اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استانداری آذربایجان‌شرقی در واکنش به اظهارات شهردار تبریز:

عدم احساس مسئولیت شهرداری تبریز عامل بروز مشکلات است

خبرگزاری فارس: استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: اظهارات شهردار تبریز در خصوص ضعف دولت در تزریق اعتبار به شهرداری به هیچ‌وجه صحیح نیست و عدم احساس مسئولیت در هماهنگی و تعامل از سوی شهرداری باعث بروز برخی مشکلات شده است.

عدم احساس مسئولیت شهرداری تبریز عامل بروز مشکلات است
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به دنبال درج خبری با تیتر «مطالبات شهرداری تبریز از دولت بلاتکلیف است»، در تاریخ 11 شهریور 1390 به نقل از شهردار تبریز، استانداری آذربایجان‌شرقی توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه  کرد.

*واگذاری سهام چند سازمان به شهرداری تبریز از بابت بدهی دستگاه‌های دولتی

1- در خصوص اظهارات شهردار محترم تبریز مبنی بر طلب 300 میلیارد ریالی شهرداری تبریز از سازمان‌ها و ادارات دولتی، ذکر این نکته ضروری است که شهرداری‌ها طبق قانون می‌توانند از طریق کمیسیون مقرر در ماده 77 قانون شهرداری نسبت به وصول مطالبات خود اقدام کنند ضمن اینکه در اجرای بند 32 قانون بودجه سال 1387 به منظور تامین بخشی از مطالبات شهرداری‌ها توسط دولت، در سال 1388 مبلغ 22 میلیارد و 899 میلیون ریال از سوی دولت به شهرداری تبریز پرداخت شده است و از اعتبار تصویبی در سال‌های 88 و 89 نیز که مربوط به واگذاری سهام چند شرکت به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای پرداخت به شهرداری‌ها از بابت بدهی دستگاه‌های دولتی است، در خصوص سهمیه شهرداری تبریز بعد از طی تشریفات قانونی اقدام لازم به عمل خواهد آمد.
 


*پرداخت یکهزار میلیارد ریال اعتبارات حمایتی دولت به شهرداری تبریز

2- در موضوع اعتبارات حمایتی دولت از شهرداری‌ها نیز لازم به ذکر است که در طول سال‌های 88 و 89 جمعا بیش از هزار میلیارد ریال در قالب عناوین مختلف به شهرداری تبریز پرداخت شده است، از جمله مبلغ 114 میلیارد و 200 میلیون ریال در سال 88 از محل اعتبارات سفر دوم ریاست جمهوری، 220 میلیارد و 336 میلیون ریال از محل اعتبارات متمرکز و استانی سال 88، 118 میلیارد و 901 میلیون ریال از محل اعتبارات متمرکز و استانی سال 89 و مبلغ 548 میلیارد و 167 میلیون ریال از محل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری تبریز تزریق شده است.
همچنین در راستای سیاست دولت در حمایت از حمل و نقل عمومی، مبلغ 18 میلیارد و 748 میلیون ریال از محل اعتبارات سال 88 و مبلغ 54 میلیارد و 290 میلیون ریال از محل اعتبارات سال 89 پرداخت شده است و از محل اعتبارات سال 90 نیز با در نظر داشتن افزایش قابل توجه آن نسبت به سال قبل، به محض تخصیص اعتبار اقدام مقتضی به عمل خواهد آمد.
بنابراین اظهارات ایشان در خصوص ضعف دولت در تزریق اعتبارات به شهرداری به هیچ‌وجه صحیح نیست بلکه عدم احساس مسئولیت در هماهنگی و تعامل از سوی شهرداری محترم باعث بروز برخی مشکلات در این زمینه شده است.
 
 

*پرداخت 1179 میلیارد ریال سهم دولت برای قطار شهری تبریز

3- همچنین در خصوص بخش دیگری از اظهارات شهردار تبریز مبنی بر بلاتکلیف بودن مطالبات شهرداری تبریز از دولت، گفتنی است جلسه هیئت دولت در استان آذربایجان شرقی در سال 1387، چهار مصوبه در ارتباط با شهرداری تبریز داشت که دو مورد از آن مصوبات وزارت کشور و دو مورد دیگر مصوبات وزارت راه و شهرسازی است.
الف- در مورد مصوبه اول وزارت کشور در خصوص اختصاص مبلغ 1500 میلیارد ریال برای تکمیل خط یک و آغاز احداث خط دو قطار شهری تبریز، گفتنی است که در سال مالی 87، مبلغ 1020 میلیارد ریال از سوی دولت و مبلغ 247 میلیارد ریال سهم شهرداری منظور شده و از مجموع اعتبار فوق نسبت به دپو و توقفگاه، احداث مسیر، خرید تجهیزات و پیش پرداخت خرید واگن اقدام شده است.
ضمنا طی سال‌های 88 تا 90 در مجموع مبلغ یک‌هزار و 179 میلیارد ریال از طرف دولت و 487 میلیارد ریال از طرف شهرداری تبریز برای اجرای پروژه قطار شهری منظور شده است.
این در حالی است که طبق قانون، سهم اعتبار شهرداری و دولت به نسبت مساوی 50 درصد است.
 ب- در خصوص مصوبه دوم وزارت کشور در خصوص تغییر کاربری 132 هکتار از اراضی کرکج به مسکونی به منظور تامین اعتبار آبدار کردن مهرانه‌رود نیز شایان ذکر است پیرو پیگیری‌های صورت گرفته، در تاریخ 89.9.13 این مصوبه توسط هیئت دولت اصلاح شد که بر این اساس از مساحت 132 هکتار مصوب قبلی، 50 هکتار با کاربری مسکونی به سازمان همیاری واگذار شده تا از محل ارزش افزوده حاصل از آن برای اجرای طرح آبدار کردن مهرانه‌رود هزینه شود و در حال حاضر طرح تفصیلی پیشنهادی سازمان همیاری مراحل استصوابی خود را طی می‌کند.
ضمنا از منابع داخلی سازمان آب منطقه‌ای در سال 89، مبلغ 20 میلیارد ریال برای خرید لوله انتقال آب در این خصوص هزینه شده است.
 


*واگذاری 41 هکتار برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی به شهرداری تبریز

ج- در رابطه با مصوبه اول وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساماندهی اراضی سکونتگاه‌های غیررسمی تبریز خاطرنشان می‌شود پیرو پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد برای واگذاری این اراضی به شهرداری به صورت رایگان، در آخرین جلسه بررسی مشکلات شهرداری تبریز مقرر شد به طور علی‌الحساب اراضی 41 هکتار در قبال مطالبات 10 درصد شهرداری از سازمان مسکن و شهرسازی به شهرداری تبریز واگذار شود.
ضمنا در این خصوص با وزیر راه و شهرسازی برای واگذاری رایگاه زمین به شهرداری تبریز نیز مکاتبه لازم انجام شده است.


*شهرداری تبریز تنها طرح تبادل امام علی(ع) را در دست اقدام دارد

د- در خصوص مصوبه دوم وزارت راه و شهرسازی در موضوع احداث تقاطع غیرهمسطح ورودی‌های تبریز با مشارکت استان، یادآور می‌شود در اجرای این مصوبه، احداث تقاطع قزلجه میدان با اعتبار 214 میلیارد ریال، احداث تقاطع شهید کسایی با اعتبار 33 میلیارد ریال از ورودی‌های آزادراه تبریز – زنجان به تبریز و احداث تقاطع جاده مرند با کنارگذر غربی تبریز با اعتبار 15 میلیارد ریال از سوی اداره کل راه و ترابری استان در حال انجام است.
در حالیکه از سوی شهرداری تبریز تنها طرح تبادل امام علی(ع) در دست اقدام است.

*دستگاه‌ها موظفند وظایف محوله را تحت امر فرمانده تعیین شده انجام دهند

4- شهردار تبریز در بخش دیگری از اظهارات خود از سرویس‌دهی آتش‌نشانی شهرداری تبریز به خارج از استان، کم بودن اعتبار شهرداری از محل اعتبارات مدیریت بحران و لزوم حمایت جدی در این زمینه سخن گفته‌اند که در این خصوص لازم به ذکر است طبق آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، این اختیار به ادارات کل مدیریت بحران استان‌ها داده شده که در صورت نیاز، از خدمت کارکنان دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری‌ها و سازمان‌های تابعه آن بهره‌مند شده و دستگاه‌ها نیز موظفند وظایف محول شده را تحت امر فرمانده تعیین شده (که مسئولیت آن از طرف استاندار به مدیرکل مدیریت بحران تفویض شده) انجام دهند.
بر اساس این آیین‌نامه ارائه صرف خدمات آتش‌نشانی و امور ایمنی به خارج از شهرها توسط شهرداری‌ها، جزو وظایف قانونی آنها محسوب شده و مستلزم حمایت تکلیفی سایر نهادهای دولتی از جمله استانداری‌ها نیست.
این در حالی است که شهرداری کلانشهر تبریز با استناد به ماده 55 قانون شهرداری‌ها، ارائه خدمات سازمان‌های تابعه خود از جمله سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی را صرفا به واحدهایی محدود کرده که از آنها عوارض دریافت می‌کند و اکثراً همکاری و هماهنگی قابل قبولی با اداره کل مدیریت بحران استان ندارد.
در موارد معدودی هم که شهرداری قصد همکاری با این اداره کل را دارد، عملاً وجود پیچ و خم تشکیلاتی و سلسله مراتب اداری دست و پاگیر، موجب اطاله مدت عملیات مقابله شده و زمان طلایی امداد و نجات از بین می‌رود.
هرچند مدیریت بحران استان با بهره‌گیری از روابط عرفی خود، عدم تعامل کامل و کافی شهرداری‌ها را به کمترین حد خود می‌رساند اما مشکلات ناشی از این عدم هماهنگی موجب تاخیر در امدادرسانی سریع به حادثه دیدگان از حوادث غیرمترقبه می‌شود.
در خصوص عدم تامین اعتبار کافی به شهرداری تبریز نیز گفتنی است اداره کل مدیریت بحران استان طی سال‌های 84 تا 89، مبلغ 1687 میلیارد ریال برای یک‌هزار و 26 پروژه از محل اعتبارات مدیریت بحران تامین کرده که از این میزان تعداد 239 پروژه با اعتبار 489 میلیارد ریال در محدوده جغرافیایی شهرهای استان هزینه شده است.
این مبلغ در واقع 30 درصد اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان از محل اعتبارات مدیریت بحران را شامل می‌شود که با وجود درآمد شهرداری‌ها از منابع عمومی و اختصاصی، به شهرداری‌ها اختصاص یافته است.
اما با توجه به تغییر دستگاه پیشنهاد دهنده از وزارت کشور به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در قانون بودجه سال 89 موجب اطاله تشریفات اداری مربوط شده و از همین سال مدیریت بحران استان با محدودیت اعتباری مواجه شده است.
اما کاهش اعتبارات حوادث غیرمترقبه تنها مربوط به شهرداری نبوده و کلیه دستگاه‌ها را شامل می‌شود.
البته ذکر این نکته ضروری است که استانداری ملزم به تخصیص اعتبارات دولتی به شهرداری‌ها نیست و آنچه را که تاکنون اختصاص داده صرفاً به عنوان کمک برای پیشگیری از حوادث و آمادگی در مقابل سوانح و یا بازسازی مستحدثات خسارت دیده است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول