به اینکه طرح دو سطحه شدن خیابان امام موسی صدر هم به صورت تونل (همانند تونل غدیر) در دستور کار بود، همزمان عملیات اجرایی این دو تونل انجام می‌گرفت.
وی به بحث‌های صورت گرفته مبنی بر طولانی نشدن پروژه و بهره‌برداری زودتر از زمان‌بندی آن اشاره کرد و افزود: در شورای سازمان قطار شهری تصمیم گرفته شد تا پیمانکار قطعه مقابل حرم مطهر را به گونه‌ای طراحی کند که آن سه شرط را داشته باشد تا منوریل طبق طراحی اولیه از رو عبور کند.
عضو شورای شهر بررسی‌های طولانی مدت و ارائه چندین طرح از طرف پیمانکار را به سه شرط مطرح شده نزدیک دانست و بیان داشت: با تمام این تلاش‌ها اما هنوز قطعه مقابل حرم قطعی نشده است و از طرفی هم تولیت حرم مطهر باید نظر خود را در مورد نحوه عبور منوریل از مقابل حرم اعلام کند که این کار هنوز انجام نشده است.
ذاکریان از برگزاری مقدمات تشریفات مناقصه فاز دوم منوریل که از مصلی تا پردیسان ادامه پیدا می‌کند، خبر داد و گفت: با جلساتی که در شورای سازمان قطار شهری انجام شد، مقرر گردید ظرف مدت دو ماه عملیات فاز دوم اجرایی و عملیاتی شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شورای شهر قم ابراز امیدواری کرد چون پروژه منوریل قم نخستین پروژه در حال انجام در ایران است، اگر به خوبی انجام شود می‌تواند الگوی خوبی برای شهرهای دیگر باشد.
عضو شورای شهر قم با انتقاد از بعضی جریان‌ها که سعی دارند بحث‌های کارشناسی مربوط به پروژه منوریل قم را به سمت بحث‌های سیاسی بکشانند، افزود: باید به شدت از این گونه اعمال نظرهای سیاسی پرهیز کرد، به ویژه در بحث‌های کارشناسی به گونه‌ای رفتار شود که نقدها و نظرات کارشناسی به نقدها و نظرات سیاسی تبدیل نشود.
انتهای پیام؛/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول