اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

دهقان در سلسله جلسات "تقوای جمعی":

نباید به خاطر یک اشتباه افراد را از دایره اصولگرایی خارج کرد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: عده ای اشتباه یک نفر را علم می کنند و به خاطر یک اشتباه او را از دایره اصولگرائی خارج می کنند که این خلاف انصاف و اخلاق است.

نباید به خاطر یک اشتباه افراد را از دایره اصولگرایی خارج کرد
به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه اول از سلسله جلسات "تقوای جمعی" که به نقد مجلس هشتم می پردازد به کوشش کانون جوانان و دانشجویان جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و کمیته جوانان جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در دفتر جمعیت رهپویان برگزار شد.
 
در این جلسه که با حضور دانشجویان برگزار می شد محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس و موسوی فر دبیر اسبق جنبش عدالتخواهی  حضور داشتند.

جهان‌نیوز از این جلسه گزارش داد: محمد دهقان درباره آسیب هایی که درهمه مجالس وجود داشته، صحبت کرد و گفت: بحث عبور مجلس ازقانون اساسی یکی از اصلی ترین مشکلات مجالس است. قانون اساسی ما یک نظام پارلمانی پیش بینی کرده که مجلس شورای اسلامی وظایف کلان را چه در قانون گذاری و چه در بعد نظارت بر عهده دارد. قانون اساسی ما کشش این موضوع را دارد که ۲ پارلمان داشته باشیم و مسائل جزئی را شورای عالی استان ها برعهده بگیرد. مسائل کلی و ملی هم بر عهده مجلس شورای اسلامی باشدو نمایندگان هم باید به جای تفکر جزیی به مسایل کلان بیاندیشند.

وی در ادامه گفت: اغلب نماینده ها، ۷۰ تا ۸۰ درصد وقتشان به مباحث جزئی صرف می شود و وقت کمی برای مباحث کلان و ملی دارند. این موضوع در نگرش مردم به نمایندگان هم وجود دارد و مردم مسایل جزئی را از نمایندگان می خواهند. به تعبیری دیگر مردم مرغ می خواهند.

نمایند مردم طرقبه و چناران تاکید کرد: البته این موضوع یکی از نقاط قوت و مثبت حاکمیت است. در مجلس هشتم سه طرح برای حل این موضوع نوشته شد که به نتیجه نرسید.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: یکی دیگر از آسیب های مجلس عدم وجود انسجام در تصمیم گیری است. برخی اعلام می کنند مستقل هستند، این موضوع یعنی این که افراد هیچ گاه در کار مهم و تشکیلاتی شرکت نکرده اند. باید گفت افرادی که وارد مجلس می شوند نباید حزب گریز باشند. این آسیب در مجلس هشتم بیشتر مطرح بود. در مجلس هفتم با ایجاد فراکسیون تا حدودی این مشکل حل شد و از فراکسیون برای برطرف کردن این ضعف استفاده کردند.

وی تاکید کرد: در مجلس هشتم فراکسیون نتوانست این کار تشکیلاتی را انجام دهد. در این مجلس دو فراکسیون اقلیت و اکثریت وجود داشت که به نظر می رسد فراکسیون اکثریت به دلیل چند شاخه شدن نتوانست کارآمد عمل کند. در عین حال رسیدگی به اموال مسئولین که در مجلس هفتم شروع و در مجلس هشتم به نتیجه رسید یکی از نقاط مثبت مجلس هشتم بوده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: یکی از راه های جلوگیری از فساد شفاف سازی مالی در رده های مسئولین است که طرح نظارت بر نمایندگان از همین دست قوانین است که افتخار مجلس هشتم محسوب می شود. عده ای سعی کردند با فرستادن این موضوع به کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس آن را بی اثر کنند که با تلاش های صورت گرفته این طرح به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس فرستاده شد اما این افراد در تصویب جزییات مخالفت کردند.
دهقان تصریح کرد: اگر توصیه مقام معظم رهبری در این باره نبود این طرح به تصویب نمی رسید.

دهقان گفت: یکی از نقاط ضعف مجلس هشتم به عدم انسجام نمایندگان بر می گردد. یکی دیگر از نقاط ضعف هم به امضاء کردن نامه دفاع از یک فرد با سابقه فساد مالی برمی گردد که تقریباً همه در این موضوع شریک بودند.

وی درباره وقف دانشگاه آزاد گفت: بزرگترین تحقیق و تفحص تاریخ جمهوری اسلامی تفحص از دانشگاه بود که پرچمدار آن آقای زاکانی بودند. در آن کار صادقانه ، بخشی از مشکل به دادستان تهران و بخشی هم به فروش سوالات دانشگاه آزاد برمی گشت. عده ای از نمایندگان نیز می خواستند با ترک جلسه، جلسه را به هم بزنند که نتوانستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: در سال ۸۷ عده ای از نمایندگان که با دانشگاه آزاد مرتبط بودند طرح دو فوریتی آوردند که شورای عالی انقلاب فرهنگی را از دخالت در مدیریت دانشگاه آزاد منع می کرد. این طرح به کمیسیون آموزش مجلس رفت و یک سال و نیم در آن کمیسیون باقی ماند. در سال ۸۹ عده ای دیگر موضوع وقف دانشگاه آزاد را مطرح کردند که به دلیل این که وقف یک موضوع حقوقی بود به کمیسیون حقوقی فرستاده شد.

وی ادامه داد: طبق تبصره ذیل ماده ۱۴۵ آیین نامه داخلی مجلس اگر طرحی یک ماه در یک کمیسیونی بماند، آنوقت با در خواست نماینده می توان آن طرح را در صحن علنی آن هفته مطرح کرد که درباره این طرح باید گفت هیئت رئیسه با بی دقتی این طرح را در همان روز مطرح کردند که با تذکرات نمایندگان هم این موضوع منتفی نشد.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تاکید کرد: بنده در آن زمان تذکر قانون اساسی دادم و اعلام کردم این طرح خلاف اصل ۱۱۰ قانون اساسی است. دراین موضوع واقعیت به مجلس منتقل نشد. برخی در یک نامه ای که هدفدار تنظیم شده بود از مقام معظم رهبری درباره وقف دانشگاه آزاد تشکر کردند . اما در حقیقت ایشان چنین موافقتی نکرده بودند. آقای لاریجانی هم با این نامه و ارسال آن به رهبری قصد داشتند به دوست داران دانشگاه آزاد کمک کنند.اما در همان زمان اطلاعیه ای از سوی دفتر مقام معظم رهبری صادر شد که در آن آمده بود معظم له تاکنون هیچ تائیدی بر وقف دانشگاه آزاد نداشته اند.

یکی از دانشجویان در این جلسه از چرایی اسم نبردن از افراد پرسید که عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ وی گفت: نام نبردن از اسامی می تواند یکی از شاخه های تقوا باشد که مقام معظم رهبری به دنبال ان هستند. اما درباره همین موضوع اگر جرم افراد ثابت شود باید اسامی به صورت کامل منتشر شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر هدف از وقف دانشگاه آزاد تاکید کرد: هیئت موسس و مدیریت فعلی این دانشگاه در پی این موضوع بودند که دانشگاه آزاد تحت سیطره انها باقی مانده و هیچ کس نتواند از این بیت المال استفاده کند. مدیریت دانشگاه آزاد در صدد بود با در اختیار گرفتن اموال این دانشگاه به اهداف خود که رسیدن به قدرت سیاسی در کشور بوده است برسند.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی گفت: در اعتراض مقابل مجلس به افرادی توهین شد که خود از مخالفین موضوع وقف دانشگاه آزاد بودند و دانشجویان صرف این که وی امضا کننده طرح اولیه بوده؛ طرحی که به دلیل بی تدبیری هیئت رئیسه به موضوع وقف دانشگاه تبدیل شده بود به وی توهین می کردند.

وی ادامه داد: در مجلس هشتم در بسیاری از مسایل به صورت صفر و صدی نگاه شده و این یکی از موضوعاتی است باید در مجلس با آن مقابله کرد.

دهقان یکی از آسیب های جنبش دانشجویی را جهت گیری از رسانه ها دانست و افزود: جنبش دانشجویی باید برای آن که تاثیرگذاری خود را داشته باشد با آرامش پیگیر مسایل باشد و از سرو صدای بیهوده رسانه ای جلوگیری نماید.

وی تاکید کرد: سازمان انتخابات در مجلس شورای اسلامی به شدت مشکل دارد که در مجلس هشتم با آوردن طرح های سه قلو می خواستیم این مشکل را حل کنیم اما دوبار در مجلس رای نیاورد و بار سوم هم مجلس به آن رای داد شورای نگهبان با آن مخالفت کرد.

به گفته این نماینده مجلس "اما به یقین می توان گفت اگر توصیه رهبری درباره طرح نظارت بر مجلس نبود این طرح هیچ گاه رای نمی آورد. طرح نظارت بر نمایندگان همان طرح منزلت است که در مجلس هفتم مطرح شد و رای نیاورد."

دهقان افزود: برخی در مجلس می گفتند نمایندگان نیاز به نظارت ندارند و تصویب این طرح مانند آن است که چاقوی دسته خود را ببرد. در همین زمان برخی به جای تقدیر از مجلس برای تصویب و مطرح کردن چنین طرحی در حال کوبیدن مجلس بودند. البته عده ای هم در مجلس برای همراهی با جریانات منحرف در حال تضعیف مجلس بودند.

وی درباره اصلاح ساختار مجلس گفت: اصلاح ساختار مجلس نیاز به قدرتی فراتر از مجلس داشته و برای این موضوع باید از بیرون مجلس اخباری وجود داشته باشد مانند آن چه در موضوع نظارت بر مجلس وجود داشت.

دهقان درباره سوال یکی از دانشجویان درباره جریان انحرافی و وحدت اصولگرایان گفت: جریان انحرافی در بدنه دولت وجود داشته و انحرافات این گروه هم عقیدتی است. برخی بر این باورند که این گروه، جریان نبوده و عده معدودی هستند اما باید گفت این افراد به شدت گسترش یافته و انحراف آنها در حال فراگیر شدن است.

وی تاکید کرد: عده ای می خواهند مسایل مربوط به جریان انحرافی را ساده جلوه دهند اما ساده سازی این مسئله خود بزرگترین انحراف است. جریان انحرافی به شدت خطرناک است اما با این حال در ماجرای جریان انحرافی نباید کل دولت و خدمات آن را زیر سوال برد.

وی علت خطرناک بودن این جریان را در دو محور دانست و گفت: اول نفاق عمیق این جریان است و محور دوم شعارهایی است که این جریان در مبارزه با فساد می دادند ولی خود مرتکب بزرگترین فساد ها شده اند. مثلا یک نمونه همین شعار مبارزه با آمریکاست که در عمل دیدیم به دنبال رابطه با آمریکا بودند.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: این گروه حاضر نیستند واژه بیداری اسلامی که ملت ایران آن را پذیرفته اند به زبان بیاورند و دایم از بیداری انسانی می گویند. این گروه در پی نابود و له کردن همه هستند و حاضر نیستند صدای هیچ کسی جز خود را بشنوند. آنان به دنبال آن هستند که بین اصولگرایان وحدت شکل نگیرد تا خود بتوانند از این فرصت استفاده کنند. این گروه مانند جریان انحرافی که در صدر اسلام وجود داشت که می گفتند کسی که یک گناه مرتکب شود کافر است و همه را کافر می دانند.

وی در پایان تاکید کرد: هر کار و بحثی که تفرقه انگیز باشد و در درون اصولگرایان باعث عدم شکل گیری وحدت شود کمک به جریان انحرافی است.

دهقان درباره سوالی مبنی بر موضع وی درباره رئیس مجلس گفت: موضع ما نسبت به لاریجانی مشخص بوده و باید گفت جریان انحرافی به دنبال شکستن وحدت اصولگرایان هستند.برخی به بهانه یک اشتباه در عملکرد آقای لاریجانی قصد تخریب وحدت اصولگرایان را دارند که این رفتار حتما کمک به جریان انحرافی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه همه اشتباه دارند و من هم که اینجا نشستم خالی از اشتباه نبوده و نیستم گفت: عده ای اشتباه یک نفر را علم می کنند و به خاطر یک اشتباه او را از دایره اصولگرائی خارج می کنند که این خلاف انصاف و اخلاق است.

دهقان همچنین اظهار داشت: کسانی که خود در مقابل جریان انحرافی سکوت کردند امروز همه را ساکتین فتنه می خوانند و می‌خواهند آنها را از دایره اصولگرائی خارج کنند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول