اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتقاد گروه‌های سیاسی عراق از سخنرانی طالبانی در سازمان ملل

خبرگزاری فارس: ائتلاف دولت قانون و فهرست العراقیه با انتقاد از سخنرانی رئیس جمهور عراق در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کردند که پیام این سخنرانی برای ملت عراق این بود که طالبانی بیش از عراقی بودنش به کرد بودنش اهمیت می‌دهد.

انتقاد گروه‌های سیاسی عراق از سخنرانی طالبانی در سازمان ملل
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "النخیل"، ائتلاف دولت قانون به رهبری "نوری المالکی" نخست وزیر عراق سخنرانی "جلال طالبانی" رئیس جمهور این کشور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را محکوم و تاکید کرد که طالبانی در این سخنرانی، منطقه کردستان عراق را بر سراسر عراق ترجیح داده است و این پیام را به عراقی ها ابلاغ کرده است که قومیت کردی او بر هویت عراقی اش ارجح است.

"عبدالسلام المالکی" نماینده ائتلاف دولت قانون تصریح کرد: طالبانی نمی بایست منطقه کردستان را بر عراق ترجیح می داد. تجاوزهای صورت گرفته علیه مناطق دیگر عراق بر اموری که او در مجمع عمومی سازمان ملل به آنها اشاره کرد، ارجح بود و در اولویت بیشتری قرار داشت.

وی افزود: طالبانی به عنوان رئیس جمهور عراق می بایست جامعه بین الملل را از تجاوز صورت گرفته به حقوق عراق در پرونده "بندر مبارک"، مشکلات مرزهای آبی با ایران، دستگیری صیادان عراقی در حریم آبی این کشور ‍[توسط کویت]، تجاوزهای پیاپی  ترکیه [بدلیل مقابله با نیروهای پژاک و پ ک ک] به اراضی عراق آگاه می کرد.

مالکی گفت: منطقه کردستان بخشی از اراضی عراق و تحت حاکمیت دولت مرکزی این کشور است و طالبانی می بایست به عنوان رئیس جمهور عراق و نه رئیس منطقه کردستان در این نشست سخنرانی می کرد. این سخنرانی پیامی برای ملت عراق داشت و آن این بود که رئیس جمهور عراق بیش از عراقی بودن به کرد بودن خود توجه دارد.

طالبانی در سخنرانی جمعه خود در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل صرفا بر روی دو مسئله امنیت و اقتصاد در عراق متمرکز شد و اشاره ای به سیاست داخلی عراق نکرد و به اشاره ای درباره پایبندی به قانون اساسی عراق و اصل مشارکت ملی در این کشور بسنده کرد.

طالبانی همچنین بر ضرورت باقی ماندن مربیان و کارشناسان نظامی آمریکا پس از سال 2011 میلادی و عقب نشینی نظامیان آمریکایی تاکید کرد و از سوی دیگر گفت که نیروهای عراقی قادر به تامین امنیت کشور پس از این عقب نشینی هستند.
 
وی در ادامه بر ضرورت پایبندی عراق به عدم دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه تاکید کرد و از ایران و ترکیه خواست تا حملات خود علیه پ ک ک و پژاک در اراضی عراقی را متوقف کنند و برای حل مسائل موجود از راه دیپلماسی به نتیجه برسند.
 
رئیس جمهور عراق هیچ اشاره ای به مشکلات مردم عراق در مناطق مرزی، تجاوز کویت به حریم آبی عراق و ربودن دو صیاد عراقی در این حریم و پرونده احداث بندر مبارک نکرد و همین امر انتقاد بسیاری از گروه های سیاسی عراق را برانگیخته است.
 
وی هیچ اشاره به پیشرفت های دولت عراق در ابعاد مختلف نکرد و صرفا به پیشرفت های منطقه کردستان در زمینه آموزش و پرورش و ایجاد اصلاحات پرداخت.

در چنین شرایطی بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که این سخنرانی طالبانی سوالات زیادی را برانگیخته است زیرا این سخنرانی و سفر پرهزینه دو میلیون دلاری رئیس جمهور عراق برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل هیچ دستاوردی برای ملت عراق نداشته است. بویژه این که هزینه تحمیلی این سفر بر خزانه دولت عراق اعتراض مردم عراق و گروه های سیاسی این کشور را برانگیخته بود. 

از سوی دیگر فهرست "العراقیه" به رهبری "ایاد علاوی" سخنرانی طالبانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را بشدت مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که طالبانی باید بداند که این پارلمان عراق بوده که به او رای اعتماد داده نه کردستان.

"احمد الجبوری" یکی از نمایندگان این فهرست گفت: رئیس جمهور سمبل دولت عراق است و طالبانی طبق قانون اساسی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل می بایست برای عراق و عراقی ها سخن می گفت نه کردستان.
 
انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول