اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی اردبیل:

اردبیل صاحب 3 مرکز تحقیقات کشت سیب‌زمینی است

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اردبیل هم اکنون صاحب سه مرکز تحقیقات کشت بافت سیب‌زمینی است.

اردبیل صاحب 3 مرکز تحقیقات کشت سیب‌زمینی است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات سیب‌زمینی‌کاران اردبیل که با حضور تشکل‌های مختلف غیردولتی در اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به این‌که این استان یکی از قطب‌های تولید و عرضه سیب‌زمینی در کشور است از دیرباز این خطه به عنوان استان پیشرو و پیشگام در تولید بذر و مینی‌تیوبر سیب‌زمینی به شمار می‌رود.
وی با یادآوری این‌که سالانه از استان اردبیل بالغ بر یک میلیون و 100 هزار مینی‌تیوبر تولید شده به سایر استان‌ها عرضه می‌شود، تصریح کرد: ما به تدریج گام در مسیر تولید ارقام متناسب با منطقه اردبیل در کشت سیب‌زمینی گذاشتیم به طوری که نخستین رقم ملی سیب‌زمینی کشور نیز موسوم به سبلان در این خطه و به دست محققان بومی تولید شده است.
این مسئول خاطر نشان کرد: هم اکنون نیز تولید ارقام جدید سیب‌زمینی به همت محققان جهاد کشاورزی اردبیل در دست اقدام است و قرار است با تهیه و تولید آنها کار صدور و معرفی آنها انجام شود.
نیکشاد در ادامه اضافه کرد: همین روند در استان اردبیل با قوت و جدیت دنبال می‌شود تا ارقام سیب‌زمینی متناسب با آب و هوای این استان تولید شود تا کشاورزان در عمل‌آوری، برداشت و ذخیره‌سازی آن با مشکل مواجه نشوند.
به گزارش فارس، معاون جهاد کشاورزی اردبیل با هشدار به کشاورزان در ممانعت از انبار کردن سیب‌زمینی آلوده به بید ادامه داد: کشاورزان باید از این کار خودداری کنند چرا که آفت بید یا همان پروانه می‌تواند خسارات هنگفتی را به سیب‌زمینی‌های انباشته شده در انبار وارد کند.
وی گفت: ‌در انبارهای سنتی احتمال زاد و ولد این آفت و وارد آمدن خسارات هنگفت وجود دارد که ضروری به نظر می‌رسد کشاورزان بدون انبار کردن نسبت به صدور سیب‌زمینی به بازار برای مصارف تازه‌خوری اقدام کنند.
نیکشاد افزود: در کنار آن زارعان می‌توانند بخشی از محصولات خود را نیز برای امر صادرات در نظر بگیرند تا برخی از مشکلات و گرفتاری‌ها در آینده گریبان آنها را نگیرد.
وی در ادامه به برخی از نکات انبارداری مناسب و قابل اطمینان اشاره کرد و اظهار داشت: ضد عفونی کردن انبار، گرفتن درزهای آن به صورت فنی و حائل کردن پنجره‌ها با تورهای ضد حشره سبب ممانعت ورود آفات به داخل انبار می‌شود.
نیکشاد تصریح کرد: در کنار این کارها باید به میزان رطوبت انبار و مدیریت آن نیز توجه داشت تا خسارات احتمالی ناشی از آفت بید به حداقل رسیده و ضرر و زیانی متوجه زارعان نشود.
وی همچنین از کشاورزان خواست در برداشت محصول خود عجله نکنند چرا که محصول باید متناسب با زمان کشت و دوره نگهداری و کاشت در مهلت مقرر برداشت شود تا شاهد بروز برخی از آفت‌ها برای تولید سیب‌زمینی‌های زودرس نباشیم.
این مسئول خاطر نشان کرد: با پیش‌بینی‌های لازم به نظر می‌رسد در این استان بیش از 880 هزار تن محصول از مزارع سیب‌زمینی برداشت شود که اغلب این محصول از رقم آگریا هستند.
وی در پایان همچنین اظهار امیدواری کرد: امسال با توجه به کیفیت ممتاز تولید سیب‌زمینی امکان افزایش صادرات و توسعه آن برای تجار و بازرگانان با سهولت بیشتر فراهم شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول