اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای جلوگیری از بروز خسارات مالی و جانی؛

پروانه شکار گراز صادر می‌شود‌

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از روستاییان بخش کهک خواسته با معرفی یک میرشکار بومی برای اخذ پروانه دفع گراز، اقدام کنند.

پروانه شکار گراز صادر می‌شود‌
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان قم، در چند روز گذشته خبر‌های زیادی مبنی بر حمله گرازها به کشاورزان و مزارع و باغات روستاه‌های استان قم ارائه شده است و آخرین خبر مربوط به حمله تعدادی گراز به کشاورزان روستای کرمجگان در بخش کهک قم که دو نفر از آنها زخمی شده و به بیمارستان نکویی قم انتقال داده شدند.
همچنین در این حادثه نیز پسر بچه روستایی به شدت ترسیده و دچار شوک شد اما صدمه جدی به وی وارد نشد و کشاورزان روستا مجبور شدند برای نجات جان کودک گراز را از پا در آورند.
در این زمینه مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان قم در خصوص علت اصلی هجوم گرازها به باغات و مزارع، اظهار کرد: علت اصلی هجوم گرازها به باغات و مزارع استفاده از میوه درختان، گندم و غلات بوده که با گسترش باغات در عرصه‌های طبیعی و تجاوز به زیستگاه اصلی گرازها، این امر طبیعی و برای گرازها موجب یک عادت غذایی جدید شده است.
علیرضا نجیمی با اشاره به اینکه گاهی گرازها موجب ایجاد خسارت و یا شکستن نهال درختان می‌شوند، عنوان کرد: اما در واقع در برخی مناطق، انسان‌ها هستند که به قلمرو این حیوانات تجاوز کرده و به ایجاد باغ و مزرعه پرداخته‌اند.
وی همچنین در خصوص حمله گرازها به روستائیان بخش کهک بیان کرد: گراز به هیچ وجه حیوانی تهاجمی نیست و مانند همه حیوانات در صورت احساس خطر از خود دفاع می‌کند.
مدیر‌کل حفاظت محیط زیست قم علت اصلی بروز این حادثه را هجوم روستاییان به سمت گراز و زخمی کردن آن دانست که این اقدام با عکس‌العمل حیوان روبه‌رو شده است.
نجیمی وجود گله‌های 80 رأسی گراز در روستای کرمجگان استان را غیر واقعی دانست و خاطرنشان کرد: جمعیت گله گرازها در این فصل از سال در روستای کرمجگان و سایر مناطق استان به ندرت می‌تواند از 10 راس بیشتر باشد.
وی افزود: البته همان طور که در ماجرای چند روز قبل حمله گرازها به روستای کرمجگان قم اتفاق افتاد، خسارت گرازها تنها به زیان مالی و صدمه به باغات و مزارع خلاصه نشده و گاهی پای جان انسان‌ها نیز در میان بوده که باید اقدامات و تمهیداتی جدی در این خصوص صورت گیرد.
وی ضمن تاکید بر لزوم حفظ و نگهداری از حیات وحش یکی دیگر از دلایل وقوع اینگونه حوادث را ناشی از جمعیت این گونه حیوانات وحشی بیش از حد معمول و تعادل در طبیعت دانست که منجر به توسعه قلمرو این جانوران شده که این امر مزاحمت و خسارت را برای انسان به همراه دارد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم، تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در راستای دستورالعمل‌های مصوب و قانونی اجازه دارد ضمن برآورد جمعیت گرازها، درصدی از آنها را برای ایجاد تعادل جمعیت و جلوگیری از خسارت بیشتر به باغداران دفع کند.
وی، اظهار کرد: در این راستا از تمام روستائیان بخش کهک خواسته شده در صورت وجود گله‌های زیان رسان گراز، مراتب را به همراه معرفی یک نفر میرشکار بومی به اطلاع این اداره‌کل برسانند تا طبق ضوابط، پروانه دفع گراز صادر شده و به  همراه مامورین محیط زیست اقدام لازم صورت گیرد.
نجیمی عنوان کرد: در این خصوص چند میرشکار از روستاهای بخش کهک معرفی و برای آنان پروانه دفع گراز نیز صادر شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم متذکر شد: شکار و  زنده‌گیری هرگونه حیات وحش بدون دارا بودن مجوزهای لازم از این اداره‌کل مجاز نبوده و با متخلفین طبق قوانین و مقررات برخورد می‌شود.
انتهای پیام؛/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول