اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

در همایش «شمیم ایثار و بیداری» مطرح شد؛

«دفاع مقدس» در قرن بیستم از همه لحاظ متمایز است

خبرگزاری فارس: فرمانده بسیج ادارات دفاع مقدس در همایش «شمیم ایثار و بیداری» در مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: در قرن بیستم «دفاع مقدس» از همه لحاظ متمایز است.

«دفاع مقدس» در قرن بیستم از همه لحاظ متمایز است
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، صبح امروز همایش «شمیم ایثار و بیداری» به همت بسیج مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در حالی در موزه شهدا برگزار شد که با تاخیر 40 دقیقه‌ای آغاز شد.
در این مراسم که به مناسبت هفته دفاع مقدس همراه با تجلیل از جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی و مراسم متنوع گوناگونی بود، سرهنگ داود عباس‌زاده در سخنانی با بیان اینکه در این مراسمات بیشتر خاطرات گفته می‌شود، گفت: واهمه‌ای که دارم این است که این امور در خاطرات باقی بماند در حالی که هشت سال دفاع مقدس مملو از ایثار و درس و تمرین زندگی جمعی و زندگی در دوران سخت بود که در این جنگ معارف مکتومی هست که باقی مانده است که باید آنها را در جامعه جاری و ساری کرد.
وی با اشاره به توطئه‌های گوناگون از بدو انقلاب اسلامی افزود: هر کدام از این توطئه‌ها می‌توانست یک کشور را از پای درآورد که اوج آنها جنگ نرم و جنگ تحمیلی بود.
فرمانده مرکز مقاومت بسیج سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: در این توطئه‌ها آنچه که ما را موفق کرد تجهیزات جنگی ما در برابر عراق نبود بلکه آن روحیه فرهنگی و جهادی و بسیجی بود.
وی افزود: امروز نیز در عرصه نبرد نرم اگر همان روحیه جهادی و بسیجی و آن انگیزه را نداشته باشیم موفق نمی‌شویم و به رایزنان فرهنگی گفته‌ام که اگر حامل آن روحیه و فرهنگ نباشند دلارها و یوروهای ما در برابر دلارها و یوروهای فرانسه و آمریکا ناچیز است.
عباس‌زاده با یادآوری سخن مقام معظم رهبری که فرمودند، جنگ تحمیلی گنج تمام‌نشدنی است، گفت: ما چقدر مفاخر داریم که از آنها دور مانده‌ایم و معرفی نکرده‌ایم.
وی با بیان اینکه رفتار ما با جنگ همچون رفتار با قرآن و تزیین آن است، افزود: ما مامور زنده نگه داشتن خاطرات و ساری کردن فرهنگ جهاد و شهادت در میان خود و مردم هستیم و امیدوارم در این امر ثابت قدم باشیم و امیدوارم چون آنانی نباشیم که داغ گلوله را پذیرفتند اما چون به میز و کولر و ... رسیدند قافیه را باختند.
بنابر این گزارش در ادامه این مراسم سردار محمد سراج فرمانده بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات کشور نیز در سخنانی با بیان اینکه در عمر 5 هزار ساله بشر 14 هزار جنگ رخ داده است، گفت: از سال 1945 و پایان جنگ جهانی دوم تا سال 1990 دنیا تنها 3 هفته را بدون جنگ سپری کرد.
وی با اشاره به آیه 31 سوره بقره درباره خلقت انسان و مخالفت ملائکه به علت فسادانگیزی بشر، افزود: ملائکه می‌دانستند که بشر از ماده است و ماده اقتضای فساد و جنگ و خونریزی دارد و جنگ با تاریخ بشر عجین شده است و سوال این است که با این تاریخ تاسف‌بار چه باید کرد.
سراج با اشاره به 83 سریه و 27 غزوه پیامبر اکرم(ص) در 10 سال آخر حیات آن بزرگوار، تاکید کرد: خداوند به رسولش امر فرموده از همه لحاظ آماده باشد و همانطور که راه برون رفت از آفت میکروب‌ها و ویروس‌ها واکسن زدن است راه برون رفت از جنگ نیز آمادگی است.
وی افزود: ایران از 500 سال پیش تاکنون 28 جنگ را تجربه کرده است که نخستین جنگ چالدران و آخرین آن جنگ تحمیلی بود و طولانی‌ترین آنها جنگ با عثمانی در آماسیه بود.
سراج ادامه داد: از آماسیه تا قرارداد 1975 و در تمام 27 جنگ قبل از دفاع مقدس ایران مناطقی از خاک سرزمینی خود را از دست داده است اما دفاع مقدس از همه این 28 جنگ متمایز بود.
فرمانده بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات کشور با اشاره به تمایزات جنگ تحمیلی گفت: دفاع مقدس در قرن 20 نیز متمایز است از لحاظ سیاسی در قرن 20 هر جنگی می‌شد غرب پشت سر یکی و شرق پشت سر دیگری بود که در جنگ ما اینگونه نبود و حتی جنگ ما از جنگ‌های جهانی اول و دوم که 4 و 6 سال طول کشید، طولانی‌تر بود لذا برای همین تمایزات است که نام آن دفاع مقدس شده است.
وی با بیان اینکه مردم ایران قبل از جنگ به مردمی اهل مسامحه و ضعیف شناخته شده بودند، افزود: مردم ایران را به گلستان و ترکمانچای می‌شناختند و بر اساس چنین قضاوتی جنگ را آغاز کردند و صدام هم به دنبال تحقق فرصت تاریخی خود و هم به دنبال تحقق اهداف غرب بود که البته امروز چنین نیست.
سراج ادامه داد: غرب و شرق از صدام حمایت کردند و امام ایستادگی در برابر آنان را برگزید به گونه‌ای که وقتی فهمیدند عراق پیروز نمی‌شود ایستادند تا ایران نیز پیروز نشود.
وی با بیان اینکه دشمن امروز اسلام از دشمنان همه دوران‌ها بیشتر و قوی‌تر است، تاکید کرد: در جنگ هنگامی که خدا دید امام و مردم با صداقت قطعنامه را قبول کردند 2 سال بعد و پس از حماقت صدام در کویت پیروزی سیاسی را نصیب آنان کرد.
بنا بر این گزارش، همایش «شمیم ایثار و بیداری» که قرار بود با حضور آیت‌الله تسخیری برگزار شود، تنها با حضور چند دقیقه‌ای وی برگزار شد.  همچنین در این همایش چهره‌هایی چون آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی و حمید بهبهانی وزیر سابق راه و ترابری حضور پیدا کردند.
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول