اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

فارس گزارش می‌دهد:

خانه‌های "اوقافی" بافت‌های فرسوده محروم از دریافت وام مسکن مهر

خبرگزاری فارس: مشکلات حل نشده میان اوقاف و سازمان مسکن و شهرسازی باعث شده تا واحدهای مسکونی اوقافی که در بافت فرسوده قرار دارند نتوانند از وام مسکن مهر استفاده کنند.

خانه‌های "اوقافی" بافت‌های فرسوده محروم از دریافت وام مسکن مهر
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حرکت تسهیلات مسکن مهر به سمت نوسازی و احداث خانه‌های فرسوده موجود در شهر تهران و سایر شهرها موجب شده تا بسیاری از مسکن‌های کاملا فرسوده به خانه‌هایی نوساز تبدیل شوند،اما در این بین در برخی از محلات تهران که زمین‌های آن متعلق به اوقاف است از این امر مستثنی بوده و برای نوسازی مسکن‌های خود نمی‌توانند هیچ اقدامی انجام دهند.
از این رو افرادی که در محدوده زمین‌های اوقافی زندگی می‌کنند با توجه به اینکه خانه‌های آنها بشدت فرسوده است و در برخی موارد مشاهدات عینی خبرنگار فارس نشان می‌دهد در حال ریزش هستند و بافتی به شدت فرسوده و ناکارآمد دارند.

*ساخت و ساز غیرقانونی در محدوده بافت فرسوده خانه های اوقافی  

یکی از افرادی که در محدوده بافت فرسوده خانه های اوقافی(منطقه 19 محله نعمت آباد) زندگی می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به تشریح چگونگی ساخت و ساز در این محدوده می‌پردازد و می‌گوید: اکثر خانه‌های این محدوده فرسوده بوده و سازمان اوقاف و مسکن و شهرسازی استان تهران نسبت به نوسازی این مناطق هیچ تدبیری نیاندیشیده‌اند تا جایی که اکثر ساخت و سازها به صورت غیرقانونی و خارج از چارچوب قوانین مهندسی ساخته می‌شود که تبعات آن گریبانگیر این افراد خواهد شد.
وی همچنین می‌گوید: عدم اختصاص تسهیلات مسکن مهر به این خانه‌ها موجب شده تا افراد به ساخت و سازهای غیرقانونی روی بیاورند.
به گفته وی، دفتر نوسازی این محدوده از زمین‌های اوقافی درصدد حل مشکل برآمده است که آنها نیز تاکنون نتوانسته‌اند اقدامی در این راستا انجام دهند.

*افراد در محدوده اوقاف محروم از وام مسکن مهر  

وی ادامه داد: چند ماه قبل از ادغام وزارت راه با وزارت مسکن در ملاقاتی که با معاون سابق وزیر مسکن و شهرسازی داشتم او مرا به استفاده از تسهیلات مسکن مهر در قالب خود مالک تشویق نمود که از این رو اقدام به دریافت مجوزهای لازم از شهرداری منطقه نمودم و پس از مراحل قانونی متوجه شدم سازمان اوقاف مشکلاتی با سازمان مسکن و شهرسازی استان پیدا کرده و هیچ کدام از افرادی که در محدوده زمین‌های اوقافی زندگی می‌کنند نمی‌توانند از تسهیلات مسکن مهر خود مالک استفاده کنند.
وی ادامه داد: از این رو هیچ کدام از مسئولان سازمان مسکن و اوقاف جوابگوی شهروندان مناطق متعلق به اوقاف در راستای عدم ارائه تسهیلات مسکن مهر نیستند و همین امر موجب بسیاری از مشکلات برای اهالی این مناطق کاملا فرسوده و در برخی موارد در حال ریزش ایجاد شود.
تحقیقات خبرنگار فارس حاکی از آن است که با تعامل سازمان مسکن و شهرسازی و سازمان اوقاف این مشکلات می‌تواند حل شود به طوری که خانه‌هایی که در این محدوده هستند نیز از تسهیلات مسکن مهر استفاده کرده و مسکن‌هایشان در قالب طرح خود مالک وزارت راه و شهرسازی نوسازی شود.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول