اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استانداردسازی وسائل شهربازی‌ها فراموش نشود؛

زنگ خطر به قیمت جان یک جوان به صدا درآمد

خبرگزاری فارس: مسئولان با به صدا درآمدن یک زنگ خطر باید به فکر استاندارد‌سازی وسائل شهربازی‌ها بیفتند، هرچند که به صدا درآمدن این زنگ به قیمت جان یک جوان قمی تمام شد.

زنگ خطر به قیمت جان یک جوان به صدا درآمد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، تبلیغ پررنگ و لعاب شهربازی‌ها در رسانه‌ها و عقد قرار داد با سازمان‌ها و اداره‌ها و... والدین را همواره ملزم می‌کند تا در طول سال به ویژه فصل تابستان چند بار به محل‌های تفریحی، بوستان‌ها و شهربازی‌ها بروند.
اصل بازی و تفریح گرچه اصلی انکار شدنی نیست اما از کنار مکان‌های غیر ایمن هم نمی‌توان بی‌تفاوت عبور کرد زیرا می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد و به جای اینکه مردم بازی کنند بازیچه واقع شوند.
تا چند سال پیش شهربازی سالاریه تنها مکان‌های تفریحی اقشار مختلف مردم قم بود که البته این شهربازی به تاریخ پیوست و تعطیل شد و چند سالی است که خانواده‌ها از رفتن به این شهربازی معاف هستند اما با انتقال وسایل بازی پارک سالاریه به بوستان نجمه (پارک دورشهر سابق) چند شهربازی دیگر هم ایجاد و راه‌اندازی شده است که در این میان شهربازی 72 تن با توجه به مساحت و وسایل جدید از همه معروف‌تر است.
نکته قابل توجه در خصوص این شهربازی‌ها اینکه بیشتر شهربازی‌هایی که در سال‌های اخیر و با استفاده از وسایل پیشرفته ایجاد شده در مناطق ثروتمند نشین قم همچون بلوار غدیر قرار گرفته‌اند در حالی که از نظر آماری کودکان مناطق محروم قم بسیار بیشتر هستند.
از دیگر نکاتی که در خصوص شهربازی‌های قم مشهود است قدیمی بودن وسایل شهربازی‌ها است که هر ساله خطرآفرین شده و و این بار نیز زنگ خطر آن سه‌شنبه شب در استان قم به صدا درآمد تا برخی مسئولان را از خواب غفلت بیدار کند، هرچند که به صدا درآمدن این زنگ بسیار گران تمام شد.
بامداد روز بیست و نهم شهریور امسال، شهروندان قمی سقوطی را مشاهده کردند که شاید در هیچ فیلمی هم آن را تاکنون ندیده باشند و آن بازی وسایل شهربازی پارک 72تن واقع در شمالی‌ترین نقطه قم و جنب میدان 72تن با جان چهار نفر از همشهریانمان بود، پارکی که به دلیل قرار گرفتن در کنار ورودی شهر قم دارای شهرتی کشوری است و عده زیادی از مسافران و زائران نیز برای گذراندن ساعتی خوش در قم بعضا به این پارک مراجعه می‌کنند.
اگرچه پس از تماس ماموران اورژانس در محل حضور یافتند اما این حادثه در حالی رخ داد که هیچگونه نیرویی از اورژانس در این پارک مستقر نبود.
البته رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در این زمینه می‌گوید که مدیریت پارک هیچ درخواستی را برای استقرار نیروهای امدادی ارائه نداده است و حال این پرسش پیش می‌آید که آیا حفاظت از جان مردم نیاز به درخواست دارد؟
آنچه مسلم است این مسئولان پارک‌ها و شهربازی‌ها باید قبل از راه‌اندازی وسایل بازی اعم از مکانیکی و الکتریکی و پنوماتیک، نسبت به سرویس و رفع نقص فنی احتمالی دستگاه‌ها و تجهیزات جانبی آنها اقدام اساسی داشته باشند و در زمان ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات شهربازی از قطعات استاندارد و با آلیاژ مناسب استفاده کنند و همواره در طول فعالیت خویش آنها را از طریق کارشناسان مجرب مورد بررسی و از صحت سالم آن مطمئن شوند تا با جان همشهریان بازی نکنند.

==================
یادداشت از محمدرضا قربان‌زاده
==================
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول