اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نشست خبری رئیس سازمان نشر ارزش‌های ارتش؛

آمادگی ارتش برای همکاری با اهل قلم و رونمایی از 6کتاب در هفته دفاع مقدس

خبرگزاری فارس:مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به آمادگی ارتش برای همکاری با اهل قلم گفت: در ششم مهرماه از 6 عنوان کتاب همزمان با هفته دفاع مقدس رونمایی می‌شود.

آمادگی ارتش برای همکاری با اهل قلم و رونمایی از 6کتاب در هفته دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار فارس، نشست خبری سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر حسن سیفی مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش برگزار شد.

به گزارش فارس، در این نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار می‌شد امیر حسن سیفی مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، با بیان مقدمه‌ای درباره قرارداد 1975 الجزایر گفت: پس از انعقاد قرارداد 1975 الجزایر که صدام به عنوان نماینده حزب بعث در آن شرکت کرد و آن را پذیرفت، دو نکته وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

* حاکمیت ایران بر اروند برای عراق پذیرفتنی نبود

وی در ادامه تصریح کرد: آنهایی که این قرارداد را تنظیم کردند دو نکته مهم را درباره ایران رعایت کردند که این دو نکته کمتر مورد توجه قرار گرفته؛ نخست بحث خط تالوگ و تقسیم‌بندی اروند بود که با این تقسیم ‌بندی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در آب‌های اروند پذیرفته می‌شد و نکته مثبت در کشور پدید می‌آمد این موضوع برای عراق سخت بود، چرا که آنها نمی‌توانستند حاکمیت ایران را بر آب‌های اروند بپذیرند، این نکته در این قرارداد نشانه ذکاوت نیروهای تهیه‌کننده آن بود؛ افرادی که آن زمان در تهیه این قرارداد شرکت داشتند اکنون زنده هستند.

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سامانه اطلاعاتی کشور و در ارتش جمهوری اسلامی ایران گام‌های مثبتی برداشته شد تا نظام جمهوری اسلامی حاکمیت خود را بر مرزها و تمامیت ارضی داشته باشد، تأکید کرد: این مهم برای عراق سنگین بود چرا که آنها نمی‌پذیرفتند ایران حاکم بر اروند باشد.

به گفته مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، در اهمیت آب‌ها همین بس که خرمشهر چندین بار در طول تاریخ دست به دست شد. وقتی کشتی‌های ایران روی آب‌ها قرار گرفت، عراق آماده‌باش داد، اما آمادگی ارتش سبب عکس‌العمل عراق شد و باعث شد نقطه تاریکی در زندگی صدام رقم خورد.

* صدام فردی قدرت‌طلب، جاه‌طلب، در خانواده بی‌سر و سامان، در فساد اخلاقی بزرگ شده بود

وی در ادامه سخنان خود از صدام به عنوان جاه‌طلب، مفسد و ظالم یاد کرد و عنوان کرد: صدام فردی قدرت‌طلب، جاه‌طلب، در خانواده بی‌سر و سامان، در فساد اخلاقی بزرگ شده بود و این امر سبب شده بود تا از جانب استکبار نشانه قرار گرفت تا عراق برای خرید تجهیزات انتخاب شود.

امیر سیفی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه روز پس از این قرارداد صدام به عراق برگشت و در کنگره حزب بعث شرکت و ضمن سخنرانی ناچاری خود را از این قرارداد اعلام کرد گفت: وی در این کنگره اعلام کرد که چاره‌ای جز پذیرفتن نداشت اما همواره در فکر جبران بود.

مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، با اشاره به اینکه خریدهای پس از این قرارداد نشان می‌دهد عراق در پی جبران نواقص بود تصریح کرد: عراق با این روش قصد داشت تا خلأ قدرت را در منطقه و جهان عرب پر کند.

* صدام در پس دو شعار خود را مستتر کرده بود

وی گفت: صدام در پس دو شعار خود را مستتر کرده بود؛ نخست رهبریت جهان عرب و اسلام و مبارزه با رژیم صهیونیستی و تلاش می‌کرد با این دو شعار رهبریت جهان عرب را برعهده گیرد. از این رو، استکبار جهانی او را مهره خوبی می‌دانست و آگاه بود که از این عنصر می‌تواند در شرایط حساس استفاده کند.

مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به این مهم که کشورهای بزرگ و قدرتمند و صاحبان زر و زور و تزویر برای حفظ منافع خود در خلیج فارس افرادی را بر سر خان نعمت الهی در خلیج فارس نشانده بودند، خاطرنشان کرد: این افراد با انجام این عمل قصد داشتند حافظ منافع شرق و غرب در خلیج فارس باشند؛ از این رو، خریدهای روز به روز عراق شروع شد، در بخش هوایی خریدها سرسام‌آور بود و تمام کشورهای فروشنده سلاح به عراق خارج از عرف به این کشور سلاح می‌دادند.
امیر سیفی عنوان کرد: ما در کشورمان از 37 کشور در طول جنگ تحمیلی اسیر داریم.

* ارتش جمهوری اسلامی ایران مدیون امام خامنه‌ای است

وی با اشاره به اینکه ارتش در دورانی، تردید را سپری می‌کرد افزود: در دوران تردید حضرت امام«ره» مقام معظم رهبری را در ارتش منصوب کردند و اگر تمام تحلیلگران دنیا این نقش را تحلیل و بررسی کنند بر مرجعیت ایشان صحه می‌گذارند چرا که اگر در دوره تردید جز ایشان کس دیگری انتخاب می‌شد ارتش منحل بود.

مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، با اشاره به اینکه امام در آن دوران پرتردید با بصیرت کافی جنگ را هدایت می‌کرد، تصریح کرد: زیرکی، کیاست، بصیرت، ایمان و شجاعت حضرت امام«ره» و آگاهی وی از ارتش سبب شد شخصی را منصوب کنند که به ارتش علاقه قلبی داشت و باید گفت ارتش جمهوری اسلامی ایران مدیون امام خامنه‌ای است.

امیر سیفی در ادامه سخن خود با مخاطب قرار دادن اصحاب قلم ابراز داشت: اصحاب قلم با گرفتن قلم به دست باید انصاف داشته باشند و باید بدانند در دوران تردید ارتش مهم‌ترین نقش را داشت.

وی ضمن اشاره به تثبیت و تحکیم در ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: در سال اول 172 عملیات صورت گرفت که ما با این عملیات‌ها رمق را از ارتش عراق گرفتیم و زمینه را برای خروج عراق مهیا کردیم، اما مرحله بعد ورود به عراق بود.

مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین نیروی منطقه هستیم افزود: دشمن به صراحت با خطوط قرمز ما آشناست و می‌داند با داشتن ارتش نیرومند، سپاهی با اقتدار، بسیجی مردمی و نیروی انتظامی منظم راه به جایی نخواهد برد.

* پرسش و پاسخ و توضیحاتی درباره برنامه‌های ستاد مشترک ارتش

وی در این نشست خبری به سؤال خبرنگاران پاسخ گفته و در پاسخ خبرنگاری که پرسید، در مورد برنامه‌های ستاد مشترک ارتش توضیح دهید بیان کرد: در ارتش جمهوری اسلامی ایران 5 برنامه عمده را در 3 سال گذشته به صورت جدی پیگیری کرده و تمام تمرکز خود را بر آن نهادیم، نخست اینکه جنگ دو صورت دارد: عاطفی _ احساسی و یک بعد دیگر با عنوان عقلانیت؛ بیشتر کار روی بعد احساس و عاطفه بوده. اغلب نویسنده‌ها، شاعران و داستان‌نویسان ما بیشتر به جنبه عاطفی جنگ پرداختند.

امیر سیفی با اشاره به تشکیل کارگروه با میزهای ثابت برای ثبت، ضبط، نگارش و تفسیر ناگفته‌های جنگ بیان کرد: سعی کردیم 8 گام را برداریم که 3 سال اول به جمع‌آوری اطلاعات اختصاص داشت.

* 35 جانباز ارتش جمهوری اسلامی ایران در فروردین به شهادت رسیدند

این مقام مسئول با اشاره به ارتش 28 هزار جانبار داشت که تنها در فروردین 35 جانباز به شهادت رسیدند، بیان کرد با شهادت این 35 جانباز گنجینه‌ای از اطلاعات و خاطرات از میان رفت.

وی افزود: به دور از هیاهو در پی جمع‌آوری ناگفته‌های جنگ هستیم و در این مسیر پروژه‌هایی را دنبال می‌کنیم.

مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، با اشاره به نام این پروژه‌ها و مضمون آنها تصریح کرد: پروژه «مسافران بهشت» نخستین پروژه ماست چرا که از میان 219 هزار شهید جمهوری اسلامی ایران 3100 شهید متعلق به پیش از انقلاب هستند و در این پروژه برآنیم 4850 شهید را تک‌تک شناسایی کرده و آمایش سرزمینی درباره یکایک آنها داشته باشیم.

امیر سیفی با اشاره به اینکه از میان 49850 شهید 39 هزار از آنها سرباز هستند و هیچ‌یک از آنها حرفی به میان نمی‌آورد افزود: میزان قرب شهید در نزد خدا به درجه نیست چه بسا سربازانی که ارزش و مقدار آنها از بنده «امیر» بیشتر باشد.

* پروژه‌های در دست اجرا؛ از 10 هزار شهید یک نفر ترور شده است

ی با ذکر خاطره‌ای از شهید سرباز یوسف حیدری ابراز داشت: این شهید بزرگوار به خود نارنجک بست و زیر تانک رفت و منفجر شد؛ امروز روز سرباز است، یاد وی را گرامی می‌داریم.

مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، ادامه داد در پروژه یادشده سعی داریم شهدای خود را معرفی و بشناسانیم، از این رو استان به استان این مطالب را جستجو می‌کنیم.

وی به پروژه دیگر اشاره و خاطرنشان کرد: «سروهای بلندقامت ارتش»، پروژه دومی است که آن را پی می‌گیریم.

به گفته وی، از 10 هزار شهید یک نفر ترور شده است و خط ترور فردی و جمعی است. در خط ترور فردی، افرادی همانند قرنی، مطهری، مفتح و مقام معظم رهبری قرار دارند و این مسیر با شهدای هسته‌ای کشور همچنان ادامه دارد؛ دشمنان سرزمینمان ایران همواره افرادی که فضای فرهنگ و امنیت فعالیت می‌کنند را به مظان ترورها قرار می‌دهند.

* پروژه «سروهای بلندقامت ارتش» اختصاصا به جانبازان دارد

وی با اشاره به «سروهای بلندقامت ارتش» آن را پروژه شناسایی جانبازان دانست و تصریح کرد: در این پروژه هم خانواده جانباز و هم خود جانباز شناسایی می‌شوند و در مورد آنها بررسی‌ها ادامه می‌یابد. و باید گفت بیش از 27 درصد جانبازان ما بالای 25 درصد هستند.

امیر سیفی به پروژه سوم یعنی «گل‌های رهایی» اشاره و اضافه کرد: «گل‌های رهایی» به شناسایی آزاده‌ها می‌پردازد، چرا که 43 هزار آزاده داریم که 5 هزار و 500 نفر آنها زندانی سیاسی هستند. در این پروژه از میان 43 هزار آزاده به شناسایی آزاده‌های ارتش می‌پردازیم.

* پروژه «مدافعان ولایت در عرصه خدمت» ویژه به افراد پوتین به پا با حقوق اندک و جان به کف است

وی اظهار داشت: پروژه چهارم با عنوان «مدافعان ولایت در عرصه خدمت» به افراد پوتین به پایی می‌پردازد که با حقوق اندک و جان به کف خدمت می‌کنند.

امیر سیفی با اشاره به فتنه سال 88 و افتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت: برای ارتش جمهوری اسلامی ایران این افتخار بس که در فتنه سال 88 فردی از ارتش دستگیر نشد زیرا از روزی لبیک به امام گفتیم تا به امروز مدافع ولایت بوده و دستور امام خامنه‌ای را به مانند فتوا جامعه عمل می‌پوشانیم.

وی به دیگر پروژه ارتش اشاره و اضافه کرد: مدافعان ولایت در عرصه پیشکسوت نام پنجمین پروژه ماست که در آن به بررسی بیش از هزار خلبان بازنشسته هوانیروز می‌پردازیم که در حال حاضر جمع‌آوری اطلاعات این پروژه انجام شده است.

امیر سیفی با اشاره به «سر دلبران» در حدیث دیگران خاطرنشان کرد: در این مجموعه مطالب تکان‌دهنده‌ای از 5 پروژه مذکور استخراج و در قسمتی با این عنوان درج شده است تا سر دلبران دستمایه‌ای برای نویسندگان باشد.

* 18 جلد کتاب منتشر کرده‌ایم؛ 6 عنوان رونمایی می‌شود

مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره جشنواره‌ها و سیاست‌گذاری در این راستا و اینکه آیا رونمایی از کتاب را در هفته دفاع مقدس شاهد خواهیم بود عنوان کرد: بحث جشنواره‌ها و بحث سیاستگذاری با سازمان عقیدتی ـ سیاسی است اما در بحث‌های محتوایی با سازمان عقیدتی همکاری می‌کنیم. از این رو، در سال گذشته 127 جلد کتاب منتشر شده اما تا پیش از این ساماندهی واحدی نداشت.

به گفته وی، تا به امروز 18 جلد کتاب منتشر کرده‌ایم که به امید خدا در هفته دفاع مقدس از تعدادی از آنها رونمایی خواهیم کرد و در این مسیر در مورخ 6 مهرماه جاری از 6 عنوان کتاب با عناوین «چشم‌دل»، «تحلیلی بر عملیات طریق‌القدس»، «به یادماندنی»،« 20 سال تنهایی»، «اشک هجران»، «مروارید غلطان»، «بال شکسته» رونمایی خواهد شد که زمان و مکان آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

* 50 جلد «روز شمار جنگ» بر مبنای اسناد و مدارک ستاد ارتش تهیه شده است

امیر سیفی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه حاضریم در تمام زمینه‌ها به نویسندگان و اهالی قلم خدمت‌رسانی کنیم گفت: 50 جلد «روز شمار جنگ» بر مبنای اسناد و مدارک ستاد ارتش تهیه شده که در حال ویراستاری است و در فرصت مناسبی از آنها رونمایی خواهد شد؛ اما در این مراسم از تمام نویسندگان و اهالی قلم می‌خواهیم که ما را در تهیه آثار یاری کنند.

مسئول نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، در خاتمه سخنان خود گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تشکیل شده کتا در این مرکز مجموعه اسناد و مدارک پیرامون 8 سال دفاع مقدس به تفکیک سالیانه جمع‌آوری شود؛ هم‌چنین به موضوع «آفند و پدافند» پرداخته و در مرکز مورد بررسی قرار گیرد و گفتنی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آنچه مربوط به انقلاب و جنگ است را در خود جای داده است.
انتهای پیام/و
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول