اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز صورت گرفت؛

رونمایی از خودرو هیبریدی در دانشگاه کاشان

خبرگزاری فارس: امروز طی مراسمی از خودرو هیبریدی شاهب 2 در دانشگاه کاشان رونمایی شد.

رونمایی از خودرو هیبریدی در دانشگاه کاشان
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان در حاشیه رونمایی از این خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار کرد: ساخت خودروهای پاک با رویکرد معرفی بهینه انرژیکی از مهم‌ترین مباحث و دغدغه‌های صنایع به ویژه شرکت‌های خودروسازی است.
سعید گلابی افزود: شرکت‌ها بر این اساس و رویکرد اقدام به طراحی و ساخت خوردهای پاک و بهینه از جمله خودروهای الکتریکی و هیبریدی می‌کنند.
وی ادامه داد: خودروهای هیبریدی با یک الگوریتم مناسب، یک حرکت هارمونی بین دو محرک احتراقی و الکتریکی به وجود می‌آورند و در مجموع میزان مصرف سوخت و انرژی را کاهش می‌دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان عنوان کرد: تیم خودروسازی شاهب نیز با همین هدف و رویکرد و با تکیه بر تجربیات حاصل از ساخت خودروی الکتریکی دو نفره اقدام به طراحی و ساخت یک خودروی هیبریدی کرده‌ است.
دانشیار رشته مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: خودروی هیبریدی ساخته شده یکی از خودروهای راه یافته به مرحله نهایی مسابقات ملی طراحی ماشین است.
گلابی با اشاره به مشخصات فنی خودرو شاهب 2 ابراز کرد: خودرو شاهب خودرویی است با پلت فرم و شاسی خودرو پراید که سیستم محرک آن طراحی و ساخت گروه شاهب است.
وی با بیان اینکه موتور این خودرو در حالت اتوماتیک 40 کیلومتر سرعت دارد، افزود: این سرعت قابل تنظیم بوده و بعد از افزایش سرعت به صورت اتوماتیک موتور بنزینی خودرو روشن شده و ‌این موتور نفش محرک خودرو را عهده‌دار می‌شود.
گلابی این خودرو را برای شهرهای شلوغ و پرترافیک مقرون به صرفه دانست و گفت: در شهرهای شلوغ و پرترافیک نیازی به روشن بودن خودرو نخواهد بود و در مکان‌هایی که نیاز به سرعت بالا باشد موتور بنزینی خودرو اتوماتیک روشن شده و سرعت اتومبیل افزایش می‌یابد.
وی اضافه کرد: سیستم هیبریدی موازی این سیستم از دو موتور احتراقی 63 اسب بخار و موتور الکتریکی 5/26 اسب بخار تشکیل شده‌است.
گلابی موتور احتراقی محور جلو، موتور الکتریکی محور عقب، سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی، باتری‌های لیتیوم پلیمر، و سازه محافظ در برابر تصادف و واژگونی را از دیگر مشخصات فنی خودرو شاهب 2 برشمرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان همچنین قفل سرعت با نام کروز، سیستم برف پاک کن اتوماتیک، سنسور دنده عقب، سنسور دما، سیستم هوشمند عیب‌یاب و سیستم نمایشگر را از تجهیزات اضافی این خودرو اعلام کرد.
سرپرست تیم الکتریک این پروژه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار کرد: طراحی این پروژه شش ماه و کار ساخت آن در مدت سه ماه به طور شبانه‌روزی در تابستان سال جاری انجام شده‌ است.
ابوالفضل حلوائی نیاسر اضافه کرد: در سیستم الکتریکی این خودرو از یک موتور 22 کیلووات از نوع PMSM و تعداد 17 عدد باتری 8/12 ولت  استفاده شده که کنترل اصلی توسط واحد HCU  صورت می‌گیرد که وظیفه هماهنگی همزمان دو بخش الکتریکی و مکانیکی و انجام فرامین اعمال شده توسط راننده را بر عهده دارد.
به گفته وی، برای اضافه شدن باطری، قطعات مکانیکی و موتور الکتریکی به این خودرو، بالغ بر180 میلیون ریال هزینه شده ‌است.
حلوائی نیاسر افزود: در سرعت‌های پایین داخل شهری موتور الکتریکی وظیفه راندن خودرو را برعهده دارد و در مواقع تخلیه شارژ باطری ‌یا بیرون از شهر، موتور مکانیکی این وظیفه را بر عهده می‌گیرد و برای رسیدن به حداکثر سرعت هر دو موتور الکتریکی و مکانیکی خودرو همزمان روشن شده و سرعت خودرو به حداکثر خود می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، پروژه خودروی هیبریدی توسط تیم 23 نفره گروه مکانیک و برق دانشگاه کاشان  به سرپرستی سعید گلابی و حلوائی نیاسر سرپرست تیم الکتریک طراحی شده و خودرو اصلی موسوم به پلت فورم این پروژه نیز از سوی گروه خودروسازی سایپا کاشان به این تیم دانشجویی اهدا شده ‌است.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول