اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

حمل و نقل دریایی روز به روز ارزش بیشتری پیدا می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پیامی به مناسبت هفته دریانوردی با اشاره به حمل و نقل دریایی در اقتصاد کشورها، گفت: نه تنها این بخش نقش خود را از دست نمی‌دهد بلکه ارزش و جایگاه آن روز به روز در دنیا ارتقا می‌یابد.

حمل و نقل دریایی روز به روز ارزش بیشتری پیدا می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی‌اکبر صفایی در این پیام آورده است: حمل و نقل بیش از 90 درصد از کالاها در جهان از طریق دریا صورت می‌پذیرد و این یعنی اقتصاد جهانی متاثر از دریا است و به عبارت دیگر maritime depencency facdor دنیا نسبت به دریا زیاد است و این تاثیر و اهمیت روز به روز افزایش می‌یابد.
در ادامه این پیام آمده است: رشد فعالیت‌ها و حمل و نقل 8.6 درصدی دریایی در سال 2010 و پیش‌بینی رشد 7.7 و 8 درصد در سال‌های 2011، 2012 و 2013 توسط Golden insight نشان دهنده این است که این مهم علی‌رغم شرایط بحران اقتصادی حاکم در اروپا و امریکاست.
این پیام می‌افزاید: حال هم که عرصه اقتصادی دنیا در حال تحول است این بخش نه تنها نقش خود را از دست نداد، بلکه ارزش و جایگاه آن روز به روز در دنیا ارتقا می‌یابد و بسیاری از جوانان علاقه‌مند به این حرفه مهم و سخت، پای به این عرصه می‌گذارند.
در این میان، بخش مهمی از زحمات این بخش بر دوش دریانوردان زحمتکش قرار دارد که مدت‌ها به دور از خانواده در فکر انتقال کالاها و لوازم مورد نیاز مردم در سراسر جهان هستند و در این راه با سختی‌های فراوانی دست به گریبانند.
این پیام حاکی است: دریانوردی از دیرباز بخش مهمی از تجارت را تشکیل می‌داد و دریانوردانی که به عشق خدمت به مردم در راه تامین نیازهای آنها، روزها و ماه‌ها عمر خود را در دریاها می‌گذراندند، به پاس قدردانی از این تلاش‌ها، هفتم مهرماه از سوی سازمان جهانی دریانوردی به عنوان روز جهانی دریانوردی نامگذاری شده است تا فرصتی باشد برای تقدیر از زحمات ارزشمند این بخش و در کشورمان نیز از سال گذشته هفته‌ای به این نام نامگذاری شده است تا این امکان فراهم و ابعاد مختلف نقش و جایگاه دریانوردان بیش از پیش معرفی شود.
این پیام می‌افزاید: کشور عزیزمان ایران نیز از گذشته‌های دور با توجه به وجود سواحل بسیار در شمال و جنوب، در این بخش حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت و گواه آن فعالیت بیش از 200 هزار دریانورد در سراسر کشور است.
خوشبختانه به مدد تلاش‌های صورت گرفته طی سالیان اخیر، ایران جایگاه مهمی در فعالیت‌های مختلف دریایی در منطقه و حتی در دنیا به دست آورده است.
در ادامه این پیام آمده است: همچنین قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب و همچنین در آبراه مهم تنگه هرمز، علاوه بر اینکه موقعیت ایران را در بخش تجاری مهم ساخته باعث شده به مدد این جایگاه بنادر مختلفی در شمال و جنوب احداث و دریا به عنوان محور اصلی توسعه مدنظر قرار گیرد.
از سوی دیگر وابستگی معیشت بخش اعظمی از جمعیت کشور خصوصا در مناطق ساحلی به دریا منجر به اجرای پروژه‌های بسیاری از سوی دولت در این مناطق شده که ثمره این موضوع ایجاد اشتغال و رفع بخش مهمی از مشکلات اقتصادی این مناطق بوده است.
اگر بخواهیم در کنار نقش کشورمان در فعالیت‌های دریایی منطقه و دنیا، نگاهی به موقعیت استان هرمزگان در این بخش داشته باشیم درمی‌یابیم، بهره‌گیری از بیش از دو هزار و 237 کیلومتر ساحل در استان هرمزگان که بیش از نیمی از سواحل جنوب کشور را شامل می‌شود و وجود 72 بندر، این استان را به استانی متمایز و پیشرو در این بخش تبدیل کرده است، به طوری‌که جشنواره خدمت‌رسانی دولت در  بخش دریایی و بندری در سراسر استان در دست انجام است.
در حوزه پروژه‌های عمرانی و زیربنایی از احداث موج شکن‌های مردمی گرفته که در سراسر استان با هدف تسهیل فعالیت‌های دریانوردی، عملیات مطالعه و احداث آنها در دست اقدام است تا احداث و یا توسعه بنادر کوچک تجاری، صیادی و مسافری که هرمزگان را به استانی کاملا دریایی بدل کرده و به رونق دریانوردی در استان منجر شده است.
در ادامه این پیام آمده است: در خصوص جایگاه خاص استان همان بس که حدود 60 درصد عملیات انجام شده در بنادر کشور از طریق بنادر این استان انجام می‌شود که بیش از نیمی از عملیات صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ بنادر کشور را شامل می شود.
وجود بنادر بزرگی همچون شهید رجایی، شهید باهنر  و بندرلنگه در هرمزگان جلوه خاصی به این استان بخشیده و این استان را به دروازه اقتصاد کشور مبدل کرده است.
امروز بندر شهید رجایی به مدد تلاش‌های صورت گرفته به یکی از افتخارات ملی تبدیل شده که روزانه پذیرای دریانوردان بسیاری از اقصی نقاط دنیا است.
این پیام می‌افزاید: تلاش‌هایی که در طول سالیان اخیر منجر به رشد چشمگیر عملیات این بندر به ویژه در بخش کانتینری شده و رتبه این بندر را در بین بنادر بزرگ کانیتنری دنیا طی سال گذشته میلادی 5 رتبه افزایش داده و به رتبه 47 رسانده که نماد دیگری از تقویت روحیه خودباوری در بزرگترین بندر بازرگانی و تجاری کشور است.
این بندر که به درستی به آن دروازه طلایی اقتصاد کشور اطلاق می‌شود طی این مدت توانسته همگام با توسعه سایر بنادر و با بهره‌گیری از تلاش‌های ارزنده دریانوردان و فعالان دریایی و بندری و  با بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری، مسیر شتابان توسعه را در بخش‌های مختلف بپیماید به طوری‌که این بندر در حال حاضر در مرحله گذر به سمت بنادر نسل سوم و بنادر هاب منطقه است.
در ادامه این پیام آورده شده است: جذب بیش از دو هزار و 570 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش‌های تولیدی، ارزش افزوده و لجستیک ما را به این مهم نزدیک ساخته و این رویه امسال نیز با جدیت و ارقام بیشتری دنبال می‌شود.
قطعا این موفقیت‌ها نتیجه تلاش همه جانبه بخش‌های مختلف دریایی و بندری است که در یک چرخه همکاری، همت ایرانی را به باور تبدیل کردند.
در کنار توجه به توسعه بنادر بزرگ تجاری و همچنین ساخت بنادر کوچکی همچون سیریک و جاسک و موج شکن‌ها در دست اجرا، بخش تفریحی و مسافری نیز جهش قابل قبولی در استان یافته است.
تردد سالانه بیش از شش میلیون مسافر میان بنادر مسافری استان، نشان از جایگاه دریا در بین خانواده‌های ایرانی خصوصا مردم دریا دل استان هرمزگان دارد که بر همین اساس، سازمان بنادر با آگاهی از این وضعیت عملیات توسعه حمل و نفل مسافری را در دو بخش توسعه بنادر مسافری و بهره‌گیری از شناورهای استاندارد و ایمن آغاز کرده که خرسندیم موجبات رضایت مردم را فراهم نمودیم.
همچنین در این پیام آورده شده است: در عین حال باید گفت عرصه دریایی استان، عرصه‌ای است بزرگ که در صورت توجه بیشتر، قابلیت این را دارد که بتوانیم با بهره‌گیری از آنها به رشد جایگاه این بخش در اقتصاد کمک نماییم.
صفایی در پایان این پیام آورده است: بر خود لازم می‌دانم در آستانه این روز مهم و به پاس قدردانی از تلاش‌های دریانوردان و دریاییان، به تمام دریانوردان و فعالان عرصه دریانوردی خدا قوت و خسته نباشید عرض کنم و این روز را که سازمان بنادر آن را به هفته دریانوردی تبدیل کرده است را به آنها تبریک بگویم و امیدوارم عرصه پر ارزش دریانوردی همچون گذشته و با تلاش تمامی دلسوزان این بخش و با بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری، راه پر رونق و رو به توسعه خود را همچنان ادامه دهد که این مهم قطعا موجب سرافرازی میهن اسلامیان خواهد شد.
انتهای پیام/ ر30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول