اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نمایشگاه دفاع مقدس در مازندران؛

از تانکر بزرگ سوخت آمریکا تا پرسش‌های بی‌پایان

خبرگزاری فارس: تانکر بزرگ سوخت آمریکا در محل نمایشگاه دفاع مقدس مازندران سوالی است که جواب دادن به آن خیلی سخت نیست، آمریکای جنایتکار حامی صدام در جنگ بود.

از تانکر بزرگ سوخت آمریکا تا پرسش‌های بی‌پایان
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، نمایشگاه دفاع مقدس امسال در مازندران در مکانی واقع شد که قرار بود چند شهید گمنام نیز در این مکان دفن شوند.
این نمایشگاه در مکانی ایجاد شد که قرار است در سال‌های آینده به پارک موزه دفاع مقدش تبدیل شود و بر اساس برآورد مسئولان مبلغ هزینه این پارک موزه حدود 70 میلیارد تومان است که طی پارسال و امسال حدود 2 میلیارد تومان از بودجه استانی مازندران نیز به احداث این پارک موزه اختصاص داده شد.
 
 * سختی‌های رزمندگان دفاع مقدس
نمایشگاه دفاع مقدس مازندران در حاشیه رودخانه تجن ساری استقرار یافت، وجود نی‌ در کنار رودخانه، بارش باران پائیزی، سیلی که از رودخانه در جال جریان است و آب گل آلود کنار رودخانه گوشه‌ای از سختی‌های رزمندگان دفاع مقدس را در این نمایشگاه به رخ کشیده است.
این مسائل را کسانی درک می‌کنند که در جنگ حضور داشتند، صدای سیل رودخانه و وجود نی‌های کنار رودخانه تجن آنها را به یاد رود اروند و نی‌های استان خوزستان می‌اندازد.
در ابتدای در ورودی نمایشگاه دالانی از نی‌ ایجاد شد که بوی نی و علفزار با عکس‌های درج شده از رزمندگان در کنار وصیتنامه‌ برخی از شهیدان خودنمایی می‌کند.
فانوس نصب شده در حاشیه ورودی نمایشگاه بیانگر مشکلاتی است که آنها در شب هم آسایش نداشتند و شب هم برای دیدن روی یکدیگر مجبور بودند از کور سوی فانوس بهره ببرند و این در حالی بود که ممکن بود فردا همسنگرش زنده نباشد.
 
* حیفم آمد با آنها هم‌کلام شویم
پس از گذر از دالان وردی نمایشگاه که بیانگر خاطرات زیادی توسط بازماندگان جنگ و جهاد است البته این را می‌شود در چهره کسانی که با موی سپید و برخی‌ها با قد خمیده وارد نمایشگاه می‌شوند و گذر از دالان ورودی نمایشگاه نیز وقت زیادی از آنها می‌گیرد، دید.
برخی آنقدر غرق در تفکر می‌شوند که حیفم آمد با آنها هم‌کلام شوم و خاطرات قشنگی را که در ذهن در حال مرور هستند را خدشه‌دار کنم.
البته امثال من کسانی هستند که با گذر از دالان ورودی تنها بوی نی‌زار توجه آنها را جلب می‌کند و از دالان ورودی عبور می‌کنند و تنها کسانی در دالان ورودی نمایشگاه صبری طولانی دارند که خاطراتی از جنگ و جهاد دارند و هر قدم از نمایشگاه برایشان پر از خاطرات تلخ و شیرین است.
تلخی را به این جهت که وجب به وجب نمایشگاه آنها را یاد عزیزانی می‌اندازد که از دست دادند و شیرینی خاطرات آنها مربوط به ولایت‌پذیری و تبعیت از ولایت‌پذیری و پیروزی‌هایی که به‌دست آورند، می‌اندازد.
 
* نام شهید شیرودی و کشوری بر روی لاشه هلی‌کوپتر
این را مرد سن و سال داری که نخواست نامش فاش شود، گفت: دو برادرم در جنگ به شهادت رسیدند و من هم تا زمانی که جنگ بود در جبهه حضور داشتم.
پس از گذار از دالان ورودی نخستین چیزی که توجه همگان را به خود جلب می‌کند لاشه هلی‌کوپتری است که تنها با مشخص شدن نام شهید شیرودی و کشوری که بر روی لاشه هلی‌کوپتر درج شد هر بیننده‌ای را وادار به ایست می‌کند.
هر چند صحبت کردن از شهید شیرودی و کشوری از حوصله این گزارش خارج است، ولی تنها به این مطلب اشاره می‌کنم هلی‌کوپترهای تیز پرواز هوانیروز کشورمان تنها با نام دلاورمردان جنگ و جهاد است که مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.
این را می‌شود بسیار ساده و در نمایشگاه کوچک دفاع مقدس در مازندران فهمید که بازدیدکنندگان نمایشگاه با دیدن نام شهید شیرودی و کشوری در کنار لاشه هلی‌کوپتر میخکوب می‌شوند.
کمی آن طرف‌تر از لاشه هلی‌کوپتر شهیدان شیرودی و کشوری باک بنزین هواپیمایی وجود دارد که مردم نکا و مازندران نیز از ترس ناجانمردانگی‌ها دشمن غاصب نیز بی‌بهره نبودند.
با تابلوی چوبی و رنگ وارفته نوشته بود لاشه باک بنزینی که پس از بمباران وحشیانیه نیروهای عراقی به نیروگاه نکا در حاشیه شهر فریدونکنار پیدا شد.
تابلوی‌ها نصب شده بر سر در غرفه‌ها و برخی ادوات جنگی آنقدر ماهرانه طراحی شد که یادآور دوران جنگ است البته این را به این لحاظ درج می‌کنم که با دیدن تابلوها به یاد فیلم روایت فتح شهید آوینی می‌افتم که جنگ و جهاد را به خوبی برای نسل ما که در زمان جنگ حدود 5 سال سن داشتیم، تعریف کردند.
  
* تانکر بزرگ سوخت آمریکا
وجود ادوات جنگی و ماشین‌‌های خراب و رنگ رفته دوران جنگ در کنار بیمارستان‌های صحرایی و باجه مخابرات و پست هر ادوات جنگی که رزمندگان اسلام در زمان جنگ مورد استفاده قرار می‌دادند، نیز جالب توجه است.
لاشه قطاری رنگ وارفته دوران جنگ نشان از آن دارد که بسیجیان با چه ذوق و شوقی برای حضور در جبهه‌ها راه بسیار طولانی شمال تا جنوب را طی می‌کردند.
در داخل نمایشگاه زبونی دشمن غاصب مثل آمریکا را می‌شود به خوبی ملاحظه کرد تانکر بزرگ سوخت متعلق به آمریکا که توسط نیروهای اسلام به غنیمت گرفته شد.
درون غرفه‌ها نیز راویان جنگ حضور دارند که اکثر آنها نیز کسانی هستند که به خوبی جنگ را لمس کردند و با تمام وجود مشکلات و مصائب جنگ را برای مشتاقان بازگو می‌کنند.
همزمان با ورود بازدیدکنندگان از غرفه صدای توپ و تانکی که از بلندگو پخش می‌شود خود بیانگر حال و هوای دفاع مقدس است.
  
* نمایشگاه ماکتی از مسجد خرمشهر
از کنار غرفه‌ها راهی وجود دارد که مشرف به رودخانه‌ است و بالای تپه که می‌روی انگار حس می‌کنی روی تپه‌ای از خاک ایستاده‌ای در حالی که زیر تپه نیز غرفه‌های جنگ وجود دارد که نشان می‌دهد که قانون استتار جنگ نیز به خوبی در این نمایشگاه رعایت شد.
اما آن چیزی که بسیار جالب‌تر بود با صدای شنیدن صدای اذان ظهر همه در کنار تنها شیر آبی که در نمایشگاه وجود داشت جمع شدند و چند نفری با همدیگر برای سخن با معبود خود وضو می‌ساختند، البته ناگفته نماند که همه کسانی که برای وضو آمده بودند همان کسانی هستند که در غرفه به روایت جنگ می‌پردازند.
پشت تپه نمایشگاه ماکتی از مسجد خرمشهر وجود دارد و کمی آن طرف‌تر نیز تله خاکی و تپه‌ای چشم همه را به خود خیره کرد که راویان جنگ می‌گویند که نحوه فتح خرمشهر در این منطقه باز‌سازی شد.
 
 * گفتم «بچه بدها» به کشور ما حمله کردند
وجود نمایشگاه فرهنگی جنگ نرم در این نمایشگاه نیز از دیگر غرفه‌های موجود در نمایشگاه است، اما آن‌ چیزی که از من سوال شد و تنها یک جواب سرسری به آن دادم این بود که این ماشین خراب را چرا در نمایشگاه گذاشتند.
سوال یک پسر سه ساله کوچک که همراهم بود و دایم می‌پرسید بابا چرا این ماشین خراب شد؟ کی اونو خراب کرد و چرا؟
رفتم در جوابش بگویم دشمن که آنقدر سوالاتش ادامه‌دار بود که بهترین جواب به نظرم این بود که گفتم «بچه بدها» به کشور ما حمله کردند.
نمایشگاه دفاع مقدس استان مازندران که در حاشیه رودخانه تجن شهرستان ساری برپا است از آغازین روز هفته دفاع مقدس برپا است و قرار است تا یک هفته دیگر از صبح تا شب برپا باشد.
==============
 گزارش از جاوید عباسی
==============
انتهای پیام،/ن10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول