اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

شمخانی تأکید کرد:

دفاع مقدس از منظر اسناد عراق‌ مورد بازخوانی قرار گیرد

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح گفت: اگر جنگ به نقل از عراقی‌ها مطرح شود آنها آنچه را که در دفاع مقدس علیه ملت ایران رخ داده بیان کنند که تاریخ جنگ را ملموس‌تر میکند. محل توقف در جمع‌آوری اسناد زمانی است که تمام اسناد را درست تنظیم کنیم تا تصویر کامل‌تری برای ما فراهم شود.

دفاع مقدس از منظر اسناد عراق‌ مورد بازخوانی قرار گیرد
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، دریابان علی شمخانی در آئین اختتامیه دومین نمایشگاه اسناد دفاع مقدس با عنوان «اسناد افتخار» که امروز در مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: این همایش دومین کار ارزنده‌ای است که توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و کتابخانه ملی برگزار شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر انتقال مفاهیم دفاع مقدس به شکل آکادمیک در دانشگاه‌ها توسط سردار سوداگر صورت گرفته و کار خوبی است و کار دوم تنظیم اسناد موجود در جنگ است که با همکاری مجدانه آقای سلاحی می‌تواند بهتر از کار اول باشد.

شمخانی بیان کرد: اصولاً اندیشه نظامی موضوعی بوده که قبل از تاریخ باستان آغاز شده است و فیلم‌های تاریخی در قالب فیلم‌های سینمایی و مستند وجود دارد، مستندی که انسان دوران قبل از باستان را در مقابله با موانع طبیعی و انسانی را به تصویر می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ سندی از آن دوران در دست نیست و نخستین اسناد بشری مربوط به دوره آغاز تاریخ است.

شمخانی اضافه کرد: جمع‌آوری اسناد کار ارزنده‌ای است، اما همه جنگ در اسناد نیست و اسناد جمع‌آوری شده همه اسناد جنگ نیستند؛ لذا باید نظر دشمن را در این فرصت ایجاد شده نسبت به کشور خودمان جمع‌آوری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نوع نگاه عراقی‌ها نسبت به جنگ باید از خود آنها استخراج شود و در ادامه دولت‌هایی که در جنگ علیه ایران با عراق همکاری‌هایی داشتند اسناد آن جمع‌آوری و تنظیم شود.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح افزود: مهم‌تر از این دریافت و جمع‌آوری اسناد جنگ عراق علیه ایران قبل از آغاز، طرح‌ها، علت توقف و رکورد و پشتیبانی در طول جنگ به شمار می‌رود. در طول جنگ تحمیلی عراق رکوردار آغاز جنگ، به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی، وارد شدن جنگ در شهرها و جنگ علیه نفت‌کش‌ها است.

شمخانی با تأکید بر بیان کردن جنگ تحمیلی به نقل از عراقی‌ها گفت: اگر جنگ به نقل از عراقی‌ها مطرح شود آنها آنچه را که در دفاع مقدس علیه ملت ایران رخ داده بیان کنند، ملموس‌تر است. محل توقف در جمع‌آوری اسناد زمانی است که تمام اسناد را درست تنظیم کنیم تا تصویر کامل‌تری برای ما فراهم شود.

وی با اشاره به انعکاس بعضی اخبار رسانه‌های خارجی گفت: در دوران جنگ خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز می‌گفتند "جنگ امواج انسانی در ایران"؛ در حالی که جمعیت ایران در دوران دفاع مقدس 35 میلیون و عراق 12 میلیون بود. ما سه برابر عراق جمعیت داشتیم اما توان رزمی لشگر عراق 3 برابر ما بود. در واقع او 6 برابر ما نیروی انسانی به کار گرفته بود.

شمخانی خاطرنشان کرد: تعداد شهدای ایران که در دوران دفاع مقدس و رویارویی با دشمن به شهادت رسیدند با شهدایی که در شهرها و بمباران‌ها شهید شدند، متفاوت است؛ ما در دوران دفاع مقدس 100 هزار رزمنده شهید داشتیم. این در حالی است که رسانه‌های بیگانه به دروغ می‌گفتند در 8 سال جنگ ایران، امواج انسانی را به کار گرفته است.

به گزارش توانا، در پایان این مراسم امیرحسن فیضی رئیس حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، علی‌اصغر انصاری، علی‌‌اکبر دری،‌ منصور کمالی، غلامرضا عزیزی، بهناز زرین کلکی، امیر محمدزاده، علی غفاری، محمدعلی شفیعی و فرامرزی تجلیل شدند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول