اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اردبیل:

مهاجرت معکوس حاشیه‌نشینی را دامن زده است

خبرگزاری فارس: استاندار اردبیل مهاجرت معکوس به استان اردبیل را یکی از دلایل حاشیه‌نشینی اعلام کرد.

مهاجرت معکوس حاشیه‌نشینی را دامن زده است
سید حسین صابری در حاشیه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: سرانه خدمات را باید در تمام شهرها چهار برابر جمعیت فعلی در طرح تفصیلی در نظر بگیریم تا مبادا با این مهاجرت‌‌ها با کمبود و کسری مواجه شویم.
این مسئول با انتقاد از تهیه ناقص برخی از طرح‌های جامع شهرها، ابراز داشت: برخی از این طرح‌ها به مفت نمی‌ارزد چرا که با مطالعه‌ای که روی یکی از این طرح‌های جامع داشتم به این نتیجه رسیدیم که حتی ساده‌ترین معیارها و ملاک‌های توسعه شهری در این طرح جامع رعایت نشده و آمار و ارقام ارائه شده نیز با هم در تناقض است.
استاندار اردبیل گفت: نگاه ما در تهیه طرح جامع و تفصیلی شهرها باید حداقل 50 ساله باشد و چنانچه طرحی نیز نیاز به بازنگری داشت آن کار به سرعت انجام شود.
وی ضرورت احیای بافت فرسوده داخل شهرها و ممانعت از ساخت و سازهای بی‌رویه حاشیه شهرها را خاطرنشان کرد و بیان داشت: نباید به هیچ وجه اجازه حاشیه‌نشینی بدهیم چرا که شایسته نیست داخل شهر وضعیتی نابسامان و گاه غیر سکونتی داشته باشد و ما مردم را مجبور به حاشیه‌نشینی و سکونت در شهرک‌ها کنیم.
استاندار اردبیل با این تعبیر که "دلم برای شهردار پنج سال آینده اردبیل می‌سوزد" ابراز داشت: به جای احیایی بافت‌های فرسوده امروز در یک غفلت نابجا به توسعه حاشیه‌نشینی دست زده‌ایم که این توسعه ما را در ارائه خدمات بهتر دچار مشکلات مختلف می‌کند.
وی بیان داشت: ما نباید در توسعه شهرها دچار برخی قصور و کوتاهی شویم که این عامل تشدید سکونت در حاشیه شهرها را سبب شود.
صابری عنوان کرد: اگر در احیای بافت فرسوده با در نظر گرفتن برخی از سیاست‌های مشوقانه اعمال برنامه‌ریزی داشته باشیم و با تخفیف صدور پروانه، تعریض مناسب، در اختیار گذاشتن مصالح ارزان و... اقدام به احیای بافت سنتی و فرسوده کنیم بهتر از آن است که حاشیه‌نشینی را زمینه‌ساز شویم و به آسیب‌های این حوزه دامن بزنیم.
صابری ادامه داد: در برخی از شهر‌های استان در حال حاضر با مشکل و معضل حاشیه‌نشینی مواجه هستیم به طوری که برخی از سخت‌گیری‌های ما نیز سبب شده مردم راغب به ساخت و ساز داخل شهر نباشند و با فروش ملک خود به ساخت و ساز بیرون از شهر روی بیاورند که این خود در تامین زیرساخت‌ها و فضاهای آموزشی، بهداشتی در شهرک‌ها و حاشیه شهرها به جای هسته مرکزی شهر ما را دچار تهدید و آسیب جدی می‌کند.
این مسئول فلسفه ساخت پل ارجستان را ناشی از همین حاشیه‌نشینی‌ها و معضلات ناشی از آن اعلام کرد و بیان داشت: اگر ساخت و سازهای حاشیه منطقه بهشت‌زهرا نبود ما با کمترین تردد این پل مواجه می‌شدیم و امروز نیازی به تعریض و یا توسعه آن نبود که این قدر در مضیقه باشیم.
صابری افزود: ما باید ساخت و سازها را به سمتی ببریم تا حوادث کمتر شده و از حاشیه‌نشینی همگان پرهیز کنیم تا سرانه خدمات دریافتی مردم نیز ارتقا یابد.
این مسئول در پایان از تصویب طرح جامع تفصیلی شهر لاهرود با رای اکثریت اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل خبر داد.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول