اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سروآباد؛

کنگره ماموستا ملاحامد بیسارانی برگزار شد

خبرگزاری فارس: کنگره ماموستا ملاحامد بیسارانی با حضور هنرمندان و افراد فرهیخته در شهرستان سروآباد برگزار شد.

کنگره ماموستا ملاحامد بیسارانی برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سروآباد امروز در این مراسم اظهار داشت: این کنگره با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همت موسسه فرهنگی ـ ادبی بیسارانی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، فرمانداری شهرستان سروآباد برگزار شد.
وی افزود: از زمان فراخوان مقالات 25 مقاله از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، تهران، همدان، زنجان و کردستان به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از میان آثار ارسالی با رای هیئت داوران 5 مقاله از ساتان کردستان و کرمانشاه انتخاب شدند.
مهدی صمدی محورهای اصلی کنگره را شرح زندگانی شاعر، شرح و تفسیر غزل های شاعر، بررسی صناعات ادبی و سبک خاص ماموستا بیسارانی، بررسی تاثیر گذاری متقابل زبان فارسی و زبان شعری بیسارانی در کلام شاعر، نقش جغرافیایی منطقه در شعر شاعر و تاثیر گذاری ماموستا بیسارانی بر شاعران هم عصر و بعد از خود عنوان کرد.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سروآباد با قدردانی از حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری دو رویداد مهم فرهنگی از جمله همایش ماموستا حامد بیسارانی و کنگره اورامان شناسی بیان داشت: مقالات ارسالی به کنگره در زمینه موضوعات ادبیات ماموستا بیسارانی، زندگینامه و شخصیت این شاعر کُرد و تاثیرگذاری اشعار بیسارانی در بین مردم منطقه بوده است.
صمدی هدف از برگزاری این همایش را توجه به شخصیت شاعران و بزرگان منطقه، ارج نهادن به شخصیت بزرگان و آشنایی و آشتی نسل جوان با شخصیت‌های فرهنگی و ادبی منطقه عنوان کرد.
وی در پایان شناساندن ادبیات شفاهی شخصیت‌های منطقه سروآباد برای مکتوب کردن آنها که در دولت‌های گذشته فراموش شده بود را از دیگر اهداف برگزاری این کنگره عنوان و تصریح کرد: هم اکنون زمینه تحقق این مسئله در دولت های نهم و دولت دهم فراهم شده و باید از این فرصتها بهترین استفاده را کرد.
ملا حامد بیسارانی معروف به کاتب الاسرار از شاعران قرن سیزدهم ایران است که وی در سال ۱۲۳۰ هجری قمری در نزدیکی سنندج و در روستای بیساران به دنیا آمد و در زادگاهش به تحصیل پرداخت و تالیفات ایشان شرحی است فارسی بر منظومه گلشن راز، شرحی بر منظومه ابن رسلان به فارسی و منظومه‌ای به کردی در عقاید است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول