اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد:

چرای روزانه 15هزار گوسفند در زباله‌های شهرضا

خبرگزاری فارس: دفع غیر اصولی زباله‌های شهری و بیمارستانی در شهرستان شهرضا عاملی برای ایجاد یک بحران بزرگ محیط زیستی در این منطقه شده است و روزانه 15هزار گوسفند در زباله‌های شهری و بیمارستانی چرا می‌کنند.

چرای روزانه 15هزار گوسفند در زباله‌های شهرضا
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، در حالی که سال‌هاست بحث رهاسازی زباله در طبیعت و اثرات آن بر اکوسیستم از سوی کارشناسان محیط زیست مطرح می‌شود باز این موضوع مهم از سوی برخی مسئولان امر نادیده گرفته می‌شود.
در شرایطی که بحث سلامت و تأمین بهداشت جسمی برای انسان‌های جامعه جزو مهم‌ترین وظایف مسئولان بشمار می‌رود، اما مردم شهرضا سالانه از میلیون‌ها کیلو گوشت و مواد لبنی اعم از شیر ماست کره و کشک که دام‌ها برای تولید آن از زباله‌های بیمارستانی و شهری تأمین می‌شوند، تغذیه می‌کنند.
بنابراین گزارش خبرنگار فارس در شهرضا چندی پیش بر اساس یک سری گزارشات در محلی که گوسفندان در آن مشغول چرا بوده‌اند حاضر شده و در کمال ناباوری مشاهده می‌کند که دام‌ها در حال چرا در میان زباله‌های شهری و بیمارستانی هستند.
در این ارتباط کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان شهرضا با محوریت دفن زباله‌های شهری و بیمارستانی تشکیل جلسه داد و گزارشات خبرنگاران و عکس‌ها و فیلم‌هایی در این رابطه به نمایش گذاشته شد.
در ابتدای این نشست رئیس مرکز بهداشت شهرضا در سخنانی وضعیت موجود در منطقه دامزاد را یک فاجعه محیط زیستی دانست و افزود: ادامه این شرایط می‌تواند به ایجاد بیماری‌هایی از قبیل سالک در سطح شهرستان منجر شود.
حجت‌الله تنهایی با اشاره به مشکلات سخت‌افزاری در حوزه دفن زباله‌های بیمارستانی تصریح کرد: در وضعیتی که ماشین‌های حمل زباله‌های بیمارستانی وظیفه حمل زباله‌های بازارچه سبزی و تره بار را نیز دارند بی شک شرایط برای ایجاد بیماری‌های عفونی مهیا می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در حوزه زباله‌های بیمارستانی وضعیت دفن آنها است چرا که با سوختن ناقص آنها از یک سو و از سوی دیگر با توجه به وجود اشیایی از قبیل سرم و سرنگ در بین زباله‌ها برخی از افراد سودجو با هدف بازیافت مجدد از این زباله‌ها استفاده می‌کنند.
رئیس مرکز بهداشت شهرضا نزدیکی محل دفن زباله‌ها به محیط شهری را یک معضل برشمرد و افزود: بی شک در صورت تغییر مسیر بادها موسمی شهرستان می‌بایست منتظر وقوع مشکلات بهداشتی دیگری نیز باشیم.
وی در ادامه خواستار توجه بیشتر مسئولان به این موضوع شد و اضافه کرد: دست‌یابی به یک جامعه سالم در گرو توجه به سلامت آب، غذا، وضعیت دفع زباله‌ها و پسماندها است.
در ادامه نیز مسئول خدمات موتوری شهرداری شهرضا با اشاره به بازیافت 10درصد از زباله‌های شهرستان افزود: به دلیل عدم وجود امکانات مناسب و نیروی انسانی کافی از 150تن زباله‌ای که روزانه در شهرضا تولید می‌شود فقط امکان بازیافت 15 تن وجود دارد.
مصطفی مهدی نیا با اشاره به لزوم ایجاد کارخانه بازیافت در این شهرستان افزود: در حالی که شهرستان لنجان با حجم زباله‌ای در حدود 80 تن از کارخانه کمپوست برخوردار است شهرستان شهرضا در این حوزه بی‌نصیب است.
وی ادامه داد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با مدیرکل خدمات شهری امیدواریم شاهد راه‌اندازی این کارخانه باشیم.
گزارش فارس حاکی است کارشناس اجتماعی فرمانداری شهرضا به عنوان دیگر سخنران این نشست افزود: براساس مشاهداتی که از  این محل صورت گرفت بسیاری از گوسفندان از وضعیت طبیعی برخوردار نبودند.
ابراهیمی ادامه داد: در صورتی که این روند ادامه یابد بدون شک شاهد گسترش دامنه‌های این معضل هستیم.
وی اظهار داشت: انتظار داریم با همت مسئولان در آینده نزدیک شاهد حل این معضل در سطح شهرستان باشیم.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول