اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

میزگرد باشگاه توانا با موضوع «بررسی راهبردهای دفاع مقدس در جنگ نرم»/3

یامین‌پور: واقعیت و عمق جبهه فرهنگی حزب‌الله در اختیار رسانه‌‌ها قرار گیرد

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه و فعال جبهه فرهنگی انقلاب با انتقاد به اینکه حزب‌اللهی‌ها در سیستم رسانه‌ای کشور شهروند درجه 2 هستند، تأکید کرد: در دوران مقابله با جنگ نرم باید واقعیت و عمق جبهه حزب‌الله و توانایی‌های و سقف بلند آرمانی آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

یامین‌پور: واقعیت و عمق جبهه فرهنگی حزب‌الله در اختیار رسانه‌‌ها قرار گیرد
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، میزگرد «بررسی راهبردهای دفاع مقدس در جنگ نرم» عصر دوشنبه به همت باشگاه توانا و با حضور فعالان عرصه دفاع مقدس و جبهه فرهنگی انقلاب با حضور سردار حسین یکتا رزمنده و جانباز دفاع مقدس، سهیل کریمی مستند ساز و سخنگوی حزب‌الله سایبر، وحید یامین‌پور استاد دانشگاه و سعید محمدی کارشناس مسائل فرهنگی و دفاع مقدس برگزار شد.

* باید در جنگ بودن را باور کرد

وحید یامین‌پور در این میزگرد با اشاره به ویژگی‌های جنگ دیروز و امروز، اظهار داشت: در جنگ دیروز اعزام برای خط مقدم راحت‌تر بود؛ چراکه دشمنان برای گرفتن خاک و مقابله با نظام اقدام کرده بودند و خط‌ ها مشخص بود اما در جنگ امروز ابزارهای دشمن در خانه‌هاست. امروز باور در جنگ بودن یکی از محورهای مقابله با جنگ نرم است؛ وقتی یک فردی تیری را شلیک می‌کند و هواپیمایی مناطق را بمباران می‌کند، باور در جنگ بودن خیلی راحت احساس می‌شود اما اکنون فکر می‌کنم خیلی‌ها تلقی و صف‌بندی مقاتله را نمی‌دارند. رهبر معظم انقلاب با تعابیر تهاجم و قتل‌ عام، در جنگ بودن را بیان می‌کنند، منتهی برخی هیچ حسی نسبت به جنگ نرم ندارند و صف‌بندی خصومت‌‌آمیز منازعه را درک نمی‌کنند.

* برخی رسانه بدون هوشیاری، دوشکا را به سمت خودمان گرفته‌اند

وی ادامه داد: مورد دیگری که باید در جنگ نرم مورد توجه قرار گیرد، هوشیاری است؛ اکنون هوشیاری لازم در جنگ نرم وجود ندارد؛ در جنگ سخت هوشیاری در صف اول و مقدم بودن چگونه ایجاد می‌شد؟ آن جوانی که پشت خاکریز قرار بود با دوشکا نقطه‌ای را هدف قرار دهد، آیا ممکن بود که یک دفعه حواسش پرت شود و پشت سر خود را نشانه بگیرد؟ آیا چنین گیجی و سستی در جبهه رخ می‌داد؟‌ البته که این‌طور نبود، هوشیاری وجود داشت.

این افسر جنگ نرم بیان کرد: به عقیده بنده در کنار اینکه باید باور در جنگ بودن را احساس کنیم، باید هوشیاری داشته باشیم؛ فکر می‌کنم کسانی که جنگ نرم، ورد زبان‌شان است، این هوشیاری را ندارند. امروز دوشکا در اختیار برخی از رسانه‌هایی که رسانه دولتی و انحصاری به حساب می‌آیند، وجود دارد تا سبک زندگی آمریکایی را نشانه بگیرد اما متأسفانه می‌بینیم که دوشکا را به سمت خودمان گرفته‌ است و سریال «ساختمان پزشکان» را می‌سازد و بعد بیانیه می‌دهد که ببخشید حواس‌مان پرت شد و سعی می‌کنیم بعد از این جبران کنیم.

وی با اشاره به نحوه بالابردن هوشیاری، گفت: فکر می‌کنم با بالا بردن سطح مطالبات انقلابی می‌توان به نتیجه رسید؛ در واقع بچه‌های انقلابی و حزب‌اللهی نباید از تأکید و مطالبه آرمان‌ها کوتاه بیایند؛ مطالبه مهم است و باید هر چند وقت یک بار با هوشیاری فریاد بزنند تا سستی و گیجی از بین برود.

* سقف انسان آرمانی همانند دفاع مقدس نهادینه شود

یامین‌پور بیان کرد: در فرهنگ دفاع مقدس اتفاق خوبی که نهادینه شد، این بود که سقف انسان آرمانی خیلی بلند گرفته شده بود؛ همیشه سؤال من این بود که چرا جوانان نه چندان مبارز و تحصیل کرده، بعد از انقلاب می‌توانند هشت سال دوران طلایی را مدیریت کنند؛ این موضوع با دعوت به دین صورت نمی‌گیرد؛ دین به خودی خود آنقدر جذابیت ندارد که آدم‌های لاابالی را به جنگ بکشاند. یعنی از دین یک چیز ویژه‌ای را باید در انقلاب به عنوان الگو بیان شد که همان بلابردن سقف آرمانی است؛ در واقع مدل زندگی جوان انقلابی دفاع مقدس با مدل دینداری عادی خیلی متفاوت است.

وی ادامه داد: بلند کردن سقف آرمانی به قدری جذابیت دارد که بعضی از عرفا برای به راه آوردن افراد نمی‌گفتند «بلند شو و نماز صبح بخوان» یک دفعه می‌گفتند «نماز شب بخوان!» که این مطالبه عظیم و آرمان بزرگ بود؛ سقف مطالبه آرمان بزرگ فضا را برای الگوسازی بیشتر مهیا می‌کند؛ الگو نباید یک آدم معمولی باشد باید خیلی آرمانی باشد تا با جذابیت، حرکت و اعزام را ایجاد کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی گفت: بعد از جنگ سقف الگوهای آرمانی را خیلی پایین آوردیم؛ در 20 سال اخیر، یک سریال ساخته نشده که قهرمان قصه یک جوان حزب‌اللهی باشد که به فکر معیشت‌اش نباشد؛ در سریال‌های ژانر دفاع مقدس که خاص نگاه آرمانی به انقلاب است، فرد را به دنبال گنج می‌فرستند تا به خط مقدم برسد؛ یا فرد دیگر عاشق دختر همسایه است که به اسارت درمی‌آید و دیگری افسر نیروی انتظامی است که با رفتن به دنبال قاچاقچی و دزد به خط مقدم می‌رسد.

وی اظهار داشت: متأسفانه سقف اصیل‌ترین ژانر آرمانی هنری فرهنگی هم تنزل پیدا کرده است؛ چرا برخی می‌گویند که خیال نکنید رزمنده‌ها خیلی ویژه بودند؟ آنها در حالی که خیلی ویژه بودند، دور از دسترس هم نبودند اما باید سقف را آن قدر بلند کرد که فرد یک چیز خارق‌العاده‌ای را نسبت به خود احساس کند تا محرکی برای حرکتش باشد.

* قهرمانان جنگ امروز کجا هستند؟

یامین‌پور بیان کرد: در منظومه رسانه‌ای فرهنگ دفاع مقدس اتفاق خوبی افتاده بود؛ اینکه قهرمان‌ها معلوم بود که قهرمان هستند، یعنی آن شهید از کربلا برگشته بود، مردم پیکرش را روی شانه‌ها گرفته و تشییع می‌کردند، تصویر او روی دیوارهای کوچه و خیابان‌ها نصب می‌شد و قهرمان بودن آن فرد مسجل بود.

وی ادامه داد: امروز چرا به قهرمانان‌مان ارج نمی‌گذاریم؛ اصلاً قهرمانان ما کجا هستند؟ گویی آنها نفله‌های جنگ هستند؛ آنها دیده نمی‌شوند و ممکن است خود اینها مانند دن‌کیشت در گوشه‌ای منزوی شوند. در جنگ امروز و در نبرد نرم فرهنگی از اینکه قهرمان این جنگ یا دوست قهرمان جنگ باشیم، احساس شرمندگی می‌کنیم.

این کارشناس مسائل فرهنگی یکی از آسیب‌های اصلی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را جدی نگرفتن، عدم الگوبرداری و عدم تقدیر از قهرمانانش دانست و یادآور شد: بیش از دو سال از جریان فتنه گذشته است؛ قهرمان‌های ما کجا هستند؟ درست است که به خواص ساکت ایراد می‌گرفتیم؛ اما خواص اهل حق کجا هستند؟ چرا اینها الگو و نمونه‌سازی نشده‌اند؟!

وی خاطرنشان کرد: از جنگ فرار کرده‌ها پس از بازگشت جزو آدم‌های محترم در سیستم‌های رسانه‌ای شدند؛ در دوران دفاع مقدس کسانی که از جنگ فرار می‌کردند چه اتفاقی برایشان می‌افتاد؟ در حالی که نه تنها از جنگ نرم فرار کرده‌ها محترم شدند بلکه جانبازان جنگ نرم نیز کنار گذاشته شدند و کسی هم از آنها حمایت نکرد.

* نباید از موضع مطالبات انقلابی کوتاه آمد

یامین‌پور با اشاره به اینکه نباید از مواضع مطالبات انقلابی کوتاه آمد، افزود: اردیبهشت 89 به وحید جلیلی گفتم «به زودی برنامه دیروز امروز فردا تعطیل خواهد شد و این تقصیر شما هم هست» وی گفت «چرا تقصیر من؟» گفتم «چون اصلاً برای شما مهم نیست که ما روی آنتن باشیم یا نباشیم؛ دوستان حزب‌اللهی شما در این برنامه حرف می‌زنند؛ چرا این مطالبه را در مجله‌ات اینقدر درشت نمی‌کنی و نمی‌گویی که کسی به این فکر نیفتد که این برنامه را تعطیل کند و بترسد از اینکه به آن دست بزند».

وی اضافه کرد: نمونه مقابل این قضیه، مجری برنامه ورزشی پرمخاطب در تلویزیون است؛ در این نیم‌فصل فوتبال که اجرا نشدن برنامه ورزشی، طبیعی است، روزنامه‌های اصلاح‌طلب هر روز عکس آن را صفحه اول روزنامه‌ها می‌زنند که اصلاً به فکر سازمان صدا و سیما نیفتد تغییری در این برنامه ایجاد کند؛ یادم هست که سایت «آینده» یک خبری منتشر کرده بود که "اگر تغییری در محتوا، مجری یا هر چیز دیگر برنامه 90 ایجاد شود، ما هفته‌های متمادی التهاب را در کشور تجربه خواهیم کرد". خیلی جالب است آنها دائما افراد را می‌ترسانند در حالی که بچه حزب‌اللهی‌ها همدیگر را بزرگ نمی‌کنند.

یامین‌پور خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، بچه حزب‌اللهی‌ها سازماندهی نشده‌اند؛ مقام معظم رهبری این همه به رزمندگان جنگ نرم درجه افسری و فرماندهی می‌دهد، اما هنوز معلوم نیست که حاج‌حسین یکتا و سایر افراد فعال در کجا فرماندهی می‌کنند؟

* وضعیت جبهه انقلاب فرهنگی خوب است

وی درخصوص وضعیت جبهه فرهنگ انقلاب اسلامی، گفت: بنده وضعیت جبهه فرهنگ انقلاب اسلامی را وضعیت بدی نمی‌بینم؛ وضعیت مطلوب و آرمانی نیست، اما خوب است و نسبت به حجم آتشی که روی این جبهه ریخته می‌شود، وضعیت را خوب می‌بینم لذا رویش‌هایی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده که با هیچ غائله‌ای سازگار نیست. در حالی که رسانه و سیستم آموزشی مستقل و پشتیبانی مالی و سیاسی در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نداریم اما رویش اتفاق می‌افتد.

یامین پور اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به یک کف نیاز داریم؛ و معتقدم بیشتر از آن کف که مدنظر بوده است، جبهه فرهنگی انقلاب طی کرده است؛ اما اینها نیاز به صدرنشینی، سازماندهی و قدردانی دارند و احتیاج دارند که دوشکاچی‌های گیج به طرف آنها شلیک نکنند که این موضوع روحیه جبهه را تضعیف می‌کند.

وی اظهار داشت: ممکن است برای اجرای عملیات گردان‌های زیادی داشته باشیم، اما گاهی اوقات اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد که این اتفاقات آمادگی این گردان‌ها را می‌گیرد؛ آمادگی این گردان‌ها با مسئله روحی، پشتیبانی رسانه‌‌ای و تبلیغی گرفته می‌شود.

این استاد دانشگاه در خصوص علت اذعان خود نسبت به وضع خوب جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، گفت: بعضی می‌گویند وضع خوب نیست یا حتی افتضاح است؛ به نظر من این حس ایجاد شده ناشی از حاشیه‌نشینی و عزلت رسانه‌ای است؛ دهه 60 جنگ بود؛ دو شبکه تلویزیونی مجبور بود که جنگ و قهرمان‌ها را نشان بدهند؛ وقتی که شهدا به شهرها باز می‌گشتند مردم در تشییع حضور پیدا می‌کردند؛ در جنگ، ایثارگران قهرمانان قصه بودند و نمی‌توانستند حذف باشند و به همین دلیل حزب‌اللهی‌ها اعتماد به نفس داشتند؛ در حالی که دهه 60 هم مثل الان بود و این طور نبود که تمام جامعه همگرا باشند.

* باید واقعیت و عمق جبهه حزب‌الله در اختیار رسانه‌‌ها قرار گیرد

وی خاطرنشان کرد: حضرت آقا فرمودند که رویش‌های ما بیشتر از ریزش‌هایمان است و ایشان اذعان داشتند که جوانان دهه 80 بهتر از جوانان دهه 60 هستند؛ اما چرا ما باید احساس کنیم که وضع خراب شده است؟ به این دلیل که در رسانه به حاشیه رفتیم و رسانه، حزب‌اللهی‌ها را کمتر از بقیه نشان می‌دهد؛ برای اینکه سیستم رسانه‌ای ما، ما را شهروند درجه 2 تلقی می‌کند؛ سهم جریان ضدانقلاب، جریان‌های واگرا و آدم‌های زرد که نمی‌خواهند اعزام شوند، در رسانه ملی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

یامین‌پور خاطرنشان کرد: در حالی که حزب‌‌اللهی‌ها به اطراف خود نگاه می‌کنند و می‌بینند خبری نیست؛ زمانی که 9 دی اتفاق می‌افتد، همه شوکه می‌شوند که ما این همه حزب‌اللهی داشتیم، چگونه از فتنه عبور کردیم، چگونه در انتخابات برنده شدیم؛ این یکی از مسائلی است که جبهه را مدیریت می‌کنند؛ ما باید واقعیت و عمق جبهه حزب‌الله و توانایی‌های و سقف بلند آرمانی آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول