اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی:

حدیث شیعه نیاز به تحقیق و پالایش بیشتری دارد

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه امام صادق(ع) با بیان اینکه حدیث شیعه نیاز به تحقیق و پالایش بیشتری دارد، گفت: باید نسبت به احادیث اهتمام بیشتری داشته باشیم زیرا بیشتر کتاب‌های حدیثی دارای اشکالات چاپی است.

حدیث شیعه نیاز به تحقیق و پالایش بیشتری دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در کنگره علی بن ابراهیم قمی که ‌ظهر امروز در پژوهشگاه علامه طباطبایی قم برگزار شد، اظهار کرد: سنت پیامبر اکرم(ص) همانند قرآن کریم برای ما حجت است که متاسفانه این سنت بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) از نظر نقل و کتابت ممنوع شد.
وی ادامه داد:  از خلیفه اول تا سوم و در برخی از دوران های اموی و عباسی نقل حدیث ممنوع شد اما شیعه علی بن ابیطالب به پیروی از ایشان بر این قانون اهمیت نداد و کتابت حدیث از زمان امام علی(ع) بوده و آن حضرت و یاران او به کتابت پرداخته و این از افتخارات شیعه است.
رئیس موسسه امام صادق(ع) افزود: در زمان امام هشتم در مناطق کوفه و عراق محدثان فراوانی بودند که نقل حدیث می‌کردند به‌گونه‌ای که 900 محدث را در این زمان فعالیت داشته‌اند.
وی بیان کرد: مشرق زمین ‌به ویژه خوارزم و منطقه ماوراء النهر مرکز دوم حدیث شیعه بعد از کوفه محسوب می‌شوند و قم، ری ‌و اطراف آن از جمله مناطقی بودند که محدثان آن از لحاظ روش با مناطق دیگر مخالف و در عین حال سختگیر بودند و به راحتی حدیث را نمی‌پذیرفتند.
‌سبحانی تصریح کرد: این منطقه هم از زمان امام هشتم مرکزیت پیدا کرد که در راس آنان شیخ کلینی و مرحوم صدوق قرار دارد.
وی در ادامه با تجلیل از مقام علی بن ابراهیم قمی و استناد او به علمای بزرگ شیعه بیان کرد: مهم‌ترین اثر باقی‌مانده از این محدث بزرگ تفسیر او است که تنها در حدود 7 هزار حدیث در کتب اربعه دارد.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: نخستین مزیت تفسیر او این است که در مفردات آیات تحقیق و تفسیر آیه به آیه کرده است و ناقل محض نیست و شان نزول‌ها را هم بیان کرده که بسیار مهم است.
‌سبحانی با اشاره به اینکه مشکلات این تفسیر دستاویز برای دشمنان قرار گرفته است، تصریح کرد: عمر علی بن ابراهیم قمی 80 سال بوده است و سنگ زیرین حدیث شیعه محسوب می‌شود.
وی با ذکر این نکته که حدیث شیعه نیاز به تحقیق و پالایش بیشتری دارد گفت: در عصر ما باید نسبت به احادیث اهتمام بیشتری داشته باشیم زیرا تصحیح کتب حدیثی بسیار ضروری است.
استاد حوزه علمیه قم اعنوان کرد: بیشتر کتاب‌های حدیثی دارای اشکالات چاپی هستند که باید اهتمام جدی به این موضوع داشته و نهضتی در این باره ایجاد شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول