اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر تاجیکستان در ایران:

خرسند از دفن کمال خجندی در مهد هنر و ادب هستیم

خبرگزاری فارس: سفیر تاجیکستان در ایران در بازدید از مقبره دو کمال و بر سر آرامگاه کمال خجندی عارف و شیخ اهل تاجیکستان گفت: خوشحالم که روح این عارف بزرگ در جوار هنر آرام گرفته و جسمش در خاک مهد هنر و ادب دفن شده است.

خرسند از دفن کمال خجندی در مهد هنر و ادب هستیم
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، دولتعلی حاتم‌اف صبح امروز در بازدید از مقبره دو کمال و بر سر آرامگاه کمال خجندی عارف و شیخ اهل تاجیکستان با اشاره به نگهداری مناسب از این آرامگاه اظهار داشت: تبریز با قدمتی طولانی در تاریخ و تمدن ایران زمین، از دیرباز خاستگاه شعر و هنر و عرفان بوده است و خوشبختانه امروز نیز مردم این سرزمین میراث داران بسیار خوبی هستند که برای گذشته خود ارزشی این چنین قائل هستند.
وی افزود: انجام فعالیت‌های مرمتی مناسبی که در محوطه مقبره دو کمال توسط سازمان میراث فرهنگی و دولت جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است، نشان از اهمیت حفظ آثار تاریخی برای مردم و مسئولان دارد که در این امر موفق نیز بوده‌اند.
حاتم‌اف همچنین تاکید کرد: مرمت درست آثار، نحوه نگهداری و مراقبت از آنها، معرفی دقیق و درست میراث فرهنگی و معنوی اقداماتی هستند که تبریزی‌ها  برای حفظ و معرفی پیشینه تاریخی خود انجام
می‌دهند و این اقدامات بسیار قابل تقدیر هستند.
وی گفت: شیخ کمال‌الدین مسعود خجندی پس از آن که زادگاه خود خجند (شهری در تاجیکستان امروزی) را به عزم زیارت کعبه معظمه ترک گفت، در بازگشت از سفر حج در شهر تبریز ماندگار شد.
حاتم‌اف تصریح کرد: حضور شیخ کمال در تبریز با حکمرانی جلایریان مقارن بود، سلطان حسین جلایری از ارادتمندان کمال خجندی بود و در محله بیلانکوه (ویلانکوی) باغچه‌ای به شیخ هدیه کرده و در آن خانقاهی برای او بنا کرد و از این زمان باغ مذکور به باغ کمال مشهور شد.
وی افزود: پس از خاکسپاری کمال خجندی در این باغ، در دوره صفویه کمال‌الدین بهزاد نگارگر بزرگ مکتب هرات نیز در باغ کمال مدفون شد و از آن پس این باغ به باغ دو کمال شهرت یافت.
سفیر تاجیکستان در ایران همچنین در حاشیه بازدید از بازار تبریز، این اتفاق را افتخاری برای کشورهای اسلامی عنوان کرد و این افتخار را متعلق به تمام دنیای اسلام دانست و گفت: سخنان رئیس جمهور ایران در جشن جهانی بازار تبریز حرف دل همه ما بود و بر همگان روشن است که فراموش کردن گذشته و تاریخ ملت برابر است با نابودی آن ملت و میراث تاریخی و فرهنگی هر سرزمین هویت و اصالت آن است.
وی با اشاره به روند چشمگیر رشد اقتصادی در ایران و نقش اساسی بازار تبریز در این رشد، خاطر نشان کرد: رشد اقتصادی مناسب ایران نشان دهنده این است که مدیریت و رهبری در ایران کاملا عالمانه و مدبرانه صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول