اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران مطرح کرد:

افزایش 10 درصدی ضمانت صادرات غیرنفتی

خبرگزاری فارس: مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از افزایش 10 درصدی پوشش ضمانت صادرات غیرنفتی تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور خبر داد.

افزایش 10 درصدی ضمانت صادرات غیرنفتی
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کاظم دوست حسینی ظهر امروز در نخستین همایش ملی کارگزاران صندوق ضمانت صادرات ایران در سالن الغدیر استانداری گیلان به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و اظهار داشت: همایش ملی کارگزاران صندوق ضمانت صادرات ایران به منظور حمایت از صادرات غیرنفتی برگزار شده است.
وی صندوق ضمانت صادرات را به عنوان یکی از سه رکن صادرات کشور معرفی کرد و افزود: وظیفه این صندوق با توجه به آمارهای ارائه شده صادراتی و برنامه‌های اجرایی برای صادرات در سال‌های آینده سنگین‌تر می‌شود.
دوست حسینی، توان صندوق ضمانت صادرات ایران را در حال حاضر پاسخگوی حجم بسیار مسئولیت‌ها ندانست و تصریح کرد: کارگزاران صندوق ضمانت صادرات از لحاظ کمی و کیفی حتماً باید تجهیز شوند.
رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران کارکرد فعلی کارگزاری‌ها را با مفهوم اصلی و تعریف اساسی آن در کشور متفاوت خواند و گفت: فعالیت بازاریابی بیشتر در حوزه کارگزاری‌ها انجام می‌شود و باید اجازه بدهیم بسیاری از کارگزاران بحث مربوط به صدور ضمانت‌نامه‌ها را با مشارکت بیشتری انجام داده و در کنار صندوق ضمانت صادرات باشند.
وی با اشاره به پوشش 3تا3.5 درصدی صادرات غیرنفتی توسط صندوق ضمانت صادرات ایران در سال‌های گذشته، افزود: امسال 5 درصد صادرات غیرنفتی کشور در برنامه کاری این صندوق قرار دارد.
دوست حسینی از افزایش 10 درصدی پوشش صادرات غیرنفتی توسط صندوق ضمانت صادرات ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور خبر داد و بیان کرد: سالانه 9 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در پایان پنجم توسعه کشور با اهتمام تمام ارگان‌های دولتی و غیردولتی زیر پوشش صندوق ضمانت صادرات قرار می‌گیرد.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران تعیین اهداف استان‌ها در مسائل کارگزاری‌ها را تاثیرگذار عنوان کرد و متذکر شد: کارگزاران تلاش کنند مشتریان بیشتری با خدمات صندوق ضمانت صادرات غیرنفتی آشنا شوند.
وی، خواستار تعریف مشخصی از صادرات برای حمایت از صادرکنندگان شد و خاطرنشان کرد: صادرات از دیدگاه اقتصادی محور توسعه است اما هر صادراتی الزاماً به توسعه اقتصادی کشور کمک نمی‌کند.
دوست حسینی، بسیاری از واردات را در کمک به توسعه اقتصادی کشور را تاثیرگذار دانست و اذعان داشت: خام فروشی کشورهای جهان سوم از دیدگاه اقتصادی توسعه را به همراه ندارد.
رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران، صادراتی را مطلوب برشمرد که در خارج از کشور مشتری داشته باشد و افزود: صادراتی که به واسطه رابطه سیاسی، اعطای خطوط اعتباری و تسهیلات بانکی انجام می‌شود با دیگر صادرات دارای تفاوت‌هایی است.  
وی بر تفاوت بین صادرکنندگان محصولات با کیفیت و دارای خریدار خارجی و صادرکنندگان با پشتوانه دولتی و حمایت‌های بانکی تاکید کرد و اظهار داشت: فعالیت صندوق ضمانت از صادرات ایران تعریف شده است و کارگزاران باید به این نکته توجه داشته باشند که هدف ما حمایت از صادرکنندگان بخش خصوصی بوده و بخش دولتی کمتر مورد توجه است.
دوست حسینی با اشاره به اینکه بنا نیست دولت فعالیت‌های اصلی صادرات را انجام دهد، تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی ادغام وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت توجه به تولید صادراتی است.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خواستار حمایت بیشتر از تولیدکنندگان محصولات صادراتی شد و گفت: بین مواردی مانند سوآپ و ... باید تفکیک قائل شد.
وی با بیان اینکه با نگاه بازتری باید خدمات صندوق ضمانت صادرات معرفی شود، خاطرنشان کرد: این صندوق کمتر در معرض اتهام اختلاس و گرفتاری‌هایی که برای بانک‌ها اتفاق می‌افتد، قرار دارد.
دوست حسینی متذکر شد: نمی‌خواهیم از اختلاس صورت گرفته حمایت و پشتیبانی کنیم اما اگر تسهیلات صادراتی توسط بانکی پرداخت شود و خسارت ببیند، قطعاً بانک‌ها این امر را بیشتر رصد می‌کنند.
رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران ماهیت این صندوق را خسارت‌پرداز ذکر کرد و ابراز کرد: زیان‌دهی در صندوق ضمانت صادرات به اندازه بانک‌ها مورد توجه نبوده و برای بانک‌ها بهتر است تمام مسئولیت اعتبارسنجی را به نهادی مانند صندوق ضمانت صادرات واگذار کنند.
وی با تاکید بر اینکه صندوق ضمانت صادرات توجیهات خود را در رابطه با فعالیت‌ها و حمایت‌ها در امر صادرات دارد، بیان داشت: صندوق ضمانت صادرات خسارت صادرکنندگان را پرداخت می‌کند و مانع وقفه در امر صادرات می‌شود.
دوست حسینی، صندوق ضمانت صادرات ایران را نهادی تخصصی برای وصول مطالبات نامید و اذعان داشت: یک صادرکننده به تنهایی توان راه‌اندازی تشکیلات بین‌المللی برای وصول مطالبات خود در خارج از کشور را ندارد.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به اینکه این صندوق باید یک نهاد تخصصی در حوزه وصول مطالبات باشد، افزود: صندوق ضمانت صادرات باید در بحث ارزیابی اعتبار در راس تمام نهادهای اعتبارسنجی قرار بگیرد و به آن اتکا شود.
وی اعتبارسنجی به دفعات مشتریان را از مشکلات موجود خواند و تصریح کرد: باید این فرآیند کوتاه شود و تعامل بیشتری با بانک‌ها ایجاد کرد.
دوست حسینی با اشاره به تعریف فعالیت‌های صندوق ضمانت صادرات ایران در سال جاری، اذعان داشت: امیدواریم این فعالیت‌ها را بتوانیم گسترش دهیم.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول