اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان:

‌هنر ما سنخیتی با اندیشه متعالی ندارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: با القائات غربی‌ و تحمیل روشنفکری کشور ما بارکش عناصری در حوزه هنر شده که هیچ سنخیتی با اذهان، فکر و اندیشه‌های متعالی ندارد.

‌هنر ما سنخیتی با اندیشه متعالی ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدحسین ترکمن چهارشنبه شب در نشست هم‌اندیشی فعالان عرصه تئاتر اظهار کرد: بخشی از هنرهای ما هنرهای غربی به روز شده است و بخشی از هنرها، اصالتاً ایرانی نیست و نیاز به بررسی روزمره دارد.
وی با اشاره به اینکه بررسی روزمره هنرها نیازمند آسیب‌شناسی مقاطع مختلف دارد، افزود: قدمت تئاتر به معنی غربی آن به زمان قاجار بر می‌گردد و پیش از آن به شکلی که تئاتر غرب مدعی است، ما ادعایی نداریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه کارهایی مانند تعزیه ریشه‌ای قوی دارد، بیان کرد: تعزیه البته سبک تعزیه تئاتری نیست‌ و برای تئاتر نیز باید در حوزه انقلاب اسلامی به دنبال ملزومات و اسباب‌هایی باشیم.
وی تصریح کرد: هنر هنرمندان ما در گذشته به ویژه در دوران طاغوت و قاجار کپی‌برداری از اروپا و غرب است که بر اساس برداشت‌های تفکر سکولاریسم بود و عنصر و تکنیک در آن زمان سرتاپا غربی بود.
ترکمنادامه داد: در طول این سال‌ها روشنفکری بر هنر و فرهنگ ما نفوذ داشت، لذا افکاری تولید شد که در اسلام نیست تا آنجایی که سینمایی عریان را به بهانه روشنفکری به ما تحمیل کردند.
وی با اشاره به اینکه روشنفکری به ما تحمیل شد، افزود: با القائات غربی‌ها کشور ما بارکش عناصری در حوزه هنر شد که هیچ سنخیتی با اذهان، فکر و اندیشه‌های متعالی ندارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در ادامه سخنان خود با اشاره به ساختمان مجتمع شهید آوینی عنوان کرد: معماری این ساختمان معماری بیماری است و اسلامی نیست چرا که در معماری اسلامی اندیشه‌های الهی نباید گم شود.
وی خاطرنشان کرد: امروزه هنر تجسمی به معنای مرسوم آن قابل درک نیست و استنباط ندارد، بلکه باید به سمتی برویم که فرهنگ خود ماست چرا که حاکمیت ملی در حوزه‌های هنری باید به سمت فرهنگ اسلامی و خودی برود.
ترکمن با اشاره به اینکه تئاتر باید به سمتی برود که ارزش‌های آن را مردم بپذیرند، افزود: البته برون‌رفت ما از تئاتر باید برای گیشه‌ها و اقتصاد منافعی را در برداشته باشد که نیازمند تولید کار قوی است که این قابل قبول است.
وی با تأکید بر اینکه تئاتر باید به سمت هویت‌شناسی دینی و ملی برود، گفت: مردم از هر جماعتی که باشند به فرهنگ علاقه‌مند هستند و ما وقتی که کار انجام می‌دهیم نباید به سمت مغلوب کردن فرهنگ عامه مردم برویم چرا که این کار مبارزه با فرهنگ دین و ارزش‌هاست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان اظهار کرد: سنت مردم و ارزش‌های مردم نباید نادیده گرفته شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول