اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت وبا در استان زنجان؛

با کاهش دما، تب وبا در زنجان فرو‌کش کرد

خبرگزاری فارس: با کاهش دما و آمدن فصل پاییز تب وبا که مدتی در استان‌های شمالی و زنجان بالا رفته بود، فرو‌کش کرده است.

با کاهش دما، تب وبا در زنجان فرو‌کش کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بیماری وبا یکی از بیماری‌های بومی کشور محسوب می‌شود که هر چند سال یک‌بار در برخی نقاط کشور شیوع پیدا می‌کند، اما امسال کاهش دما و رسیدن پاییز این بیماری را در نطفه خفه کرد.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: در شهرستان زنجان هیچ موردی از وبا دیده نشده است.
محمدرضا صائینی با بیان اینکه این بیماری در زنجان کنترل شده، ادامه داد: پایش بیماری به طور مستمر انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در سطح استان زنجان وبا بوده اما بهبود پیدا کرده، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ بیماری وبا در استان وجود ندارد.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان با بیان اینکه اقدامات وسیعی برای مقابله با این بیماری انجام شده بود، تصریح کرد: این اقدامات شامل اقدامات پیشگیرانه می‌شد.
وی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه به سوی فصل سرما می‌رویم بیماری فرو‌کش می‌کند.
صائینی با اشاره به اینکه این اقدامات از کنترل آب آشامیدنی تا مراقبت از بیماران و بیماریابی و گرفتن نمونه را شامل می‌شود، ابراز داشت: همچنین ذخیره داروهای مورد نیاز برای مواقع حاد انجام شده و آموزش‌های لازم به مردم در اطلاعیه‌ها و رسانه‌ها انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه آموزش گروه پزشکی انجام شده است که در برخورد با موارد وبا چه اقداماتی باید انجام دهند، گفت: آگاه سازی مسئولان در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران و در مرکز استان نیز به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استاندار انجام شده و همه موارد پیش بینی شده بود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان با اشاره به اینکه در این بیماری باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم دهند تا کنترل صورت گیرد، گفت: از اوایل خرداد ماه وظایف دستگاه‌ها ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه در سطح استان 10 اکیپ بزرگ برای مواقع اضطراری آماده شده بود اما تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است، یادآور شد: در بیمارستان‌ها آمادگی کامل وجود داشت و تخت‌های ویژه‌ای برای حالت فوق‌العاده پیش‌بینی شده بود که وضعیت حاد پیش نیامد.
صائینی با اشاره به اینکه مردم باید توجه کنند که هر مورد اسهال نشانگر ابتلا به وبا نیست، گفت: بیماری وبا بومی کشور است و همیشه در کشور وجود داشته و مواردی دیده می‌شود که معمولا از طریق مهاجران کشورهای همسایه به کشور ما وارد می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر مردم سبزی‌ها و میوه‌‌ها را درست ضدعفونی نکنند احتمال آلودگی بالا می‌رود، ادامه داد: در گردشگاه‌ها از آب معدنی و بسته‌بندی شده استفاده کرده و یا آب جوشانده مصرف شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان افزود: مردم باید از یخ‌های خانگی استفاده کرده و بهداشت فردی رعایت شود و غذا را گرم مصرف کنند.
 
*وبا یکی از بیماری‌های واگیر عفونی است
عامل بیماری‌زایی وبا یک باکتری به نام "ویبریو کلرا" است و این بیماری در اثر سم تولید شده از این باکتری که در روده کوچک تکثیر می‌یابد، ظاهر می‌شود.
عامل بیماری مدت زیادی در آب زنده می‌ماند و در مناطقی که سطح آب‌های زیر زمینی آن بالا است، بیشتر شایع است و بیشتر عامل بیماری‌زا از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال است.
علائم بالینی بیماری وبا دارای دو مرحله است، مرحله تخلیه‌ای و مرحله روی هم خوابیدگی عروق است.
در مرحله تخلیه‌ای بیمار ناگهان دچار اسهال آبکی، پر‌فشار و بدون درد می‌شود و اندکی بعد استفراغ روی می‌دهد. در موارد شدید ممکن است بیمار تا 40 بار در روز مدفوع داشته باشد. مدفوع در این بیمار، فاقد صفرا و خون و خاکستری رنگ (نمای آب برنجی) و دارای بوی غیر زننده است.
در مرحله روی هم خوابیدگی عروق به علت کم شدن آب بدن، بیمار وارد این مرحله می‌شود.
با از دست دادن سه تا پنج درصد وزن طبیعی بدن، تشنگی و با کاهش پنج تا هشت درصد وزن بدن، ضعف و سرگیجه دیده می‌شود.
کاهش بیش از 10 درصد وزن بدن، منجر به ترشح کم ادرار و گاهی قطع کامل ادرار، نبض ضعیف، چشم‌های گود رفته، پوست چروکیده، شکم فرورفته، گرفتگی عضلانی به علت اختلالات در میزان الکترولیت‌های بدن و در شیر خواران فرورفتگی ملاج و در نهایت خواب آلودگی و مرگ می‌شود.
این بیماری از راه‌های مختلف قابل انتقال است، تماس مستقیم از طریق دست‌های آلوده، تماس با مواد مدفوعی و استفراغ بیماران، ملحفه و لوازم آلوده، تماس غیر مستقیم از طریق آب آلوده به مدفوع انسان، منابع آب حفاظت نشده، غذای آلوده، سبزی ها و میوه‌های آلوده و یا شسته شده با آب آلوده، شیر آلوده و بستنی تهیه شده از منابع غیر مطمئن، مخزن و منبع بیماری هستند.
بیماری وبا بستگی به مقدار باکتری وارد شده به بدن فرد ممکن است دوره‌های مختلف دارد دوره کمون این بیماری ممکن است خیلی کوتاه بوده و متوسط دوره کمون دو تا سه روز و از چند ساعت تا چند روز گزارش شده است.
دوره واگیری تا زمانی که بیمار در مدفوع خود ویبریو کلرا دفع کند می‌تواند برای محیط آلوده کننده باشد.
 
*اقدامات پیشگیرانه
هر چند تب بیماری وبا پایین آمده اما برای عدم ابتلا به این بیماری می‌توان اقدامات پیشگیری را انجام داد.
چون بیماری بیشتر از طریق آب آلوده شیوع می‌یابد، سعی کنیم برای نوشیدن آب، شستشوی ظروف، خوردن سبزیجات از آب لوله کشی کلر دار استفاده کرده و در غیر این صورت آب را بجوشانیم و پس از سرد شدن مصرف کنیم.
سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین گندزدایی و پس از شستن با آب سالم مصرف کنیم.
از خوردن ماهی خام یا کم پخته که از آب آلوده گرفته شده، اجتناب کرد و به دیگران توصیه کنیم از شنا کردن در استخرهای عمومی و از خوردن آبمیوه و ساندویچ یا هر غذایی که احتمال داده می‌شود آلوده باشد، خودداری کنند.
انتهای پیام/ ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول