اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری:

شهر آرمانی با الهام از آیه‌های قرآن ایجاد می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات کشور گفت: برای نیل به آرمان شهر اسلامی باید از کلام الهی استفاده شود‌.

شهر آرمانی با الهام از آیه‌های قرآن ایجاد می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد نقی‌‌زاده ‌در سومین نشست علمی، تخصصی شهر اسلامی با اشاره به اینکه تمام مردم باید راهکار‌های ایجاد شهر آرمانی اسلام را شناسایی کنند، اظهار داشت: برگزاری نشست‌های علمی، تخصصی شهر اسلامی در راستای تحقق این موضوع نقش موثری دارد و این نشست‌ها باید به صورت مستمر در جامعه برگزار شود.
وی به ضرورت دستیابی کشور به الگوی اسلامی پیشرفت اشاره کرد و افزود: دست‌یابی به الگوی اسلامی پیشرفت در تمام بخش‌ها و مجامع کشور باید از سوی تمام ارگان‌ها و مجموعه‌های فعال موجود در جامعه دنبال شود.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات کشور با اشاره به اینکه تمام اقشار مختلف جامعه باید با ریشه‌های شهر آرمانی اسلام آشنا شوند، تصریح کرد: مسئولان باید بستر‌های آشنایی مردم را با چیستی و ماهیت شهر آرمانی اسلام و روش‌های دست‌یابی به این شهر را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه در راستای شهر اسلامی مباحث بسیاری وجود دارد، اضافه کرد: منبع بیشتر این مباحث، آرا و نظرات کشور‌های غربی است که به مصادیق تاریخی می‌پردازد.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات کشور به مقوله آرمان‌شهر و مباحث مطرح شده در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: آرمان‌شهر مقوله‌ای فلسفی است که این موضوع به صورت عمومی از سوی فلاسفه و حکما مطرح شده است.
وی با اشاره به اهمیت توجه به کلام الهی برای بررسی شهر آرمانی تاکید کرد: تمام مردم باید به منظور تبیین ویژگی‌های شهر آرمانی از کلام الهی استفاده کنند و لازم است مسلمانان هدایت الهی را برای دست‌یابی به شهری مطلوب و آرمانی مد نظر خود قرار دهند.
نقی‌زاده به فرایند ظهر تمدن در دنیا اشاره کرد و ادامه داد: تمدن موجود در جامعه از جهان‌بینی توحیدی آغاز می‌شود و تمام موضوعاتی که در دنیا ایجاد می‌شود در ابتدا در فضای اندیشه انسان‌ها شکل می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه تمام علوم در نتیجه فکر و اندیشه انسان‌ها کشف می‌شود، گفت: انسان‌ها همواره برای کشف علم و دست‌یابی به علوم جدید‌تر تلاش می‌کنند و با این اندیشه تمدن را به وجود می‌آورند.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات کشور اظهار داشت: ایرانیان با جهان‌بینی توحیدی و فرهنگ ایرانی اسلامی به تمدن ایرانی دست پیدا می‌کنند و همواره برای حفظ ارزش‌های ایرانی و اسلامی خود گام بر می‌دارند.
وی به ساحت‌های حیات انسان اشاره کرد و افزود: قلمرو مادی و فیزیولوژیکی، نفسانی و روانی و روحانی و معنوی از ساحت‌های حیات انسان‌ها در دنیا محسوب می‌شود و نیاز‌های آن‌ها نیز به این موارد اختصاص دارد.
نقی‌زاده با بیان اینکه انسان‌ها همواره به زیبایی تمایل دارند، تصریح کرد: زیبایی یکی از نیاز‌ها و تمایلات چهار‌گانه انسان‌ها است و انسان‌ها همواره برای رسیدن به این نیاز خود تلاش می‌کنند.
وی به انواع زیبایی در فضای شهر اشاره کرد و افزود: زیبایی کمی، کیفی و معنوی به عنوان عناصر اصلی  زیبایی در فضای شهر محسوب می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات کشور با اشاره به مکه مکرمه به عنوان الگوی شهر اسلامی تاکید کرد: واژه ام‌القری به عنوان مکه مکرمه دو بار در قرآن کریم به کار رفته و مکه مکرمه به عنوان الگوی شهر اسلامی است.
وی به دلایل الگو بودن مکه مکرمه به عنوان الگوی شهر اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: وجود ویژگی‌های پاسخ‌گویی به تمام نیاز‌های انسان شامل نیاز‌های فیزیولوژی با سرفصل وفور و رزق، روانی با سرفصل تأمین امنیت و نیاز‌های معنوی و روحانی با سرفصل عدم پرستش بت در این شهر از دلایل الگو بودن مکه مکرمه در راستای این موضوع است.
نقی‌زاده با اشاره به مبانی شهر آرمانی اسلام بیان داشت: مبانی شهر آرمانی اسلام با مبانی اسلام هماهنگ است و ایرانیان باید برای ایجاد چنین شهری به این مبانی توجه کنند.
وی به ارکان شهر به صورت عموم اشاره کرد و گفت: انسان به عنوان نخستین رکن شهر و رفتار‌ها، فرهنگ و کالبد به عنوان ارکان شهر محسوب می‌شوند و با ارتباط این ارکان با یکدیگر شهر‌ها ایجاد می‌شوند.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات کشور با اشاره به جلوه‌ها و مراتب شهر اسلامی اظهار داشت: شهری برای مسلمانان، مسلمانی، شهر مسلمانان و شهر اصیل اسلامی از جلوه‌های شهر اسلامی است و شهر اسلامی از تعالیم وحیانی سرچشمه می‌گیرد.
وی اضافه کرد: تمام اصول شهر آرمانی اسلامی در تمام دنیا یکسان و ثابت بوده و ایجاد شهر آرمانی اسلام در تمام کشور‌ها از اصول ثابتی پیروی می‌کند.
نقی زاده با اشاره به ضرورت بیداری مردم در تمام زمینه‌ها تصریح کرد: بهترین حالت برای انسان‌ها بیداری و آگاهی نسبت به تمام موضوعات موجود در جامعه است و خواب و غفلت نیز به عنوان بدترین حالت برای انسان‌ها محسوب می‌شود.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول