اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

خبرنگار فارس در بغداد گزارش می دهد؛

فهرست علاوی عامل بلاتکلیفی پست‌های امنیتی دولت عراق

خبرگزاری فارس: با وجود گذشت 10 ماه از رای اعتماد پارلمان عراق به‌ کابینه‌ نوری المالکی ، هنوز تکلیف پست‌های امنیتی مشخص نشده‌ و نوری المالکی شخصا سرپرستی این وزارتخانه‌ها را بر عهده‌ دارد.

فهرست علاوی عامل بلاتکلیفی پست‌های امنیتی دولت عراق
به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد ، از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور 289 روز طول  کشید تا گروههای عراقی بر سر تشکیل یک دولت ائتلافی به ریاست "نوری المالکی" به‌ توافق برسند ، اما باوجود گذشت 10 ماه‌ از رای اعتماد پارلمان عراق به‌ کابینه‌ "نوری المالکی" ، هنوز این کابینه‌ پر جمعیت 43 وزارتخانه‌ای ، بدون داشتن وزیر وزارتخانه‌های مهم امنیتی اداره‌ می شود و تاکنون گروههای عراقی درباره‌ نامزدهای این پست های حساس به‌ توافق نرسیده‌اند.

در 29 آذر سال 1389 پارلمان عراق با اکثریت آرا به‌ وزراء کابینه‌ دولت مالکی رای اعتماد داد اما در آن زمان تاکنون نوری المالکی شخصا سرپرستی این وزارتخانه‌ها را بر عهده‌ دارد و تاکنون نامزدهای نهایی این پست معرفی نشده‌اند.

فهرست علاوی مسئول بن بست سیاسی کشور است

"حسن السنید" عضو فهرست دولت قانون و از نزدیکان آقای مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس فهرست العراقیه‌ را مسئول این بن بست سیاسی عنوان کرد و گفت: بسیار متاسفم  ، با وجود گذشت 10 ماه‌ ، هنوز فهرست العراقیه‌ نامزدهای خود برای وزارت دفاع را مشخص نکرده‌ است.

وی افزود: نامزد ائتلاف دولت قانون برای پست وزارت کشور مشخص است ما خیلی وقت است که‌ آقای "سعدون الدلیمی" را برای این پست معرفی کرده‌ایم و منتظر اعلام کاندید فهرست العراقیه‌ هستیم.

اما "میسون الدملوجی" سخنگوی فهرست العراقیه‌ اتهامات آقای السنید را رد کرد و به‌ خبرنگار خبرگزاری فارس گفت:این اتهامات بدون ارائه‌ مدرک و تنها بهانه‌ جویی است ، ما یک هفته‌ پس از رای اعتماد مجلس ، نامزد خود را به‌ آقای مالکی اعلام کردیم اما وی تمامی نامزدهای ما را رد کرد.

شرط گروههای‌ سیاسی عراق، وزارتخانه‌های امنیتی باید مستقل باشند

در زمان تشکیل کابینه‌ جدید ، گروههای سیاسی عراق شروطی را مقرر کردند که‌ وزارتخانه ها امنیتی از بازی های سیاسی به دور باشند تا تاثیری در عملکرد آنها نداشته باشد و آنها بتوانند به‌ طور مستقل به‌ کارهای خود رسیدگی کنند ، به‌ همین دلیل آقای مالکی بارها نامزدهای فهرست العراقیه‌ برای این پست ها را رد کرد.

آنچه‌ تاکنون مسلم است ، هیچ توافقی درباره‌ این پست های حساس صورت نگرفته‌ و امیدی به‌ تشکیل آنها حداقل در آینده‌ای نزدیک نمی رود.

 "عدنان اکرم " عضو کمسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در این باره‌ به‌ گفت: تا این لحظه‌ به‌ دلیل اختلافات سیاسی و عدم توافق گروهها، هنوز تکلیف نامزدهای نهایی وزارتخانه‌های امنیتی مشخص نشده‌ است.

مالکی خواهان واگذاری پست‌های امنیتی به افراد مستقل است 

 وی افزود: تاکنون نامزدهای که‌ به‌ آقای مالکی معرفی شده‌ است، مورد قبول نخست وزیر عراق نبوده‌ زیرا تمامی تلاش آقای مالکی این است که‌ افرادی مستقل و با توان، زمامدار هدایت وزارتخانه‌های امنیتی را در دست بگیرند.

تاخیر در عدم معرفی نامزد وزارتخانه‌های امنیتی مشکلات امنیتی را تشدید می کند

اکرم با اشاره‌ به‌ اینکه‌ تاخیر بیش از حد در عدم معرفی نامزد وزارتخانه‌های، دفاع، کشور و اطلاعات می‌تواند باعث‌ تشدید مشکلات امنیتی در کشور شود، در عین حال تاکید کرد وزارتخانه‌های امنیتی باید از طبقه‌بندی‌های سیاسی دور باشند.

به‌ گفته‌ این مقام عراقی، تعیین نامزد وزارتخانه‌های امنیتی از سوی آقای مالکی می‌تواند، روند امنیت و آرامی شهرهای عراق را افزایش دهد.

انتهایی پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول