اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت محسن رضایی از امام در دوران دفاع مقدس؛

پاسداران چشم امین امام بودند

خبرگزاری فارس: محسن رضایی در بیان خاطره‌ای از امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس گفت: یکی از آقایان در عملیات خیبر نزد امام خمینی (ره) رفته و گفته بود که ممکن است پاسداران کودتا کنند و امام (ره) در جوابش فرمود که نگران نباشید، اینها بچه‌های ما هستند، جای دوری نمی‌روند.

پاسداران چشم امین امام بودند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس در حاشیه سفر خود به اصفهان روایاتی از جنگ تحمیلی و وضعیت سیاسی ایران در آن دوران را بیان کرد.
وی گفت: دشمن و منافقین می‌خواستند در شرایط موجود جنگ ایران، به نظام جمهوری اسلامی تیر خلاص بزنند.
 
* ‌جنگ پاسخی از آمریکایی‌ها به انقلاب ایران بود
رضایی ادامه داد: جنگ تحمیلی پاسخی بود از آمریکایی‌ها به انقلاب اسلامی ایران که با واسطه صدام شکل گرفت.
وی، افزود: در اوایل جنگ هم آمادگی کافی نبود و مردم زیر بمباران رفتند و از زمین و آسمان آتش باران می‌شدند و دو و نیم میلیون نفر از جمعیت 30 میلیونی ایران آواره شدند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، یادآور شد: اکثریت استان‌های ایران در آن زمان پذیرای جنگ زده‌ها شدند و دشمن شهرها و کارخانه‌های ما را گرفت و بندر خرمشهر که دست عراق افتاد، میلیاردها کالا به سرقت رفت و کشاورزی پنج استان کشور نیز از میان رفت و در سراسر کشور مردم نمی‌توانستند زندگی عادی داشته باشند و ترس و دلهره مردم را فرا گرفته بود.
 
*‌ در سال نخست جنگ عملیات‌ها موفق‌آمیز نبود
وی افزود: بحث‌های زیادی آن روزها بود، البته در سال نخست جنگ هر چند که ارتش عراق متوقف شد اما هر چه ایران حمله می‌کرد موفق نمی‌شد چنانچه چهار عملیات را انجام داد اما در هیچ یک از این عملیات‌ها پیشرفتی نداشت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: جنگ در سال نخست به بن‌بست کشیده می‌شد و بنی‌صدر هم در آن زمان یک جنگ سیاسی بزرگ در تهران راه انداخت.
وی افزود: در روز اول فروردین سال 60 مسعود رجوی از پاریس وارد ایران و تهران شد و در آنجا با شورای مرکزی منافقان جلسه گذاشت و گفت اکنون بهترین زمان برای ضربه به جمهوری اسلامی است.
 
*‌ بنی‌صدر جنگ داخلی در کشور راه انداخت
رضایی در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط سیاسی ایران در آن دوره، یادآور شد: در نهایت پنج روز پس از برکناری بنی‌صدر از ریاست جمهوری این افراد دست به اسلحه شدند و یک مرتبه سراسر کشور پر از آتش شد؛ چنانچه در اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، کرمان و دیگر استان‌های کشور روزانه درگیری‌های زیادی میان نیروهای ما و منافقان بود و سراسر ایران را آتش فرا گرفت.
رضایی ادامه داد: در چنین شرایطی، پنج استان کشور از یک سو در آتش عراقی‌ها بود و از سویی دیگر در دیگر استان‌ها نیز منافقان وارد شدند تا در نهایت در روز هفتم تیرماه آنها مقر حزب جمهوری را منفجر کردند.
وی ادامه داد: در واقع دشمن و منافقان می‌خواستند تا در شرایط موجود ایران به نظام جمهوری اسلامی ایران تیر خلاص بزنند که یک مرتبه در ایران یک انقلاب شد که این انقلاب را فرزندان امام خمینی (ره) و ایران انجام دادند.
 
*‌ فرهنگ جبهه در سال دوم جنگ تغییر کرد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ جبهه‌ها در سال نخست جنگ حسینی و عاشورایی نبود، گفت: در سال دوم جنگ تحمیلی، تحولی عظیم ایجاد شد  و نام عملیات‌ها به نام ائمه (ع) تغییر پیدا کرد و سراسر جنگ به فرهنگ عاشورایی تبدیل شد.
وی اضافه کرد: در سال دوم جنگ تحمیلی، مدیریت جنگ به کلی تغییر کرد، زیرا بنی‌صدر رفت و مدیریت سیاسی و نظامی نیز تغییر پیدا کرد و از جوانانی که حتی سربازی هم نرفته بودند، شهدایی بسیار بزرگ همچون همت، مهدی باکری، احمد کاظمی، حسین خرازی و زین‌الدین ساخت.
 
*‌ از داخل به پاسداران شماتت می‌شد
رضایی در ادامه با اشاره به شماتت‌های برخی افراد از داخل به پاسداران و سپاه ادامه داد: به یاد دارم که در سال نخست جنگ، بنی‌صدر در دزفول جلسه‌ای گذاشت و در آن بیان کرد که تا پاسداران از جلسه بیرون نروند، صحبت نمی‌کنم.
وی ادامه داد: در همان دوره شخصی به نزد امام خمینی (ره) رفته و گفته بود چرا از پاسداران دفاع می‌کنید و امام هم چند لحظه سکوت کرده و در پاسخ به او گفته بود نگران نباشید، اینها بچه‌های ما هستند، جای دوری نمی‌روند.
 
*‌ ‌امام (ره) جنگ را به جهاد تبدیل کردند
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس افزود: به افرادی که در سال نخست جنگ تحمیلی، اهمیت داده نمی‌شد و در حاشیه بودند، در سال دوم، جنگ را تغییر دادند.
وی اضافه کرد: در سال دوم، جنگ تبدیل به جهاد شد و در واقع امام خمینی (ره) جنگیدن را تبدیل به جهاد کرد و در این زمان نخستین چیزی که تغییر کرد فرهنگ بود و مدیریت جهادی مستقر شد و این‌گونه نبود که فقط یک گروه رفتند و یک گروه آمدند و بلکه مدیران رفتند مدیریت هم عوض شد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول