اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

رئیس سازمان حفظ نباتات:

محصولات کشاورزی سالم در میادین تره‌بار عرضه میشود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: طی قراردادی با سازمان میادین تره‌بار قرار است محصولات سالم در غرفه‌های سازمان میادین تره‌بار با 10 الی 20 درصد قیمت بالاتر عرضه شود.

محصولات کشاورزی سالم در میادین تره‌بار عرضه میشود
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا فتوحی در نشست مشترک رئیس سازمان حفظ نباتات و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاوری گفت: حفظ نباتات همواره برابر با امنیت غذایی در هر کشوری است و طبق آمارهای سازمان خواروبار جهانی 30 الی 40 درصد تولید محصولات کشاورزی در ارتباط با حفظ آفات نباتات است.
 
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: سال گذشته 107 میلیون تن تولیدات کشاورزی در کشور داشتیم که پیش‌بینی می‌شود این رقم به 117میلیون تن خواهد رسید که نقش حفظ نباتات در این تولید بسیار موثر است.
وی افزود: سیاست‌های این سازمان در تولید محصولات سالم، حذف شیمیایی مبارزه با آفات و جایگزینی آن به طریق بیولوژیک است. در این راستا امسال برای اولین بار 150 هکتار از اراضی زارعی استان اردبیل با عوامل بیولوژیک و از طریق هواپیما سمپاشی شد.
وی افزود: در راستای استفاده بهینه از سموم میزان آن از 26 هزار تن سال 82 به 19 هزار تن در سال 89 رسیده است و به دلیل ترویج استفاده مناسب از سموم در بخش کشاورزی صورت گرفته است.
فتوحی افزود: همچنین با حذف یارانه سموم طی دو سال اخیر کشاورزان برای استفاده بهینه از سموم همکاری ویژه‌ای داشته‌اند.
وی افزود: سازمان حفظ نباتات همچنین تلاش می‌کند با جایگزین کردن سموم بی‌خطر و با منشاء گیاهی و بیولوژیک به جای سموم پرخطر در کاهش باقیمانده سموم کشاورزی تلاش کنند.
وی افزود:‌اخیرا 5 نوع سم پرخطر یعنی به میزان 3 هزار تن از چرخه تولید و استفاده خارج شده است.
فتوحی ادامه داد: همچنین عامل بیولوژیک کنترل کننده آفات نیز امسال به 18 عامل رسیده است در حالی که این رقم تا سال 79 فقط 7 عامل بیولوژیک بود.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: اجرای مدیریت تلفیقی کنترل آفات از دیگر برنامه‌های این سازمان است که با بکارگیری 4 هزار و 500 گیاه‌پزشک و روشهای مکانیکی و زراعی درصدد هستیم تا استفاده از سموم را به حداقل برسانیم.
وی افزود: امسال 2 میلیون 400 هزار هکتار به روش مدیریت تلفیقی کنترل آفات شد و 240 هزار هکتار نیز به روش مبارزه بیولوژیک با آفات مزارع مقابله شد که قرار است تا پایان امسال خط مبارزه بیولوژیک بویژه در محصولات استراتژیک به 300 هزار هکتار برسد.
رئیس سازمان حفظ نباتات همچنین در مورد سموم تقلبی گفت: بخشی از این سموم از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و سمومی که از طریق مبادی رسمی وارد می‌شود کاملا کنترل شده و در توزیع سمومی نظارت کافی اعمال می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از 268 سمی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود 8 درصد پرخطر 27درصد متوسط خطر و 63 درصد کم خطر است.
رئیس سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه 35 درصد محصولات کشاورزی با کودهای بیولوژیک کنترل می‌شود.
وی افزود: از امسال نیز تمام گل‌خانه‌های کشور تحت نظارت کارشناسان کشاورزی قرار می‌گیرد. همچنین تفاهمنامه‌ای با سازمان میادین و تره‌بار منعقد شده که محصولات سالم با قیمت 10 الی 20 درصد بالاتر در میادین تره‌بار عرضه شود.
انتهای پیام/م 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول