اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آبان ماه امسال صورت می‌گیرد؛

برگزاری همایش «تبریز، اولین پایتخت تشیع در جهان اسلام» در تبریز

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: همایش بین‌المللی «تبریز، اولین پایتخت تشیع در جهان اسلام » به عنوان فرصتی برای معرفی مولفه‌های متنوع آبانماه امسال برگزار می‌شود.

برگزاری همایش «تبریز، اولین پایتخت تشیع در جهان اسلام» در تبریز
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی در بازدید از‌ مسجد دوران قاجار در تبریز، مساجد قدیمی و تاریخی تبریز را شناسنامه نخستین پایتخت تشیع در ایران و نمود عینیت یافتن این امر عنوان کرد.
وی تصریح کرد: مسجد آیت‌الله خسرو‌شاهی یکی از مساجد تاریخی مهم شهر تبریز است که نام آن در مرداد ماه سال 1382 با شماره 9412  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
محمدی گفت: این مسجد در اول راسته پنبه‌فروشان از طرف خیابان دارایی قرار گرفته و هر دو ورودی آن از این راسته است، با این تفاوت که درب اصلی آن درست در بدنه راسته تعبیه شده است ولی درب شرقی آن در دالانی که از این راسته منشعب می‌شود، قرار دارد.
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی افزود‌: بنا در جهت شمال به جنوب کشیده شده است و شامل 15 گنبد در سه ردیف پنج تایی است، محراب در ضلع جنوبی و نزدیکی هشتی ورودی اصلی قرار دارد.
محمدی در ادامه ستون‌های سنگی و سرستون‌های سنگی مقرنس ملون همچنین کاربندی را از تزئینات این مسجد عنوان کرد و گفت: مساجد تاریخی تبریز نمونه‌های بارز و مستندی از معماری و هنر ایرانی- اسلامی هستند و می‌توان گفت به گونه‌ای بیانگر تأثیر تاریخ و فرهنگ پویای ایران اسلامی در معماری مساجد و اماکن مذهبی که بعد از ورود اسلام به ایران به عنوان شاخه‏ای جدید در هنر معماری این سرزمین رخ نمود، هستند. همایش ملی ثبت « تبریز، اولین پایتخت تشیع در جهان اسلام » در فهرست آثار ملی با حضور رئیس جمهور برگزار شده بود و به دستور ایشان این همایش به صورت بین‌المللی در آبانماه سال‌جاری توسط سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی و با حضور اندیشمندان و محققان جهان اسلام در تبریز برگزار می‌شود.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول