اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

مسئول ستاد امور مجروحان دفاع مقدس:

دفاع مقدس تنها جنگ بدون اپیدمی بیماریهای واگیر در تاریخ است

خبرگزاری فارس: مسئول ستاد امور مجروحان دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس ایران تنها جنگ بدون اپیدمی بیماریهای واگیر در بین تمام جنگ‌های دنیا بوده است.

دفاع مقدس تنها جنگ بدون اپیدمی بیماریهای واگیر در تاریخ است
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، ابراهیم خیراندیش در مراسم تقدیر از پیشکسوتان تیم‌های اضطراری دوران دفاع مقدس اظهار داشت: در زمان آغاز جنگ در حدود 22 هزار نفر شماره نظام‌ پزشکی داشتند که از این تعداد نیز گروهی فوت کرده بودند و گروهی دیگر پزشکان یهودی و بهایی بودند که از ایران خارج شده بودند.

خیراندیش افزود: در نهایت در حدود 10 هزار پزشک در ایران باقیمانده بود که از این تعداد نیز تعدادی از آنها پزشک زن بودند و مسلماً از حضور در جبهه‌ها معاف می‌شدند و در نهایت 3 هزار و 500 نفر پزشک در جبهه‌ها برای حضور فعال داشتیم.

وی ادامه داد: امدادگران بیشترین شهدای حوزه پزشکی در دفاع مقدس بودند و جنگ ما نیز در دنیا تنها جنگی به حساب می‌آید که بدون اپیدمی صورت پذیرفت زیرا رفتارهای رزمندگان ما اسلامی بود.

خیراندیش با اشاره به حضور رزمندگان در منطقه هور‌العظیم که در زمانی اسکندر مقدونی نیز در این منطقه حضور داشت و به دلیل مالاریا جان خود را از دست داد اشاره کرد و افزود: ما در منطقه با رعایت اصول اسلامی رزمندگان از کمترین اپیدمی بیماری برخوردار بودیم.

مسئول ستاد امور مجروحان دفاع مقدس تصریح کرد: این در حالی است که آمریکا پس از جنگ جهانی دوم 4 هزار سرباز بیمار داشت و در جنگ ویتنام نیز به دلیل اپیدمی اعتیاد با مشکل 40 هزار سرباز بیمار مواجه شد که هنوز نیز در این گرفتاری دست‌در گریبان هستند.

وی گفت: در زمان جنگ در یکی از مواقع ما در حدود 2 هزار تن کلر داشتیم که برای شهرها جهت تسویه آب باید استفاده می‌شد و در آن زمان بنده با دکتر مرندی که در جهت خنثی کردن مواد شیمایی باید از این کلرها استفاده می‌کردیم مشورت کردم و وی گفت که شاید بتوانیم آب را به صورت دیگری استفاده کنیم ولی مهم در حال حاضر جبهه‌ها هستند و باید این کلرها در آنجا مورد استفاده قرار گیرد.

خیراندیش ادامه داد: پیراپزشکان و مسئولان آزمایشگاهی نیز در دوران مقدس نقش بسیار مهمی را ایفا کردند به طوری که پس از بازگشت اسرا از ایران فقط 48 ساعت فرصت داشتیم تا این اسرا بتوانند به آغوش خانواده‌های خود برگردند که این امر نیز با موفقیت  صورت پذیرفت.
 
وی خاطر نشان کرد: در مجموع 95 درصد از پزشکان مرد ایرانی در جبهه‌ها حضور یافتند به طوری که به افراد کیف به دست در جبهه‌ها لقب گرفته بودند.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول