اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با فارس:

شناخت آرمان‌های نظام با کالبدشکافی فرهنگی ممکن است

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: برای احیای ارزش‌های انقلاب اسلامی باید به سمت رویکرد فرهنگی حرکت کرد و این امر با کالبد شکافی فرهنگی امکان‌پذیر است.

شناخت آرمان‌های نظام با کالبدشکافی فرهنگی ممکن است
مجتبی شجاعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: متأسفانه در گذشته سیاستگذاران به جای آن که فرهنگ، اقتصاد، سیاست و اجتماع را دریک سیستم ببینند، هرکدام را به یک نظام مجزا تعریف کرده‌ و هر بخش بدون توجه به دیگر بخش‌ها و در نهایت همه بخش‌ها بدون توجه به مقوله فرهنگ راهی را طی کردند که هنجارها و ارزش‌های غیرفرهنگی رواج گسترده‌ای پیدا کرد.
وی افزود: به نظر می‌رسد یکی از راهبردهای اساسی که مقوله فرهنگ را در مجرای اساسی خود قرار می‌دهد و در واقع چشم‌انداز فرهنگی نظام محسوب می‌شود مهندسی فرهنگی است واژه‌ای که در سال 1381 از سوی مقام معظم رهبری دردستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.
کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با کالبد شکافی فرهنگی جامعه، شناخت نسبت به آرمان‌ها به وجود می‌آید، تصریح کرد: رصد فرهنگی یعنی وضعیت فرهنگی کشور را با یک نگاه عینیت گرا هم درسطح فرهنگ عمومی وهم درسطح خرده فرهنگ‌های موجود درجامعه بررسی و در مرحله بعد تبدیل آرمان‌ها به چشم انداز وسپس به اهداف و درنهایت سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی ضروری است.
وی ادامه داد: ایدئولوژی الهی و اسلامی نظام جمهوری اسلامی یک ایدئولوژی و دین آسمانی است که مکاتب دست ساز بشری که فرهنگ را برای رسیدن به مطامع دنیوی ترسیم می‌کنند به مقابله و رویارویی با آن برمی‌خیزند که عدم درک این موضوع برخی را به تساهل سوق می‌دهد.
شجاعی گفت: لازمه خلق چشم‌انداز و بنای یک استراتژی قوی، فعال، پرتحرک، شناخت فرصت‌ها و تهدیدات فرهنگی و باوربه تهاجم فرهنگی دشمنان است که در اینجا نگاه واقع بین یک نگاه اعتدال گراست.
کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: آرمانخواهی مردم متدین وانتخاب آرمان‌های ارزشمند توسط شهدای گرانقدر همگی نشان از منبع لایزال الهی آرمان‌ها می‌دهد که همانا قرآن و عترت سرچشمه تمام آرمان‌های مقدس است.
وی به وجود مؤلفه‌هایی که منجر به ضعف در حوزه فرهنگ به ویژه اغنای فرهنگی می‌شود اشاره کرد و افزود: نبود نگاه فرهنگی برخی مدیران به حوزه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و امنیتی و...، ناکارآمدی آموزش‌ها در بخش فرهنگ، عدم دقت لازم در دانشگاه‌ها برای الگوگیری و استفاده از کارکردها و ظرفیت‌های کلان حوزه‌های علمیه، نقصان در به روز کردن ارزش‌ها و ارائه تصویر صحیح از آنها، حرکت سرسرهای فرهنگ به سمت پایین در عصر یخی اصلاحات، عدم توجه به علوم انسانی در دانشگاه‌ها و ناکارآمدی تولیدات فرهنگی و رسانه را می‌توان از جمله عوامل کند کننده سیر فرهنگی در جامعه برشمرد.
شجاعی بیان کرد: اگر بپذیریم که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، در واقع اصلی‌ترین دغدغه آن احیای باورها و ارزش‌های اصیل اسلامی بوده و ارزش‌های غربی منحط قبل از خود را ترد کرده و ارزش‌های مبتنی براسلام را احیا می‌کند.
کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی سیستان و بلوچستان یادآور شد: توجه به تأثیرات فرهنگ و نقش آن در تعیین کنندگی ساختارها و فراگردهای سیاسی‌، اقتصادی و اجتماعی‌نظام، چهره فرهنگی یافتن استراتژی‌های بزرگ‌ نظام و از همه مهم‌تر تأکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و از سویی همت ویژه علما و حوزه‌های علمیه در حوزه فرهنگ به ویژه فرهنگ دینی و مذهبی گواه بر تأکید و عزم نظام به فرهنگ و شاخه‌های مرتبط با آن است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول