اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تأیید آلوده شدن سیب‌زمینی ایرانی به "سوسک‌کلرادو"؛

عراق از ورود سیب‌زمینی ایران جلوگیری کرد

خبرگزاری فارس: مقامات کشاورزی اقلیم کردستان عراق از ورود سیب‌زمینی ایران جلوگیری کرده و اجازه به صدور محصول سیب‌زمینی ایرانی را نمی‌دهند.

عراق از ورود سیب‌زمینی ایران جلوگیری کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، تجار ایرانی شاغل در گمرک باشماق مریوان، می‌گویند: بنا به درخواست تجار عراقی از 23 شهریورماه سال جاری به بعد مقدار قابل توجهی سیب‌زمینی برای صادرات وارد گمرک باشماق مریوان شده و مقامات کشاورزی اقلیم کردستان به بهانه اینکه محموله‌های قبلی سیب‌ زمینی ارسالی از ایران در اوایل شهریورماه امسال به "سوسک کلرادو" آلوده بوده، از ورود سیب‌زمینی ایران جلوگیری می‌کنند.
در اوایل شهریورماه سال جاری 10 تا 15 محموله ارسالی سیب‌ زمینی ایرانی مرجوع شد، اما تجار ایرانی به پیشنهاد تجار عراقی، در اواخر شهریورماه 6 هزار تن سیب‌ زمینی عرضه ‌شده در بازار عراق به گمرک باشماق مریوان انتقال دادند اما با مخالفت عراق با ورود سیب‌ زمینی ایرانی روبه‌رو شدند و این محموله‌های سیب‌زمینی روی دست صادرکنندگان مانده و در فضایی غیربهداشتی و باز گمرک در معرض مستقیم نور آفتاب و فساد نگهداری می‌شود.
 
* آلوده شدن سیب‌زمینی ایرانی به "سوسک کلرادو" تایید شد
رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب ‌زمینی ایران، محموله‌های سیب ‌زمینی مانده در باشماق مریوان را متعلق به استان همدان عنوان کرد و آلوده شدن این محصول به "سوسک کلرادو" را تایید کرد.
محمدرحیم نیازی همچنین حمایت مقامات اقلیم کردستان از محصولات داخلی خود را یکی دیگر از دلایل جلوگیری از صدور سیب ‌زمینی ایرانی عنوان کرد.
وی افزود: برای برطرف شدن این مشکل با سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، سازمان جهاد کشاورزی همدان و تولیدکنندگان همدان مذاکره کرده‌ایم تا جلسه‌ای را با سازمان بازرگانی کردستان در راستای ارتقا کیفیت سیب ‌زمینی برگزار کنیم.
به گفته وی سیب ‌زمینی‌ از محصولات تضمینی کشور است و محموله‌های موجود در مرز باشماق را دولت خریداری کرده و به بازار داخلی تزریق می‌کند.
نیازی به کیفیت برتر سیب‌ زمینی کردستان اشاره کرد و گفت: سیب‌ زمینی استان از کیفیت خوبی در سطح کشور برخوردار است و به قیمت 200 تا 220 تومان در بازار عرضه می‌شود.
پیش‌بینی می‌شود؛ میزان برداشت سیب ‌زمینی در استان کردستان به حدود 300 هزار تن در سال جاری برسد.
مقامات کردستان عراق در جریان سفر هیئت اداری اقتصادی کردستان به سلیمانیه در مردادماه سال جاری مراتب آلودگی سیب‌زمینی ایران به عراق را مورد تاکید قرار داده‌اند، اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی تجار عراقی، درخواست صدور سیب ‌زمینی از ایران شده و اکنون با ممانعت مقامات عراقی مشکل انباشت 6 هزار تن سیب‌ زمینی در فضای باز گمرک بین‌المللی باشماق مریوان به وجود آمده است.
مقامات تجارت خارجی استان کردستان از این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار مذاکره با مسئولان اقلیم کردستان شده‌اند.

* اتاق بازرگانی سنندج خواستار رسیدگی به وضعیت صدور سیب‌زمینی به عراق شد
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج نیز از تجار و کشاورزان کشور درخواست کرد از بارگیری سیب‌زمینی در سر مزارع پرهیز شود.
به گفته محمدسعید نقشی‌زادیان محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی که برای صادرات به مقصد عراق بارگیری می‌شود باید پس از انتقال محصولات از مزارع به انبار حتی‌الامکان  پس از کنترل آلودگی‌های احتمالی در بسته‌بندی مناسب آماده صادرات شود.
اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج در نامه‌ای به مقامات مسئول کشور خواستار تدبیر حل مشکل سیب‌زمینی مانده در گمرک باشماق مریوان شد.
زاهد صالحی، نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج و از تجار فعال در گمرک بین‌المللی باشماق مریوان در گفت‌وگو با فارس، تایید کرد: در چند روز گذشته مقدار قابل توجهی از سیب‌زمینی انباشت ‌شده در گمرک مریوان به دیگر مرزهای صادراتی کشور منتقل شده و اکنون حدود 2 هزار و 500 تن از این سیب‌زمینی در مرز باشماق مریوان نگهداری می‌شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول